• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 9 آبان 1397
کد مطلب : 36059
+
-

توافق ارزی در استانبول

وزیران خارجه ایران،‌ترکیه و آذربایجان برای همکاری‌های اقتصادی برنامه 3 ساله تدوین می کنند

دیپلماسی
توافق ارزی در استانبول

 وزیران خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان در ششمین نشست مشترک ضمن رایزنی درباره همکاری‌های پولی و بانکی توافق کردند که برنامه 3 ساله‌ای برای این همکاری‌ها تنظیم کنند.
محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با وزیران خارجه ترکیه و آذربایجان تصریح کرد: 3 کشور برای همکاری در جهت توسعه منطقه و بهبود زندگی مردم‌شان و تامین صلح و امنیت منطقه که متأسفانه با چالش‌های متعددی روبه‌روست، اراده‌ای مشترک دارند. کشورهای ما درباره مسائل منطقه‌ای مواضع مشابهی دارند و امیدواریم مشکلات منطقه ازجمله مشکلات مردم فلسطین، سوریه، یمن و سایر مسائل از طریق صلح‌آمیز حل و فصل شود.
ظریف از همتایان ترک و آذربایجانی خود برای حمایت‌شان از برجام و تأکیدشان بر ضرورت ادامه همکاری‌ها در چارچوب این توافق و محکومیت اقدامات یکجانبه که نه‌تنها علیه یک کشور که علیه صلح و امنیت بین‌الملل و روابط معقول و قانونمند بین کشورهاست و جایگاهی در جامعه متمدن ندارد، قدردانی کرد.
تجارت، اقتصاد، ‌انرژی، ترانزیت، علوم و فناوری و مسائل فرهنگی ازجمله محورهای رایزنی‌های وزیران خارجه 3 کشور بوده است.
به گزارش ایسنا،‌ظریف همچنین از همکاری 3 کشور در بخش خصوصی حمایت و بر ضرورت آن تأکید کرد و گفت: ما از ایجاد یک چارچوب (فروم) مشترک سه‌جانبه بین بخش خصوصی 3 کشور استقبال می‌کنیم و این را گامی جدی در همکاری منطقه‌ای می‌دانیم. همچنین همکاری در حوزه پولی و بانکی، سرمایه‌گذاری و استفاده از ارزهای ملی برای مصون نگه‌داشتن همکاری‌ها و روابط منطقه‌ای خود از دخالت‌های خارجی و همکاری‌های گمرکی مهم هستند.
وی ادامه داد: تصمیم گرفتیم که کارشناسان3  کشور علاوه بر بخش خصوصی با یکدیگر جلسه داشته باشند و برنامه 3 ساله آینده را با این نگاه اصلاح کنند و برای جلسه بعدی که در ایران برگزار می‌شود برنامه خوبی داشته باشیم.
محمدجواد ظریف و مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه ششمین اجلاس سه‌جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان در استانبول دیدار و درباره روند همکاری‌های دو‌جانبه بررسی و بر تقویت و توسعه هر چه بیشتر این همکاری‌ها رایزنی کردند.
طرفین درخصوص مهم‌ترین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
 ظریف همچنین با المار محمد یارف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و درخصوص روابط و همکاری‌های دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و جهان اسلام گفت‌وگو کرد. پنجمین نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان 29آذر‌ماه 1396با حضور محمدجواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و المار محمد یاروف در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شده بود.
بنا بر توافق روسای جمهور ایران، ترکیه و آذربایجان در سال 1389نخستین اجلاس وزرای خارجه 3 کشور در 27فروردین‌ماه 1390در شهر ارومیه برگزار شد.
دومین نشست وزرای خارجه نیز اسفند‌ماه 1390در نخجوان برگزار شد. 2 سال بعد نیز شهر وان ترکیه میزبان نشست سوم بود. چهارمین نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه به ریاست محمدجواد ظریف، المار محمدیاروف و مولود چاووش اوغلو، وزرای خارجه 3 کشور 17فروردین 1395در شهر رامسر برگزار شد و هدف از برگزاری این نشست تقویت و گسترش مناسبات 3 کشور از طریق اجرای پروژه‌های سه‌جانبه و بررسی تحولات منطقه‌ای عنوان شد. 
ترکیه از مهم‌ترین شرکای تجاری و اقتصادی ایران است و در 6ماهه نخست امسال دو کشور 5میلیارد و 200میلیون دلار تبادل مالی داشته‌اند.
در پی سیاست‌های یکجانبه ترامپ، برخی از کشور‌ها از جمله ایران، روسیه، چین، ترکیه و ونزوئلا اعلام کرده‌اند دلار را از مبادلات خود حذف می‌کنند.

بیانیه پایانی اجلاس سه‌جانبه 

وزیران خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان در پایان نشست سه‌جانبه بر اهمیت برنامه جامع اقدام مشترک تأکید و تصدیق کردند که اجرای موفق برجام نیازمند اجرای کامل وظایف توسط تمامی طرفین است تا بتوانند کاملا از مزایای برجام بهره‌مند شوند. در این بیانیه آمده است: 3 کشور با درنظر گرفتن پیروی ایران از برجام که توسط سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان بخشی از قطعنامه 2231(2015) شورای امنیت تأیید شده است، تعهدات تمامی اعضای سازمان ملل برای همکاری و کمک‌رسانی بر اجرای برجام را یادآور شدند و از همین بابت، تحریم‌های یکجانبه که روی پیشرفت تجارت و بازرگانی میان کشورها تأثیر منفی می‌گذارد را محکوم کردند.   3 کشور بر تلاش بیشتر برای افزایش همکاری‌ها در جهت ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل که باعث بهره‌مندی تمام و کمال از پتانسیل‌های ترانزیتی و یکپارچه‌سازی بهتر سیستم ترانزیتی بین‌المللی می‌شود، تأکید کردند. لزوم تکمیل هر چه سریع‌تر راه‌آهن رشت-آستارا از دیگر بند‌های این بیانیه است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید