• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 7 آبان 1397
کد مطلب : 35856
+
-

تروریسم ترامپی

3 حمله توسط طرفداران افراطی ترامپ طی 72 ساعت درآستانه انتخابات، فضای دوقطبی جامعه آمریکا را تشدید کرد

گزارش
تروریسم ترامپی


حمله مرگبار به یک کنیسه در پیتزبورگ، جامعه آمریکا را که به‌خاطر 2 رویداد مشابه  درشوک  بودند، بیش از پیش در بهت فرو برد و حالا افراد بیشتری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را مسبب افزایش شکاف در جامعه می‌دانند.به گزارش سی‌ان‌ان، حمله مرگبار به کنیسه که 11 کشته و 6زخمی به همراه داشت، بعد از 2 اتفاق شوکه‌کننده دیگر روی داد؛ ابتدا چهارشنبه یک مرد بعد از آنکه با درهای بسته یک کلیسای سیاهپوستان مواجه شد، 2 مرد سیاهپوست را در یک فروشگاه به گلوله بست و کشت و بعد از آن، خبر ارسال بسته‌های انفجاری به آدرس بزرگ‌ترین منتقدان دونالد ترامپ، ازجمله باراک اوباما و هیلاری کلینتون، جامعه آمریکا را در بهت فرو برد.

ضارب کنیسه یهودیان، هنگام آتش‌گشودن به مردمی که برای مراسم روز شنبه تجمع کرده بودند، شعارهای ضدیهودی سر‌می‌داد. هر 3 نفری که دست به این حملات زده‌اند، سفیدپوستانی هستند که از طیف طرفداران دونالد ترامپ هستند و به‌خاطر افکار نزدیک به راستگرایان افراطی شناخته می‌شوند. راستگرایان افراطی، به‌صورت سنتی، بیش از مهاجران و مسلمانان، با یهودیان مشکل دارند و آنها را دشمن خود می‌دانند.رابرت باوئر، ضارب کنیسه درخت زندگی در پیتزبورگ که بعد از تبادل آتش با پلیس مجروح و به بیمارستان منتقل شد، پیش‌تر در شبکه‌های اجتماعی، یهودیان را هدف قرار داده و به حمایت آنها از کاروان مهاجران آمریکای لاتین اشاره کرده بود. جف سشنز، دادستان کل آمریکا گفته که باوئر با اتهام‌های متعددی ازجمله نفرت‌پراکنی  مواجه است و احتمالا با مجازات مرگ روبه‌رو خواهد بود.ترامپ، باوئر را یک دیوانه خطاب کرده و اقدام او را «کشتاری شریرانه» خوانده است.

با این حال، فشارها بر او، بعد از حمله به‌شدت افزایش یافته ‌و رسانه‌ها، بیش از گذشته به اظهارات و فعالیت‌های تفرقه‌افکنانه او پرداخته‌اند. این 3 رویداد، به‌خصوص در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا که از مدت‌ها پیش اختلاف‌های سیاسی را عمیق‌تر و برجسته‌تر کرده، زنگ خطر را برای آینده به صدا درآورده است و گفته می‌شود اوج آن، در انتخابات ریاست‌جمهوری دور بعد، یعنی در سال 2020 نمود پیدا خواهد کرد.ترامپ و همفکران او، از سوی طیف گسترده‌ای از فعالان رسانه‌ها و سیاستمداران متهم هستند که آگاهانه یا ناآگاهانه در جامعه آمریکا تفرقه‌افکنی کرده و زمینه را برای فعالیت آشکار راست‌های افراطی فراهم می‌کنند.

یکی از افرادی که در این چند روز‌، به این رفتارهای ترامپ پرداخته و از آنها انتقاد کرده، جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکاست. بایدن که یکی از 12بسته انفجاری به آدرس او فرستاده شده بود، در صحبت‌هایی پیش از حمله به کنیسه درخت‌زندگی در ایالت پنسیلوانیا، به‌صورت غیرمستقیم از ترامپ به‌خاطر صحبت‌هایش انتقاد ‌و بر وحدت در آمریکا تأکید کرد؛ «امید و دعای من این است که رهبران ما تنش‌ها‌ را در دیالوگ‌های عمومی کاهش خواهند داد... رسانه‌ها دشمن مردم نیستند، مهاجران حیوان نیستند.» بایدن در اشاره به رسانه‌ها و مهاجران، صحبت‌های ترامپ که رسانه‌ها را دشمن ملت و مهاجران را حیوان خوانده، نقد کرده است.رسانه‌ها هم این روزها به‌شدت این رفتارها و صحبت‌های ترامپ را، به‌خصوص آنهایی که در طرفداری از راست‌های افراطی بوده، به نقد کشیده‌اند و او را زمینه‌ساز حملات اخیر می‌دانند.

آنها به‌صورت مشخص، واکنش‌های ترامپ به ارسال بسته‌های پستی انفجاری را با موضعگیری او درباره ماجرای تابستان گذشته در شارلوتز‌ویل مقایسه می‌کنند. ترامپ تابستان گذشته، بعد از حمله یکی از راست‌های افراطی با تفکرات نئونازیستی با خودرو به تجمع مخالفان که منجر به کشته‌شدن یک نفر شد، در کمال شگفتی عملا از راست‌های افراطی حمایت کرد و گفت که این ماجرا، 2 بعد دارد و باید هر دو بعد را درنظر داشت. او بعد از ارسال بسته‌های پستی، که یکی از آنها به سی‌ان‌ان فرستاده شده بود، دوباره در کمال شگفتی گفت که رسانه‌هایی که به قول خودش کارشان ساختن اخبار جعلی است، زمینه بروز چنین رویدادهایی را فراهم می‌کنند.در یکی از انتقادها به این رفتارهای تفرقه‌افکنانه ترامپ، دیروز کارن تومولتی، ستون‌نویس واشنگتن‌پست نوشت که در دوران ترامپ، افرادی که باید به حاشیه رانده شوند، مورد توجه قرار می‌گیرند و افرادی که خود را رهبران سیاسی می‌دانند، به جای جلوگیری از اقدامات آنها، عملا زمینه کار را برایشان فراهم می‌کنند.بسیاری، این روزها را شروع یک طوفان سهمگین از تروریسم داخلی می‌دانند که با الهام‌گرفتن از تفکر و صحبت‌های ترامپ و همفکرانش، فضای تازه‌ای برای فعالیت‌های افراطی خود به‌دست آورده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :