• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3602
+
-

پای لنگ صنعت نساجی قروه

کردستان
پای لنگ صنعت نساجی قروه

حدود ۳ دهه از فعالیت اولین کارخانه صنعتی نساجی در قروه می‌گذرد.

این در حالی است که به‌ جز یک کارخانه، کارگاه‌های کوچک نخ‌ریسی و پشم‌زنی هم در قروه وجود داشت که به دلیل واردات بی‌رویه انواع نخ و پارچه از چرخه تولید خارج شدند.

روزنامه استانی امروز کردستان در گزارشی به این موضوع پرداخته است.  یک تولیدکننده انواع پارچه می‌گوید: از فعالیت اولین کارخانه نساجی در قروه چند سال می‌گذرد.

در یک دوره این کارخانه توانست تا حد چشمگیری مانع واردات بی‌رویه پارچه شود. سجاد ستوده‌نیا تصریح می‌کند: چند سالی است فعالیت کارخانه نساجی در قروه به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است.

یکی از دلایل این است که بیشتر تجهیزات این کارخانه از کشور آلمان وارد می‌شود و مدارهای الکترونیکی آن در زمان احتیاج به تعمیر باید به تهران ارسال شود، زیرا در قروه هیچ مرکزی برای تعمیر و تامین قطعات این ماشین‌آلات نساجی وجود ندارد.

وی می‌افزاید: از طرفی بیشتر مواد خام شهرک صنعتی نساجی قروه از مواد پتروشیمی تهیه می‌شود که حتی تهیه این مواد هم در قروه انجام نمی‌شود.

این مواد را از شهرک‌های صنعتی استان مرکزی تامین می‌کنند که علاوه بر هزینه حمل‌ونقل، مالیات‌های نجومی هم باید پرداخت شود.  مریم صادقی، کارشناس اقتصادی، ادامه می‌دهد: افزایش درصد مالیات واحدهای نساجی و کارگاهی، ارائه نکردن تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان، نبود بازار فروش، واردات بی‌رویه پارچه‌های بی‌کیفیت، نبود نیروی کار متخصص و کمبود تجهیزات الکترونیکی و کیت‌های جایگزین ماشین‌آلات نساجی در قروه موجب کسادی بازار صنعت پارچه و نساجی شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :