• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 7 آبان 1397
کد مطلب : 35839
+
-

یک پیش‌بینی‌درباره انتخابات آمریکا

تحلیل
یک پیش‌بینی‌درباره انتخابات آمریکا

سهیل جان‌نثاری‌

امروز ۷ نوامبر است. دیروز انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا برگزار شد. انتخابات مجلس نمایندگان تنها انتخاباتی بود که در سراسر کشور برگزار شد. در تعدادی از ایالت‌ها انتخابات سناتورها برگزار شد و ۳۵ کرسی سنا به رأی گذاشته شدند. تعدادی از ایالت‌ها برای انتخاب فرماندار انتخابات برگزار کردند. در سطحی پایین‌تر در ایالات زیادی هم کرسی‌های مجالس ایالتی و مقامات محلی به رأی گذاشته شدند. در انتخابات مجلس نمایندگان دمکرات‌ها موفق شدند با اتکا به مشارکت بیش از معمول جوانان و حمایت قاطعانه زنان از این حزب، در کنار حمایت معمول از سوی اقلیت‌های نژادی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و اهالی شهرهای بزرگ، در مجموع آرا حدود ۱۰درصد از حزب جمهوریخواه پیش بیفتند. این به این معنی بود که مطابق رویه تقریبا ثابت ۱۰۰سال گذشته در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان، حزب رئیس‌جمهور مستقر در کاخ سفید شکست می‌خورد و کرسی از دست می‌داد اما... .

امروز ۷ نوامبر نیست. تا انتخابات حدود 10روز باقی مانده است. هیچ شکی نیست که دمکرات‌ها در انتخابات پیش‌رو رأی بیشتری خواهند آورد و کرسی‌هایی را از آن خود خواهند کرد اما به‌علت نظام انتخاباتی خاص و توزیع جغرافیایی نامتوازن شهروندان آمریکایی، حتی ۸درصد برتری در میزان آرا هم تضمینی برای تصاحب اکثریت مجلس نیست. با وجود این، هم‌اکنون اکثر پیش‌بینی‌ها احتمال زیادی برای اکثریت دمکرات در مجلس آینده قائل هستند. برای مثال، وب‌سایت پنج‌سه‌هشت، که احتمالا سرشناس‌ترین وب‌سایت بررسی آمار در سیاست آمریکاست و حتی در انتخابات غیرمنتظره ۲۰۱۶ نیز بیش از بقیه پیش‌بینی‌ها موفقیت ترامپ را محتمل می‌دانست، در روز اول آبان(۲۳ اکتبر) برای نخستین بار خبر داد که اگر هیچ اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتد و دمکرات‌ها تنها در کرسی‌هایی پیروز شوند که الان براساس نظرسنجی‌ها و ترکیب جمعیتی و رأی‌های پیشین حوزه و خصوصیات دیگر احتمال موفقیت بیشتری برای این حزب دیده می‌شود آنها به ۲۱۸ کرسی دست خواهند یافت که به‌معنای عبور آنها از نصف کرسی‌های مجلس است.

هم‌اکنون در پیش‌بینی کلاسیک سایت پنج‌سه‌هشت ۱۹۱ کرسی قطعا به دمکرات‌ها خواهد رسید، ۱۷ کرسی به‌احتمال زیاد نصیب دمکرات‌ها خواهد شد و در ۱۰کرسی هم اوضاع به نفع دمکرات‌ها متمایل است. در طرف مقابل ۱۳۰ کرسی قطعا به جمهوریخواه‌ها خواهد رسید، ۴۹ کرسی به‌احتمال زیاد نصیب جمهوریخواه‌ها خواهد شد، و در ۱۹ کرسی هم اوضاع به نفع جمهوریخواه‌ها متمایل است. در ۱۹کرسی هم ماجرا50-50و احتمال موفقیت دو طرف برابر است. در کلیت ماجرا هم از نظر این سایت با توجه به شرایط فعلی حزب دمکرات تعداد کرسی‌هایش را از ۱۹۳ کرسی فعلی به حدود ۲۳۰ خواهد رساند. واحد پیش‌بینی سی‌ان‌ان هم از اکثریت دمکرات‌ها با حدود ۲۰کرسی خبر می‌دهد. وب‌سایت کوک نیز نظر مشابهی دارد و براساس پیش‌بینی‌هایش دمکرات‌ها حتی با پیروزی در یک‌سوم کرسی‌های 50-50 به اکثریت مجلس نمایندگان خواهند رسید.



وضعیت در انتخابات سنا متفاوت است. الان ۵۱ سناتور جمهوریخواه در سنا حضور دارند و ۴۷ سناتور دمکرات و ۲ سناتور مستقل(مثل برنی سندرز) که با دمکرات‌ها همکاری می‌کنند. رقابت صرفا بر سر ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا جریان دارد و فقط ۹ کرسی از این ۳۵کرسی در اختیار جمهوریخواهان است. علاوه بر این، تعداد قابل‌توجهی از کرسی‌های در اختیار دمکرات‌ها در ایالت‌هایی قرار دارند که با اختلاف زیادی ترامپ را به کلینتون ترجیح دادند و در مجموع به جمهوریخواهان تعلق بیشتری دارند تا به دمکرات‌ها. اکثر پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که دمکرات‌ها حتی اگر موفق شوند یک یا 2کرسی را از دست جمهوریخواهان درآورند، مثل کرسی سناتور مک‌کین که اخیرا با مرگ از سنا خارج شد، احتمال کمی دارد که بتوانند همه کرسی‌های خود را حفظ کنند.

با توجه به اینکه درصورت برابری آرا در سنا معاون رئیس‌جمهور هم حق رأی پیدا می‌کند، دمکرات‌ها باید حداقل 2 کرسی اضافه‌تر داشته باشند تا اکثریت سنا را هم کنترل کنند و حداقل حالا به‌نظر نمی‌رسد شانس چندانی داشته باشند. اگر دوباره پیش‌بینی سایت پنج‌سه‌هشت را درنظر بگیریم، همان‌قدر که احتمال دارد دمکرات‌ها به اکثریت مجلس نمایندگان دست پیدا کنند احتمالش می‌رود که این حزب جمهوریخواه باشد که اکثریت سنا را حفظ کند. یک نتیجه مهم حفظ سنا این است که ترامپ برای منصوب کردن قضات محافظه‌کار دست بازتری خواهد داشت و در 2سال آینده سیستم قضایی آمریکا را بیش از پیش به سمت محافظه‌کاران متمایل خواهد کرد. انتخابات فرمانداری‌ها سخت‌ترین انتخابات برای جمهوریخواهان خواهد بود.

 در ۲۶ ایالت از ۳۳ایالت با فرماندار جمهوریخواه و در ۹ایالت از ۱۶ ایالت با فرماندار دمکرات مردم برای انتخاب فرماندار به پای صندوق می‌روند. در آلاسکا با فرماندار مستقل نیز انتخابات برگزار خواهد شد. دمکرات‌ها حتی این شانس البته کم را دارند که در تعداد فرمانداری‌ها به برابری با جمهوریخواهان برسند و پیش‌بینی می‌شود در انتخابات فرماندار در ایالت‌های مورد رقابت حدود ۶۰درصد آرا به دمکرات‌ها تعلق پیدا کند. طبق تخمین سایت پنج‌سه‌هشت بعد از این انتخابات ۲۴ فرمانداری در اختیار دمکرات‌ها قرار خواهد گرفت و به این ترتیب نزدیک ۲۰۰ میلیون نفر از جمعیت ۳۳۰ میلیونی آمریکا فرمانداری دمکرات خواهند داشت.

 به همین ترتیب در مجالس ایالتی هم این دمکرات‌ها هستند که سهمشان از قدرت انتخابی را بیشتر خواهند کرد. از آنجا که حوزه‌های انتخاباتی مجلس نمایندگان هر ۱۰سال یک‌بار توسط فرمانداری‌ها و مجالس ایالتی تعیین می‌شوند، این سهم بیشتر دمکرات‌ها به‌معنای آن است که می‌توانند در دوره بعدی ترسیم حوزه‌ها در سال ۲۰۲۲ حوزه‌ها را طوری تغییر دهند که کار ساده‌تری در انتخابات مجلس نمایندگان داشته باشند یا حداقل جلوی دستکاری بیش از حد حوزه‌ها از سوی جمهوریخواهان را بگیرند. موفقیت جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۰ به آنها امکان دستکاری شدید حوزه‌ها را داد و در نتیجه حالا دمکرات‌ها ممکن است ۷ یا ۸ درصد سهم بیشتری از آرای انتخابات مجلس نمایندگان را کسب کنند اما باز هم به اکثریت کرسی‌ها نرسند.شکست حزب رئیس‌جمهور در انتخابات میان‌دوره‌ای اتفاق عجیبی نیست؛ تقریبا در همه ۱۰۰سال گذشته این اتفاق افتاده است اما این همه ماجرا نیست. عدم‌محبوبیت ترامپ و تداوم رشد جمعیتی قشرهای رأی‌دهنده به حزب دمکرات سبب امیدواری دمکرات‌ها به بازپس‌گیری کاخ‌سفید در انتخابات ۲۰۲۰ شده است و پیروزی در آن انتخابات که معمولا با افزایش سهم در نهادهای مختلف همراه می‌شود باعث می‌شود آنها به انتخابات امسال به چشم گام اول برای آغاز دوره‌ای از تسلط دمکرات‌ها بر قوای مقننه و مجریه نگاه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید