• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 5 آبان 1397
کد مطلب : 35609
+
-

دورریزها به تئاتر مستقل می‌آیند

دورریزها به تئاتر مستقل می‌آیند

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه‌نگار

تئاتر مستقل تهران از سال گذشته رپرتواری را با عنوان «عصر تجربه» برگزار می‌کند که در این رپرتوار نمایش‌هایی روی صحنه می‌روند. یکی از این گروه‌ها «گاراژ تیاتر» است. این گروه نمایشی سال گذشته با نمایش «مورچه‌ها» در رپرتوار «عصر تجربه» روی صحنه رفت و امسال نیز «دورریز» را اجرا می‌کند؛ نمایشی که به گفته کارگردان آن یک تئاتر آزمایشگاهی است و به اجرا و پژوهش در حوزه انسان‌شناسی فرهنگ می‌پردازد.
علی مسعودی، کارگردان نمایش «دورریز» به همشهری می‌گوید: «از دی‌ماه ۱۳۹۶، گاراژ تیاتر پروژه‌ای با نام ورک دمونستریشن اجتماعی را آغاز کرد. این پروژه که با مشاوره جولیا وارلی و اوجنیو باربا (بازیگر و کارگردان ادین تیاتر) و همکاری گروه مطالعات آموزشی انجمن مطالعات فرهنگی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران صورت می‌گرفت در پی آن بود تا برخورد مخاطبان گوناگون را هنگام قرار گرفتن به‌عنوان مشاهده‌گر و اجرا‌کننده بررسی کند.» 
وی در ادامه به تئاتر آزمایشگاهی اشاره می‌کند و اینکه اصلی‌ترین مخاطبان این تئاتر می‌توانند قشر آسیب‌دیده جامعه باشند. مسعودی می‌گوید: «در این نوع اجرا سعی شده از شکل تئاتر تجربی نیز حمایت شود؛ تئاتر‌هایی که انواع و اشکال آن می‌تواند در تئاتر ایران وجود و ماهیت داشته باشد.»
وی توضیح می‌دهد که گاهی در مقابل جوامع آرام، جوامع ناآرام و رام‌نشده‌ای وجود دارد که این تئاتر می‌تواند به آنها کمک کند. اجرای نمایش برای معلولان ذهنی و کودکان دارای نقص حرکتی ازجمله این فعالیت‌ها بوده است. حاصل این برخوردها بداهه‌سازی‌هایی شده که توسط بازیگران گاراژ تیاتر توسعه می‌یابد. مسعودی با بیان اینکه نمایش «دورریز» نمایش توسعه جمعی تجربیات و بداهه‌پردازی اعضای گاراژ در برخورد با محیط‌های نا‌آرام است، می‌گوید: «فاصله گرفتن از متن نمایشی یا موقعیت و وضعیت مشخص اجرایی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی است که گاراژ تیاتر در جست‌وجوی آن است و اختلال و تعارض از دیگر مفاهیم کلیدی پژوهشی است که در این پروژه مانند آثار 2 سال اخیر گاراژ مورد بررسی قرار می‌گیرد.»
به گفته این کارگردان، «دورریز» نمایش وسواس خودسرانه سلیقه‌های شخصی ا‌ست؛ یعنی امور بیهوده و به دردنخوری که کنار هم به درد می‌خورند و تعادل درد را برای لحظاتی دست‌کم به هم می‌زنند.
گروه گاراژ تیاتر فعالیت خود را از قم آغاز کرده و درباره اجرای نمایش در شهرهای دیگر هم می‌گوید: «قرار است این گروه در سمنان و تبریز نیز اجراهایی داشته باشد.»
کارگردان گروه گاراژ تیاتر درباره نمایش «دورریز» معتقد است: «دورریز درباره تمام چیزهایی است که روزی دیر دور ریخته شده است. داستان سبکبالی چهار نفر در دل جنگل؛ جنگلی که هیچ جنگل دنیا در شعر و افسانه همپایش نیست؛ دل‌انگیز، تاریک و ژرف.»
در این نمایش حبیب ارمکان، سعید اکبرزاده، مهدی سلیمانی و هانی عبدالمجید بازی می‌کنند و به گفته کارگردان نمایش، ساعت اجرای نمایش متفاوت‌تر از دیگر اجراهای نمایشی است. این نمایش پنجم و ششم آبان‌ماه ساعت 19در تئاتر مستقل اجرا می‌شود اما در روزهای هشتم تا 14آبان‌ماه ساعت 23اجرا خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید