• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 7 آبان 1397
کد مطلب : 35891
+
-

فردا همایش جاماندگان اربعین برگزار می‌شود

پا‌به‌پای زائران حسینی

مناسبت
پا‌به‌پای زائران حسینی

محمود مولایی | خبر‌نگار

پیش‌بینی بر این است که 2میلیون‌نفر از شهروندان تهرانی در مراسم پیاده‌روی «جاماندگان اربعین» شرکت کنند. این را رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران می‌گوید. هر‌ساله میلیون‌ها ایرانی برای شرکت در بزرگ‌ترین همایش مذهبی جهان شرکت می‌کنند. هم‌گام و هم‌قدم با آنان، رهروان حسینی، در روز اربعین امسال ‌مانند سال‌های گذشته مسیر میدان امام حسین(ع) را تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع) طی می‌کنند.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اشاره به راهپیمایی جاماندگان اربعین می‌گوید: همچون سنوات گذشته این مراسم از ساعت 6:30صبح از میدان امام حسین(ع) آغاز می‌شود و شرکت‌کنندگان با گذر از محورهایی همچون 17شهریور، میدان خراسان و میدان شوش، رهسپار حرم حضرت عبدالعظیم(ع) خواهند شد.

مسعود اوحدی با تأکید بر همکاری 20دستگاه برای برگزاری مراسم جاماندگان اربعین، تصریح کرد: سال گذشته حدود یک میلیون نفر در این مراسم شرکت کردند که پیش‌بینی می‌کنیم، امسال این تعداد به حدود 2میلیون نفر افزایش پیدا کند.

بیش از 100موکب به شرکت‌کنندگان مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین خدمات‌رسانی خواهند کرد.

او همچنین از استقرار 2هزار دستگاه اتوبوس در اضلاع شمالی، جنوبی، شرقی، غرب و جنوب شرقی حرم حضرت عبدالعظیم برای بازگرداندن شرکت‌کنندگان مراسم خبر داد و گفت: امیدواریم با مشارکت تمامی دستگاه‌ها و ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی مراسم جاماندگان اربعین در مسیر 17کیلومتری میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) باشکوه‌تر از همیشه برگزار شود.

شروع راهپیمایی از میدان امام حسین(ع) تعیین شده و شهروندان تهرانی برای شرکت در این مراسم می‌توانند از ساعت 6:30صبح سه‌شنبه به این محل مراجعه کنند. شهروندان با حضور در میدان امام حسین(ع)، پیاده‌روی خود را به سمت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) شروع می‌کنند. مسافت مسیر 17کیلومتر تعیین شده است؛ مسیری که از پیش تعیین‌شده و به گفته رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، عزاداران حسینی از خیابان ۱۷ شهریور، میدان شهدا، میدان خراسان، میدان شوش، خیابان فداییان اسلام، سه‌راه ورامین و میدان شهرری می‌گذرند تا هنگام نماز ظهر و عصر به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برسند. سعید اوحدی می‌گوید: «در مسیر پیاده‌روی از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، بیش از 100موکب درنظر گرفته شده که در فواصل مناسب پذیرای عزاداران خواهند بود.» ابوالفضل رفیع، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران نیز در این‌باره عنوان می‌کند: «این موکب‌ها با مشارکت هیئت‌های شاخص تهران برپا می‌شود و به زائران در مسیر راهپیمایی خدمت‌رسانی می‌کند.» او ادامه می‌دهد: «امسال نیز معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مانند سنوات گذشته اقداماتی را با رویکرد تسهیل‌گری و ساماندهی مشارکت مردمی در پایانه‌های مرزی، مشارکت در راهپیمایی جاماندگان در شهر تهران و اجرای برنامه‌های آیینی در مناطق و محلات در دستورکار خود قرار داده است.»

خدمات مترو و اتوبوس

بعدازظهر اربعین، هنگامی که عزاداران حسینی مراسم را به پایان رساندند، فعالیت شرکت مترو و اتوبوسرانی برای آنها شروع می‌شود. اوحدی در این رابطه یادآور می‌شود: «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و با هماهنگی‌هایی که با شرکت مترو و اتوبوسرانی انجام شده است، مسیر برگشت شهروندان از شهرری رایگان خواهد بود.» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز در این‌باره می‌گوید: «شرکت واحد جهت سرویس‌رسانی ویژه به شرکت‌کنندگان در مراسم پیاده‌روی جاماندگان حسینی(ع) در تهران و شهرری و زائران حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، با به‌کارگیری اتوبوس‌های مورد نیاز، آماده خدمات‌رسانی به این عزیزان خواهد بود. طبق برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده و مسیرهای مشخص‌شده، زائران گرامی می‌توانند با استفاده از اتوبوس‌های این شرکت در پایان مراسم به مبادی اولیه خود بازگردند.» پیمان سنندجی ادامه می‌دهد: «با توجه به محدودیت ترافیکی برخی ‌معابر تعیین‌شده شهرری برای دپوی اتوبوس‌ها، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده ‌که با اعزام بموقع اتوبوس مورد نیاز و کمکی در پایان مراسم، تأخیری در سرویس‌رسانی به‌وجود نیاید.»

104برنامه فرهنگی برای اربعین

104عنوان ویژه‌برنامه فرهنگی به مناسبت اربعین حسینی در مرزهای سه‌گانه شلمچه، مهران و چذابه توسط مناطق 4، 5 و 6 شهرداری تهران برگزار می‌شود. ابوالفضل رفیع، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در این رابطه گفت: «اهم فعالیت‌ها در مرزهای سه‌گانه شامل ایجاد حسینیه و نمازخانه، ذکر دعا و مصیبت، تهیه و توزیع بسته‌های فرهنگی و تبلیغی، اجرای ویژه‌برنامه فرهنگی در قالب صحنه‌ای، سخنرانی، پرده‌خوانی، پخش فیلم و کلیپ، اجرای گروه‌های هنری و تواشیح است.»  

   مسیرهای بازگشت شهروندان با اتوبوس

 از ضلع شمالی میدان شهرری مقابل بیمارستان فیروز‌آبادی به مقاصد دولت‌آباد، شوش، خراسان، خاوران و میدان امام حسین(ع)
 از ضلع شرقی میدان بسیج(سه‌راه ورامین) ابتدای جاده ورامین به میدان شهرری و ایستگاه مترو
 از پارکینگ مقابل میدان فرمانداری شهر‌ری به مقاصد 13آبان، نازی‌آباد، میدان راه‌آهن، صالح‌آباد، خانی‌آباد
 از ضلع جنوبی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خیابان هلال احمر به مقاصد بهشتی، باقرشهر و کهریزک
 ازایستگاه متروی شهرری به مقاصد قمصر، باقرشهر، زمان‌آباد، مفتح، عباس‌آباد، جاده نظامی، خزانه، میدان راه‌آهن، صفائیه، دولت‌آباد و میدان خراسان
 از خیابان فدائیان اسلام و میدان بسیج به سمت میدان شهرری و ایستگاه مترو
 از ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) - حد‌فاصل میدان قشقایی تا میدان سلمان فارسی به ایستگاه متروی شهرری
نکته: با توجه به محدودیت ترافیکی برخی ‌معابر تعیین‌شده برای دپوی اتوبوس‌ها، برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای است که با اعزام بموقع اتوبوس مورد نیاز و کمکی در پایان مراسم، تأخیری در سرویس‌رسانی به‌وجود نیاید.

این خبر را به اشتراک بگذارید