• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 5 آبان 1397
کد مطلب : 35624
+
-

پردازش پسماندهای زنجان

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری: کارگاه پردازش و تفکیک زباله در مهتر راه‌اندازی می‌شود

شهری
پردازش پسماندهای زنجان

زهرا هادی لو| زنجان - خبرنگار:

در شهر زنجان روزانه 320 تن زباله تولید می‌شود. تا چند سال قبل قرار بود از زباله‌های شهری که از آن به عنوان طلای کثیف نام می‌برند، برق تولید شود، اما این قضیه آنقدر کش و قوس پیدا کرد تا این که مدیران در شهرداری به این نتیجه رسیدند ساخت کارخانه تولید برق از زباله نه تنها در حال حاضر مقرون به صرفه نیست بلکه ‌سرمایه‌گذاران هم رغبتی ندارند در زنجان دست به این کار بزنند. حال شهرداری برای این که بتواند راهکار جدیدی ارائه دهد و از شر زباله‌هایی که هر روز دفع می‌شوند خلاص شوند و دوباره آن‌ها را به چرخه تولید بازگرداند، دست به اقدامی نو زده که ایجاد کارگاه پردازش زباله است.


کارگاه تفکیک زباله 

«هاشم نجفی» مدیر سازمان مدیریت پسماند شهرداری زنجان است. وی از وقتی که به این سمت منصوب شده سعی کرده تا از توان محدود شهرداری استفاده حداکثری کند. نجفی در گفت وگو با همشهری با اعلام این مطلب که در حال حاضر نمی‌توان امیدی به ساخت کارخانه تولید برق از زباله داشت، می‌گوید که به جای این کار تصمیم بر این شد تا کارگاه پردازش زباله را در مهتر راه اندازی
 کنیم.
وی با اشاره به این که این طرح از طریق ‌سرمایه‌گذاران اجرا خواهد شد، اظهارمی کند: این سایت کارگاهی در واقع یک نوع کارگاه تفکیک زباله است که در آن پسماندهای خشک تفکیک می‌شود.

نجفی با تأکید بر این که بخشی از زباله‌ها تبدیل به کود کمپوست می‌شود، ادامه می‌دهد: این طرح پیش‌تر در شهرهایی مثل رشت اجرا شده است و برای این که بدانیم چقدر اعتبار برای این کار نیاز داریم طرح‌های مختلف در این خصوص را باید از شهرهای مختلف جمع آوری کنیم. در نظر داریم از طریق سازمان شهرداری‌ها و استانداری پیگیری کنیم تا در ردیف بودجه ای سال 98 اعتباری را برای این کار در نظر
 بگیرند.


تفکیک از مبدا

یکی دیگر از طرح‌هایی که سازمان پسماندهای شهرداری در سال 97 آن را به مرحله اجرا درآورد، طرح تفکیک زباله از مبدا بود. این طرح در فاز یک اجرایی شده است و به گفته مدیر سازمان پسماندهای شهرداری زنجان، فاز دوم و سوم نیز به زودی عملیاتی می‌شود.وی با بیان این که فاز یک شروع شده و برای اجرای فاز‌های بعدی فراخوان داده شده و چند شرکت برای این کار اعلام آمادگی کرده‌اند، اظهار می‌کند: فاز یک در شهرک کارمندان و کمربند شمالی اجرا شده و بقیه فازها در بخشی از منطقه یک و 2 و فاز سوم در کل منطقه 3 عملیاتی می‌شود.
نجفی ادامه می‌دهد: درصد مشارکت در فاز یک به 8000 نفر رسیده است و این آمار می‌رساند که مردم آگاهی لازم را در این زمینه کسب کرده‌اند و امیدواریم مناطق دیگر نیز همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند.


سرنوشت پسماندها

مدیر سازمان پسماندهای شهرداری زنجان در برابر این سوال که بعد از کار تفکیک از مبدا، زباله‌ها چه سرنوشتی پیدا می‌کنند؟ می‌گوید: پسماندها به 19 کیلومتری جاده تهران انتقال داده شده و در کارگاه تفکیک می‌شوند، کاغذ، شیشه و پلاستیک، ضایعات آهن هر کدام به تفکیک به کارگاه‌های بازیافت داده  می‌شود.
وی می‌افزاید: جمع‌آوری روزانه 8 تن زباله هنوز برای پیمانکار سوددهی نداشته و برای رسیدن به سود نیاز به گذر زمان و فرهنگسازی است.
نجفی در پاسخ به این سوال که آیا بودجه سازمان کفاف هزینه‌های جاری را می‌کند؟ می‌گوید: هزینه‌های جاری بیشتر از بودجه‌ای است که در اختیار ما قرار می‌گیرد، چرا که عوارض جمع‌آوری زباله که سالانه از خانوارها گرفته می‌شود بسیار ناچیز است و از سوی دیگر توان اقتصادی مردم ضعیف است و نمی‌توان فشار مالی به شهروندان وارد کرد.


ساماندهی چرخ دستی‌ها

یکی دیگر از مسائل مربوط به زباله در شهر زنجان حضور چرخ‌های دستی، زباله گردها و افرادی است که با وانت ضایعات را از مردم به قیمت اندک می‌خرند. قرار بود این افراد شناسایی شده و در سایه یک طرح ساماندهی شوند، حتی قرار بر این بود که لباس متحدالشکلی به این افراد پوشانده و شناسنامه سلامت به آن‌ها داده شود.

مدیر سازمان پسماندهای شهرداری زنجان در پاسخ به این سوال همشهری که اجرای این طرح به کجا انجامید؟ می‌گوید: واقعیت این است که اجرای چنین طرحی نیاز به بررسی موشکافانه دارد. در نظر داریم این طرح را در فازهای مختلف اجرا کنیم، ضمن این که این افراد را باید راضی کنیم که با ما همکاری کنند و زباله‌ها را طبق تعرفه ما در اختیار ما بگذارند.نجفی می‌افزاید: ما برای ساماندهی این افراد نیز برنامه داریم و سعی می‌کنیم آن‌ها را شناسایی کرده و بهداشت و سلامتی شان را مورد ارزیابی قرار دهیم، چون بیشتر کسانی که به این کار مبادرت می‌ورزند از قشر پایین جامعه هستند و به درآمد آن احتیاج دارند.

از آن‌ها درخواست می‌کنیم تا همین زباله‌ها را به پیمانکار بفروشند و در ازای آن پول دریافت کنند. در حال حاضر در چند نقطه شهر مانند گاراژهایی در فرودگاه، اسلام آباد و کمربندی زباله‌ها تفکیک می‌شود و این کار هم از نظر قانونی و بهداشتی صحیح نیست که ما در پی ساماندهی و پلمب چنین مراکزی هستیم، چرا که شهروندان بسیاری این موضوع را پیگیری می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید