• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35738
+
-

اوباما: دروغ آشکار سیاستمداران ما بی‌سابقه است

باراک اوباما در تلاش برای پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات کنگره، حملات بی‌سابقه‌ای را علیه ترامپ آغاز کرده است

اوباما: دروغ آشکار سیاستمداران ما بی‌سابقه است

محمدامین خرمی | خبر‌نگار

10 روز مانده به انتخابات کنگره در آمریکا، رئیس‌جمهور پیشین این کشور در تلاش برای جلب آرای مردم به نفع دمکرات‌ها رودرروی رئیس‌جمهور کنونی قرار گرفته است.

باراک اوباما دیروز در جمع هواداران حزب دمکرات در ایالت ویسکانسین در شمال آمریکا طی سخنانی بی‌سابقه و بی‌پرده اقدامات و رفتارهای دونالد ترامپ در جایگاه رئیس‌جمهور این کشور را زیر سؤال برد و از مردم خواست برای تغییر شرایط حاکم بر این کشور دست به‌کار شده و پای صندوق‌های رأی حاضر شوند. او که برخلاف سنت معمول روسای جمهور پیشین آمریکا بار دیگر به میدان سیاست قدم گذاشته، خطاب به حاضران گفت: «من به اینجا آمده‌ام فقط برای یک چیز؛ برای اینکه از شما بخواهم رأی دهید؛ در انتخاباتی رأی دهید که احتمالا مهم‌ترین انتخابات زندگی ما خواهد بود.»

اوباما در ایالتی سخنرانی می‌کرد که 2روز قبل از آن ترامپ سخنرانی کرده‌ بود؛ ایالتی که رأی اکثریت در آن دائما میان دمکرات‌ها و جمهوریخواهان دست به‌دست می‌شود. رأی‌دهندگان در ویسکانسین در 2دوره ریاست‌جمهوری اوباما به او رأی دادند اما در انتخابات سال2016، به سمت جمهوریخواهان چرخیدند و رأی خود را به نفع ترامپ به صندوق‌ها ریختند.

باراک اوباما به رأی‌دهندگان در این ایالت نسبت به سوءاستفاده جمهوریخواهان در وارونه ‌نشان‌دادن اوضاع هشدار داد و گفت که حضور جمهوریخواهان پیش از او در قدرت به یک بحران مالی منجر شد و دمکرات‌ها آمدند تا آمریکا را از این «آشفتگی» نجات دهند. اوباما گفت که رشد اقتصادی که در دولت ترامپ از آن سخن گفته می‌شود، در دوره ریاست‌جمهوری او آغاز شده، نه ترامپ.

اوباما در سخنانی که تاکنون سابقه نداشته ترامپ و اطرافیانش را «دروغگو» خواند و گفت: در طول تاریخ آمریکا، سیاستمداران زیادی داشته‌ایم که غلو می‌کرده‌اند اما هیچ‌وقت افرادی را ندیده بودیم که دائما، صراحتا و بی‌شرمانه دروغ بگویند.اوباما حمله به دونالد ترامپ را به این محدود نکرد و در میانه تشویق‌های مکرر هواداران حزب دمکرات ادامه داد: هیچ‌کسی در دولت من در دادگاه متهم نشد. این دولت اما در واشنگتن آنقدر اخراجی و مستعفی داشته که می‌توان با آنها ترکیب یک تیم کامل فوتبال را چید. باراک اوباما به هیاهوی جمهوریخواهان علیه هیلاری کلینتون در انتخابات گذشته هم اشاره کرد و گفت که آنها استفاده کلینتون از ایمیل شخصی برای تبادل اطلاعات محرمانه را بهانه‌ای برای حمله به او قرار دادند اما اکنون که نهادهای اطلاعاتی در شرایطی مشابه به ترامپ هشدار می‌دهند، هیچ سخنی نمی‌گویند. اشاره اوباما به گزارش هفته گذشته روزنامه نیویورک‌تایمز درباره شنود سرویس‌های اطلاعاتی چین از موبایل دونالد ترامپ است. نیویورک‌تایمز گزارش داد که با وجود هشدار جدی نهادهای اطلاعاتی آمریکا به ترامپ، او اصرار دارد همچنان از گوشی آیفون شخصی‌اش استفاده کند.شرکت نکردن مردم در انتخابات کنگره، بزرگ‌ترین مشکل پیش روی دمکرات‌هاست و اوباما که طی هفته‌های اخیر تلاش کرده در سخنرانی‌های خود هواداران حزب دمکرات و مخالفان ترامپ را قانع کند پای صندوق‌های رأی حاضر شوند، دیروز نیز تأکید کرد که «بی‌تفاوتی» بزرگ‌ترین تهدید علیه دمکراسی است و بزرگ‌ترین اشتباه آن است که بگوییم ما در خانه می‌مانیم، چراکه رأی ما تأثیری ندارد. سابقه رأی‌گیری در آمریکا نشان می‌دهد بسیاری از مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنند اما نسبت به انتخابات کنگره بی‌تفاوت هستند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌‌دهد در صورتی که مخالفان ترامپ پای صندوق‌های رأی حاضر شوند می‌توانند سرنوشت انتخابات را تغییر دهند.

سرنوشت ترامپ در گرو انتخابات کنگره

انتخابات پیش‌رو تکلیف ماندن یا نماندن ترامپ در قدرت را تعیین نخواهد کرد اما آزمونی برای تعیین سرنوشت او در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی است. فارغ از این، در صورتی که دمکرات‌ها بتوانند کنترل کنگره را از دست جمهوریخواهان خارج کنند، توانایی بسیاری در محدودکردن ترامپ طی 2سال مدت باقیمانده از ریاست‌جمهوری‌اش خواهند داشت.طبق نظرسنجی‌ها، محبوبیت ترامپ اکنون به کمتر از 40درصد رسیده است. میزان محبوبیت رئیس‌جمهور شاخص خوبی برای پیش‌بینی عملکرد حزبش در انتخابات کنگره است. 8سال پیش در شرایطی مشابه، درحالی‌که محبوبیت اوباما به 45درصد رسیده بود، دمکرات‌ها شاهد یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های انتخاباتی خود در تاریخ سیاسی آمریکا بودند.رأی‌دهندگان در آمریکا تمامی اعضای مجلس نمایندگان، ۳۵سناتور و ۳۶فرماندار ایالت را انتخاب خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود با دست‌به‌دست شدن کرسی‌ها در مجلس نمایندگان میان دمکرات‌ها و جمهوریخواهان در انتخاب پیش‌‌رو، زلزله‌‌‌ای در کنگره به‌پا شود. در مورد مجلس سنا اما شرایط متفاوت است. در هر دوره یک‌سوم کرسی‌های سنا به رأی گذاشته می‌شود و در انتخابات پیش‌رو از میان 35کرسی، 9کرسی متعلق به جمهوریخواهان است و 24کرسی متعلق به دمکرات‌ها. بنابراین حزب جمهوریخواه در سنا همچنان دست بالا را دارد و حزب دمکرات  علاوه بر کسب کرسی‌های جدید باید برای حفظ کرسی‌های خود نیز تقلا کند.تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از پیش‌افتادن 10درصدی دمکرات‌ها در برابر جمهوریخواهان حکایت دارد. ترامپ درصورتی که بازنده انتخابات کنگره باشد، 2سال سختی را در قدرت تجربه خواهد کرد؛ 2سالی که حتی ممکن است یک روی آن استیضاح و برکناری از قدرت باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید