• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 9 آبان 1397
کد مطلب : 35980
+
-

اجتماع عظیم کربلایی ها

2 میلیون ایرانی زائر اربعین‌حسینی شدند

اربعین
اجتماع عظیم کربلایی ها

 مراسم اربعین 1440هجری قمری امسال با تجمع میلیون‌ها نفری زائران حرم امام‌حسین(ع) در مسیرهای منتهی به کربلای معلی برگزار شد. این مراسم همزمان در ایران و برخی کشورهای خارجی نیز برگزار شد. حضور ایرانیان در جمع مسلمانان کشورهای منطقه‌ای حاضر در این مراسم همچون سال‌های گذشته پررنگ بود و افزایش هزینه‌های سفر تأثیر چندانی بر آن نداشت.

خبرگزاری فارس از شورای استانداری کربلا گزارش داد، امسال ورود 15میلیون زائر به کربلا ثبت شده است که در میان آنها 4میلیون زائر غیرعراقی وجود داشت. به گفته محفوظ التمیمی، دبیر شورای استانداری کربلا بیشترین جمعیت زوار غیرعراقی از ایرانیان بودند. منابع داخلی از شرکت نزدیک به 2میلیون نفر از ایرانیان در مراسم امسال اربعین عراق خبر دادند. معاون اول رئیس‌جمهور نیز روز سه‌شنبه برای شرکت در مراسم اربعین در سفری یکروزه عازم نجف شد و مضجع امام علی(ع) را زیارت کرد. اسحاق جهانگیری در این سفر و در تماس تلفنی با برهم صالح، رئیس‌جمهور جدید عراق گفت‌وگو کرد. او در این گفت‌وگو، تشکر و قدردانی دولت و ملت ایران از دولت و ملت عراق به‌خاطر میزبانی از زائران اربعین را به صالح ابلاغ کرد. جهانگیری همچنین از برهم صالح برای سفر به ایران دعوت کرد که مورد استقبال رئیس‌جمهوری عراق قرار گرفت.

جهانگیری در بدو ورود به فرودگاه نجف یکی از ویژگی‌های اصلی راهپیمایی اربعین را مردمی‌بودن این مراسم دانست و به خبرنگاران گفت: همه کارها و امور و نیز برپایی موکب‌ها و تنظیم برنامه‌ها به‌دست خود مردم انجام می‌شود و باید این ویژگی مردمی‌بودن مراسم اربعین را حفظ کنیم. زیارت اربعین حسینی هرساله از اول صفر از استان بصره، جنوبی‌ترین نقطه عراق (600کیلومتری جنوب کربلا) شروع و آخرین موج زائران در 16و 17صفر از بغداد (110کیلومتری شمال کربلا) به سمت حرم حسینی آغاز می‌شود. براساس گزارش ایرنا، سال گذشته حدود 14میلیون زائر از عراق و همچنین سایر ملیت‌ها و بیش از 2میلیون و 350هزار نفر از ایران در آیین راهپیمایی اربعین شرکت کرده بودند. به گفته علی المیالی، معاون استاندار کربلا 30هزار نیروی امنیتی تأمین امنیت مراسم اربعین را برعهده داشتند.

در تهران نیز عزاداران حسینی پیاده‌روی اربعین خود را در هوای سرد و پاییزی روز سه‌شنبه از ساعات اولیه صبح از  میدان امام حسین(ع) به سوی حرم عبدالعظیم برگزار کردند.

زائران خارجی و غیرایرانی اربعین

دلدادگان حسینی در نقاط مختلف جهان با حضور در مراسم عزاداری اربعین سیدالشهدا(ع)، ارادت خود را به امام حسین(ع) و یارانش به نمایش گذاشتند. جمعیت برابر تعداد ایرانیان نیز هر سال از کشورهای دیگر راهی عراق می‌شوند، در عزاداری اربعین امام حسین(ع) شرکت می‌کنند و به انجام سنت دیرینه پیاده‌روی به مقصد کربلا می‌پردازند. براساس گزارش تسنیم، در چند سال اخیر زائران خارجی در کشورهای همسایه ایران ازجمله زائران پاکستانی، افغانستانی، جمهوری آذربایجان، ترکیه و ... نیز ایران را به‌عنوان گذرگاه عزیمت به‌سمت کربلای معلی انتخاب کردند که در این راستا نیز موکب‌های خدمات‌رسانی در سایر نقاط مرزی ایران ازجمله سیستان و بلوچستان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، آستارا واقع در استان گیلان و ... برپا شده و به ارائه خدماتی ازجمله اسکان، تغذیه و ... ائران می‌پردازند. مراسم اربعین خارج از عراق از سوی جمعیت‌های مسلمان شهرهای لندن، استانبول، باکو و کشورهای پاکستان، نیجریه و ایتالیا نیز برگزار شد.



بیانیه شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به تخریب‌ها

دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت روز اربعین در بیانیه‌ای در واکنش به برخی گزارش‌های تخریبی صداوسیما درباره مساعدت‌های دولت در برگزاری مراسم اربعین عراق به برخی برنامه‌های تخریبی در صداوسیما پاسخ داد و تأکید کرد: زائران اربعین خود شاهدان خدمات‌رسانی دولت هستند. در بخشی از این بیانیه آمده است: متأسفانه معدودی از رسانه‌های خاص و در رأس آنها برخی برنامه‌های صداوسیما آنتن را در اختیار افراد سیاسی و کینه‌توز قرار دادند و آنان نیز کوشیدند با برجسته کردن ناروای برخی حاشیه‌ها، خدمت‌رسانی خادمان اباعبدالله‌الحسین(ع) به زائران را مخدوش کرده و مورد تردید قرار دهند. همچنین تأکید شده است: به شهادت زائرانی که از خدمت‌رسانی گسترده دولت استفاده کرده‌اند مدیریت عزیمت و بازگشت بیش از 2میلیون زائر به کشوری دیگر با کمترین هزینه ممکن نیازمند هماهنگی‌ها و آماده‌سازی‌ زیرساخت‌های مختلف است و بدون دخالت و حضور دستگاه‌های دولتی امکان‌پذیر نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید