• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35757
+
-

نگذاشتند نظارت استصوابی را به رفراندوم بگذاریم

محمدرضا خاتمی، نایب‌رئیس مجلس ششم درباره موضوعات مختلفی ازجمله نحوه شرکت حزب مشارکت در انتخابات مجلس ششم شورای اسلامی، خاک خوردن لوایح دوقلو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح اصلاح قانون مطبوعات و رد صلاحیت‌های انتخابات مجلس هفتم با ایرنا گفت‌وگو کرده است. بخش‌هایی از مهم‌ترین صحبت‌های خاتمی را بخوانید:
 
   لیست اصلاح‌طلبان پیروزی چشمگیری را در ششمین انتخابات مجلس شورای اسلامی به دست آورد و بیش از 091نماینده منتخب، دوم خردادی بودند. این اکثریت مطلق برای هر کاری کافی بود یعنی اگر برای اقدامی دوسوم آرای مجلس را هم نیاز داشتیم مشکلی وجود نداشت.
   
در مورد انتخابات، حتی با اینکه می‌دانستیم شورای نگهبان در نهایت آن را رد می‌کند خیلی مصر بودیم که با استفاده از ظرفیت قانونی مجلس بحث نظارت استصوابی را به رفراندوم بگذاریم. ولی با گرفتاری‌ها و دعواهایی که به‌وجود آوردند مجلس پس از رد لوایح دوقلو امکان اینکه چنین رفراندومی را تصویب کند، پیدا نکرد.

   هر قانونی که ما در مجلس فکر می‌کردیم قانون مفیدی است و شورای نگهبان آن را رد می‌کرد و با اعتراض ما به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده می‌شد، این مجمع آن را بایگانی می‌کرد و در آنجا خاک می‌خورد و هیچ سرنوشت روشنی پیدا نمی‌کرد.
 
 در هیأت‌رئیسه هم بحث‌هایی در این‌باره صورت گرفت. آقای کروبی هم گفت که من براساس حکم حکومتی اجازه نمی‌دهم طرح اصلاح قانون مطبوعات در مجلس بررسی شود.
 
 به مردم اعلام کردیم که انتخابات[مجلس هفتم] مهندسی شده و قرار است این اتفاقات بیفتد که دقیقا همان هم شد. ولی برخی دوستان ما در تهران در انتخابات شرکت کردند و وقتی به دور دوم رسید آنها هم متوجه شدند در چه دامی افتاده‌اند، بنابراین از دور دوم انصراف دادند.
 
حتی نفرات دوم ما را هم رد صلاحیت کرده بودند. حدود 0051نامزد اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده بودند. تا رده پنجم ما را زده بودند. نتیجه انتخابات را هم دیدیم که اصلاح‌طلبان راه‌یافته به آن چقدر ضعیف بودند یا اصلا محو بودند و آن تأثیر و شجاعت لازم را هم نداشتند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید