• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35794
+
-

عدالت در سلامت

گسترش بیمه سلامت در استان، هزینه‌های درمان را از جیب مردم از 60 درصد به کمتر از 15 درصد کاهش داده است

سلامت
عدالت در سلامت

خاطره حسین‌زاده| شهرکرد- خبرنگار:


 گسترش بیمه سلامت به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت یازدهم سبب شد 11 میلیون نفر در کشور و 650 هزار نفر در چهارمحال و بختیاری از خدمات بیمه‌ای تقریبا رایگان بهره‌‌مند شوند.

دولت تدبیر و امید در 5 سال فعالیت خود در حوزه‌های مختلف توانست در عرصه اجتماعی با برنامه‌‌ریزی و آسیب‌شناسی هوشمندانه و با اجرای طرح تحول نظام سلامت و گسترش بیمه همگانی نقش مهمی در بهره‌مندی اقشار مختلف به‌ویژه دهک‌های پایینی جامعه ایفا کند. دولت   با اجرا کردن طرح تحول نظام سلامت توانست با پوشش دادن جمعیت زیادی از هموطنان، چشم‌انداز روشنی در بخش سلامت در کشور ترسیم و در توزیع خدمات بیمه‌ای، عدالت را برقرار کند.

طرح تحول نظام سلامت که در اواخر سال 92 به تصویب رسید و از اردیبهشت سال 93 اجرا شد، سبب شد در حدود 11 میلیون ایرانی که زیر پوشش هیچ بیمه‌ای قرار نداشتند، از خدمات بیمه همگانی بهره‌‌مند شوند.

افزایش رضایت و برطرف کردن مشکلات مردم در حوزه سلامت، ارتقای خدمات و افزایش دسترسی به خدمات درمانی از اهداف مهم طرح تحول نظام سلامت به شمار می‌رود و امروز پس از 3 سال اجرای این طرح، شاهد تحقق بخش زیادی از این اهداف به‌ویژه در حوزه بیمه سلامت در استان چهارمحال و بختیاری هستیم.


افزایش 50هزار نفری بیمه‌شدگان

هم‌اکنون مجموع بیمه‌شدگان سلامت در استان با افزایش 50 هزار نفری در طول اجرای طرح تحول سلامت به 650 هزار نفر رسیده و ضریب رضایت مردم از خدمات بیمه سلامت به 96 درصد ارتقا یافته است. به گفته مدیر کل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری، از این تعداد 475 هزار نفر زیر پوشش بیمه روستایی و عشایری قرار دارند و از خدمات درمانی رایگان بهره‌‌مند هستند. «صفدر فرامرزی» با ارزیابی مطلوب طرح تحول سلامت افزود: این طرح از بزرگ‌ترین اقدامات دولت یازدهم به شمار می‌رود که کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب بیمار و ارتقای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی از مهم‌ترین دستاوردهای آن است.

وی با بیان این‌که اجرای طرح بیمه سلامت هزینه‌های درمان مردم استان را بیش از هزار میلیارد ریال کاهش داد تصریح کرد: گسترش بیمه سلامت در استان هزینه‌های درمان از جیب مردم را از 60 درصد به کمتر از 15 درصد کاهش داده است.


بیماران خاص استان زیر پوشش بیمه سلامت

مدیر کل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین 1450 نفر از بیماران خاص استان که زیر پوشش بیمه سلامت هستند، از خدمات رایگان این بیمه بهره‌‌مند هستند.
فرامرزی با بیان این‌که طرح تحول نظام سلامت هزینه‌های بسیاری بر دولت تحمیل کرده است گفت: اما این مسئله مانع خدمات‌رسانی مطلوب به بیمه‌شدگان نشده و ضریب رضایت مردم از خدمات ارائه شده به 96 درصد افزایش یافته است.

وی با تاکید بر این‌که طرح تحول نظام سلامت توقف‌ناپذیر است اظهار کرد: این طرح با وجود هزینه‌های بسیاری که بر دولت تحمیل کرده دستاوردهای خوبی در حوزه سلامت داشته که با قوت ادامه پیدا خواهد کرد.فرامرزی حذف دفترچه‌های بیمه، جایگزینی پرونده الکترونیک سلامت، ارتقای خدمات بهداشت دهان و دندان، امنیت غذایی، خرید راهبردی و راه‌اندازی سامانه شرکای کاری را دیگر مراحل طرح تحول سلامت برشمرد و گفت: این مراحل طی برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته به‌زودی اجرا می‌شود.


دستاورد مهم دولت یازدهم

هرچند دولت برای اجرا کردن و سر پا نگه داشتن این طرح فشارهای مالی و انتقادی زیادی را تحمل کرده، این طرح جای خود را در میان مردم باز کرده است، به نحوی که می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین و موثرترین دستاوردهای دولت یازدهم در 4 سال گذشته، اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور همسو با منویات مقام معظم رهبری در خصوص رسیدگی به وضعیت هزینه‌های درمانی است که از مهم‌ترین برنامه‌های اجتماعی و اجرایی دولت یازدهم در عرصه سیاست داخلی محسوب می‌شود و با تدوین آن از طریق وزارت بهداشت و با تایید دولت و مجلس شورای اسلامی، مرحله‌های مختلف آن به مرور در جامعه پیاده شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید