• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 5 آبان 1397
کد مطلب : 35626
+
-

آرامشِ آرامگاه برمی‌گردد

مدیرکل میراث فرهنگی استان: 2 برابر درآمد سالانه آرامگاه بوعلی سینا صرف مرمت این مکان می‌شود

گفت وگو
آرامشِ آرامگاه برمی‌گردد

فاطمه کاظمی| همدان - خبرنگار:

 اداره ‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان این روزها درگیر برگزاری برنامه‌های مختلفی است اما با چالش‌هایی نیز دست به گریبان شده که یکی از آن‌ها استقرار غیرقانونی بنیاد بوعلی در آرامگاه بوعلی سیناست. «علی مالمیر» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ساعاتی مهمان روزنامه همشهری همدان بود و به تعدادی از سوال‌های ما پاسخ داد. بخشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


بنیاد بوعلی در آرامگاه بوعلی سینا مستقر شده و شما هم قبلا گفتید که این استقرار موقتی است. اکنون شرایط چطور است؟

ضوابط ما اجازه هیچ تغییری در معماری آرامگاه بوعلی سینا نمی‌دهد و فضای مازادی هم در این آرامگاه نداریم. من اعتقاد دارم بنیاد بوعلی هم نیاز به فضای مناسب‌تری دارد اما از آن‌جا که درخواست درنظر گرفتن فضایی برای بنیاد داشتند، فعلا 2 اتاق در محل آرامگاه بوعلی سینا اختصاص داده شده است. البته این بنیاد طی نامه‌ای درخواست فضای بیشتری داشت که معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با ارسال نامه‌ای به اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مخالفت خود با این موضوع را اعلام کرده است. باز هم تأکید می‌کنم استقرار بنیاد بوعلی در آرامگاه بوعلی سینا موقتی است و ما هم منتظریم این بنیاد فضای مناسب خود را تهیه کند تا ما هم برنامه‌های خودمان را که قبلا مصوب کرده‌ایم در آرامگاه بوعلی سینا اجرا کنیم. چون این استقرار برنامه‌های ما را به هم ریخت.

اما به نظر می‌رسد آن‌ها که معتقدند آرامگاه بوعلی سینا زباله‌دانی بیش نبود، قصد آباد کردنش را دارند و به این زودی آن‌ها را ترک نمی‌کنند. نظر شما چیست؟

ما در طول 2 سال گذشته یک سری کارهای مبنایی در آرامگاه بوعلی سینا انجام داده‌ایم که به نظر من بی‌سابقه بوده است. چند وقتی بود سقف آرامگاه نم می‌داد، ما سقف را به صورت کامل برداشتیم و آن را عایق کردیم که کار سختی بود. نورپردازی آرامگاه انجام شده و بخشی از کف‌سازی آن تمام شده و بخش دیگری نیز در حال انجام است. سرویس‌های بهداشتی آرامگاه بازسازی و گیت‌ها نصب شده است. یک طرح مطالعاتی نیز برای نصب نمادهایی از علوم که بوعلی سینا سرآمد آن‌ها بوده، طراحی شده که به زودی اجرا خواهد شد. سامانه گرمایشی و سرمایشی آرامگاه مشکل داشت که حل شد و بسیاری اقدامات مرمتی دیگر. بنابراین دلیل استفاده از کلمه زباله‌دانی از سوی برخی دوستان را درک نمی‌کنم.

مسئولان بنیاد بوعلی در روزنامه همشهری درباره درآمد میلیاردی آرامگاه سوال کرده بودند. گویا برای آن‌ها مهم است این درآمد کجا هزینه می‌شود. شما چه پاسخی دارید؟

بلیت‌های آرامگاه بوعلی سینا که فروخته می‌شود به صورت مستقیم وارد خزانه عمومی دولت می‌شود و به جیب ما نمی‌رود. ما هم آن‌جا کار فرهنگی انجام می‌دهیم و به دنبال فعالیت‌های اقتصادی در آن‌جا نیستیم. این را هم به یاد داشته باشید که حداقل 2 برابر درآمدی که آرامگاه بوعلی سینا سالانه کسب می‌کند و به ما هم برنمی‌گردد، کار مرمتی انجام می‌شود منهای هزینه یگان و نیروی انسانی و خدمات دیگری که محاسبه نمی‌شود. یعنی اگر زمانی کسی بخواهد آن‌جا را اداره کند حداقل باید 4 برابر درآمدش، هزینه کند.

چرا آرامگاه بوعلی سینا آن‌قدر زود تعطیل می‌شود؟ خیلی وقت‌ها گردشگرانی که بعد از ساعت 5 عصر به این مکان مراجعه می‌کنند، نمی‌توانند از آن بازدید کنند.

ساعات موزه‌ها در کشور ساعات مشخصی است و مدیران استان‌ها در مناسبت‌های خاصی می‌توانند این ساعات را تغییر دهند. 2 نظر در این‌باره وجود دارد؛ یکی این که آیا بازماندن موزه تا مثلا ساعت 10 شب خوب است که گردشگر تا هر وقت خواست از آن بازدید کند، دوم این که اگر گردشگر بتواند در یک روز همه اماکن گردشگری را ببیند برای روز بعد در همدان نمی‌ماند. بین این 2 نگرش اختلاف نظر است.

 گردشگری که تا ساعت 10 شب در همدان مانده لزوما همان ساعت شهر را ترک نمی‌کند.
به هر حال گردشگر طبق ساعات ما برنامه‌ریزی می‌کند و ماندگاری گردشگر بیشتر می‌شود. ما باید کاری بکنیم گردشگر بازدیدهای خود از اماکن تاریخی و گردشگری را لابه لای برنامه‌های دیگرش در شهر بگنجاند و بیشتر در همدان بماند.

خب، اگر به این مهم می‌اندیشید، کمی به فکر تغییر و تحول در پیاده‌راه باشید. گردشگران این پیاده‌راه را دوست دارند. مثلا کاش در این پیاده‌راه یک دکه برای راهنمایی گردشگران تعبیه کنید.

فکر نمی‌کنم چنین کاری لازم باشد. مگر شهرهای دیگر دارند؟

بله. شیراز، مشهد و خیلی شهرهای دیگر. اصلا در شهری مانند شیراز هر راننده تاکسی یک راهنمای گردشگری است. به نظر شما لازم نیست رانندگان تاکسی‌های همدان در این زمینه آموزش ببینند؟
ما این کلاس‌های آموزشی را برگزار کرده‌ایم اما فرهنگ‌سازی با برگزاری یک کلاس آموزشی به ثمر نمی‌رسد. همت بالایی می‌خواهد و همکاری رسانه‌ها را نیاز دارد. فرهنگ‌سازی نیازمند تکرار است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید