• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35649
+
-

من، حسرت؛ 15سال دارم!

من، حسرت؛ 15سال دارم!

در شکل جدید برگزاری لیگ قهرمانان آسیا، سپاهان تنها نماینده ایران به شمار می‌رود که سابقه رویارویی با تیم‌هایی از فوتبال ژاپن را داشته است. در «جام باشگاه‌های آسیا» اما تیم‌های ایرانی چندبار به مصاف ژاپنی‌ها رفته‌اند. سامورایی‌ها در 2 فینال، فرصت قهرمانی را از باشگاه‌های ایرانی گرفته‌اند تا با 6قهرمانی و 3نایب قهرمانی، پشت سر کره‌جنوبی، دومین کشور پرافتخار تورنمنت‌های باشگاهی در آسیا باشند. در مجموع در 7رویارویی با ژاپنی‌ها در جام باشگاه‌ها و لیگ قهرمانان آسیا، ایران تنها صاحب یک‌پیروزی شده و 4شکست و 2تساوی را نیز تجربه کرده است. تنها پیروزی ایران در برابر نمایندگان ژاپن به 15سال قبل برمی‌گردد. پرسپولیس در حالی برای برگزاری فینال آسیا با کاشیما آماده می‌شود که در هر دو تجربه قبلی برخورد با ژاپنی‌ها شکست خورده است.

  اولین مسابقه
اولین برخورد یک تیم ایرانی با نماینده‌ای از ژاپن در جام باشگاه‌های آسیا، سال 1969اتفاق افتاد. جایی که پرسپولیس در گروه 5تیمی، با توکیو کوگیو از ژاپن برخورد کرد و با یک گل در مقابل این حریف شکست خورد. پرسپولیس در نهایت با یک امتیاز کمتر، شانس صعود به مرحله حذفی این رقابت‌ها را از دست داد. قرمزها در صورت شکست دادن توکیو، از شانس خوبی برای موفقیت در این تورنمنت برخوردار بودند. این تنها تجربه همگروه شدن ایران با تیمی از ژاپن در فوتبال باشگاهی آسیا بود.

  پاس فینالیست می‌شود 
آخرین تیم ایرانی که توانست فاتح جام باشگاه‌های آسیا شود،پاس تهران بود. این باشگاه در سال1993با هدایت فیروز کریمی، قهرمانی آسیا را تصاحب کرد. در تورنمنتی که با حضور 12تیم به‌صورت حذفی آغاز شد و در مرحله گروهی با 7تیم ادامه پیدا کرد، پاس به‌عنوان تیم دوم گروه به نیمه‌نهایی رفت و در این مرحله با یومیوری ژاپن روبه‌رو شد. در این مسابقه که در بحرین انجام می‌شد، پاس در وقت‌های اضافه به گل برتری دست پیدا کرد و حریف را با نتیجه 2-1شکست داد تا برای نخستین و آخرین بار در تاریخ‌اش به فینال آسیا راه پیدا کند.

  رکورد صد درصدی 
پرسپولیس برای دومین بار در سال 2000با حریفی از ژاپن روبه‌رو شد و باز هم نتیجه را به این تیم واگذار کرد تا رکورد صد درصد شکست این باشگاه در مقابل ژاپنی‌ها در آسیا حفظ شود. قرمزها 18سال قبل به نیمه‌نهایی جام باشگاه‌ها رسیدند و در عربستان،با  جوبیلوایواتا مسابقه دادند. پرسپولیس در 20دقیقه پایانی 2گل دریافت کرد و هیچ پاسخی برای این گل‌ها در چنگ نداشت. شکست در برابر جوبیلو، پرسپولیس را به جای فینال،راهی مسابقه رده‌بندی کرد. تیم ژاپنی نیز در فینال شکست خورد و  نایب قهرمان این جام شد.

  صفر، صفر، صفر! 
سپاهان نخستین باشگاه ایرانی بود که در فرمت جدید برگزاری لیگ قهرمانان،به فینال این رقابت‌ها رسید. طلایی‌ها در یک چهارم نهایی، روبه‌روی حریفی از ژاپن قرار گرفتند و پس از 2 تساوی بدون گل، این تیم را در خاک خودش در ضربات پنالتی شکست دادند. کاوازاکی فرونتیل در هر دو مسابقه، نمایشی نسبتا بهتر از سپاهان داشت اما عملکرد خیره‌کننده عباس محمدی و نمایش کم‌نقص مدافعان تیم بوناچیچ، مانع از شکست سپاهان در این جدال شد.

  2 فینال 2 شکست 
تلخ‌ترین خاطره فوتبال ایران از ژاپنی‌ها، به 2 شکست در 2 فینال آسیا برمی‌گردد. سال 1999استقلال با ناصر حجازی به دیدار نهایی لیگ قهرمانان صعود کرد و در حضور پرتعداد هوادارانش در آزادی روبه‌روی جوبیلو ایواتا قرار گرفت. تصور می‌شد استقلال در این فینال خانگی، به سومین قهرمانی‌اش در آسیا خواهد رسید اما  تیم ژاپنی در همان نیمه اول  2 گل به ثمر رساند و گل سیروس دین‌محمدی در نیمه دوم، برای استقلال کافی نبود. 8سال بعد، سپاهان راهی دیدار فینال شد و باز هم قافیه را به یک حریف ژاپنی واگذار کرد. تیم اصفهانی در دیدار رفت فینال به تساوی یک-یک با اوراواردز رسید و در دیدار برگشت با 2گل مغلوب این تیم شد تا شانس قهرمانی را از دست بدهد. فینال 2018، سومین برخورد یک باشگاه ایرانی با حریفی از ژاپن در یک فینال آسیایی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید