• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 9 آبان 1397
کد مطلب : 36070
+
-

رکوردشکنی بشر در نزدیک‌شدن به خورشید

کاوشگر پارکر برای کشف رازهای تاریخی خورشید با سرعتی بی‌سابقه رکورد نزدیک‌شدن به ستاره سوزان کهکشان ما را پشت‌سر گذاشته است

رکوردشکنی بشر در نزدیک‌شدن به خورشید


کاوشگر پارکر در مأموریتی مشهور به «لمس خورشید» در یک رکوردشکنی به نزدیک‌ترین فاصله‌ای که تاکنون ساخته‌ای از بشر به آن دست یافته، رسیده است.

کاوشگر تحقیقاتی خورشید پارکر اکنون فاصله ۴۲.۷۳ میلیون کیلومتری از خورشید را پشت سر گذاشته که تاکنون در تحقیقات بشر بی‌سابقه بوده است. رکورد قبلی نزدیک‌شدن به خورشید متعلق به ماهواره آلمانی-آمریکایی Helios 2 بود که در سال ۱۹۷۶ ثبت شده بود.

به گزارش بی‌بی‌سی، پارکر علاوه بر این سریع‌ترین کاوشگر فضایی در طول تاریخ است و با سرعت ۷۰کیلومتر در ثانیه به سمت خورشید می‌رود. این سرعت را اگر بخواهید با واحد رایج حرکت روی زمین مقایسه کنید، معادل 252هزارکیلومتر بر ساعت است. قرار است در نهایت این کاوشگر به سرعت ۱۹۰کیلومتر بر ثانیه یا ۶۹۰ هزار کیلومتر بر ساعت برسد.

برای مقاومت در برابر گرمای خورشید تقریبا تمامی اجزای کاوشگر، پشت یک سپر محافظتی از کامپوزیت کربن قرار می‌گیرند که ۱۱.۵سانتی‌متر قطر آن است و پشت آن دمای ۳۰درجه سانتی‌گرادی برقرار است که ادامه کار اجزای کاوشگر در آن ممکن است.

کاوشگر پارکر با انرژی خورشیدی کار می‌کند؛ هرچند که صفحه‌های خورشیدی برای کار به نور خورشید نیاز دارند، اما دمای بالا برایشان مضر است. برای همین صفحات خورشیدی پارکر با آب خنک نگه داشته‌ می‌شوند و سیستم‌ کامپیوتری نصب‌شده روی کاوشگر،  پیوسته موقعیت صفحات خورشیدی را به‌ترتیبی تنظیم می‌کند که کمترین سطح لازم برای تأمین انرژی ضروری در معرض نور خورشید قرار بگیرد.


لمس خورشید
قرار است در نهایت پارکر در فاصله ۶.۱۲ میلیون کیلومتری خورشید قرار بگیرد که اقدامی بی‌نظیر در تاریخ علم است. شاید به‌نظر برخی این فاصله خیلی نزدیک نباشد اما در مقیاس فضایی اگر فاصله زمین و خورشید را یک متر درنظر بگیرید، در این صورت فاصله کاوشگر پارکر با خورشید نهایتا فقط ۴ سانتی‌متر خواهد بود. کاوشگر خورشیدی پارکر مستقیما در جو ستاره منظومه ما شیرجه می‌رود؛ سفری به درون تاج خورشید. دانشمندان امیدوارند با استفاده از اطلاعات این کاوشگر،  گره بعضی از رازهای خورشید باز شود. محققان امیدوارند که پارکر بتواند در دمای سوزان بالای ۱۰۰۰درجه سانتی‌گراد در محدوده تاج خورشید دوام بیاورد. قرار است پارکر ظرف 7سال،  ۲۴بار ‌به دور خورشید بگردد و در این دوره اطلاعاتی درباره مشخصات فیزیکی تاج خورشید جمع‌آوری کند. تصور می‌شود منشأ مهم‌ترین تأثیرات خورشید بر زمین، تاج خورشید باشد.


چرا مهم است؟
پارکر به فهم بهتر ما از خورشید کمک خواهد کرد و رازهای بسیاری را برای بشر افشا می‌کند. مسائل مهمی درباره خورشید وجود دارد که هنوز ذهن انسان آن را درک نکرده است.
خورشید همواره زمین را با ذرات باردار و میدان‌های مغناطیسی بمباران می‌کند. این جریان‌های همیشگی که به بادهای خورشیدی موسوم هستند، ضمن اینکه به پدیده زیبای شفق قطبی منجر می‌شود، آثار مخربی نیز دارد. بادهای شدید خورشیدی میدان مغناطیسی زمین را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و در نتیجه سیستم‌های مخابراتی مختل می‌شوند و شبکه‌های برق هم ممکن است آسیب ببینند. به همین دلیل دانشمندان ‌دنبال پیش‌بینی طوفان‌های خورشیدی هستند و کاوشگر پارکر می‌تواند کمک مهمی در این زمینه بکند.

علاوه بر این، تاج خورشید جای ویژه و عجیبی است. تاج خورشید به‌طور عجیب و حیرت‌انگیزی از سطح خورشید داغ‌تر است. درحالی‌که دمای سطح یا بخش شیدسپهر خورشید تا ۶ هزار درجه سانتی‌گراد است، دمای تاج می‌تواند تا چند میلیون درجه سانتی‌گراد بالا برود. هنوز برای دانش انسانی کاملا مشخص نیست که این گرمایش عظیم از خلال چه روندهایی رخ می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید