• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 5 آبان 1397
کد مطلب : 35594
+
-

گیاهان دارویی اولویت بخش کشاورزی

سید ابوالقاسم موسوی| مدیر جهاد کشاورزی کاشمر:

طی سال‌های اخیر با توجه به ظرفیت منطقه در خصوص گیاهان دارویی موضوع گیاهان دارویی جزو اولویت‌های بخش کشاورزی قرار گرفت و این موجب شد 4 هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال 90 اکنون به 96 هکتار برسد. 
نه تنها در زمینه کاشت و ترویج گیاهان دارویی هیچ‌گونه مشکلی در شهرستان وجود ندارد، بلکه با حمایت‌هایی که صورت گرفته است اکنون واحدهای گیاهان دارویی کاشمر محصولات خود را مستقیما به برخی کشورها از جمله آلمان صادر می‌کنند. 
تنوع گیاهان دارویی در سطح بسیار وسیعی از دشت‌های مختلف بخش مرکزی تا کوهپایه بخش کوهسرخ وجود دارد و این دشت‌ها سرشار از گیاهان طبیعی و دارویی‌اند. از سویی برخی از این گیاهان به صورت زراعی قابلیت تولید و استحصال دارند. 
متاسفانه نبود یا کمبود صنایع بسته‌بندی و فراوری گیاهان دارویی از دیگر مشکلات زنجیره تولید گیاهان دارویی است که این موجب شده به رغم این‌که قابلیت فراوری گیاهان دارویی در کاشمر بسیار بالاست اما تاکنون در این خصوص سرمایه‌گذاری نشود. 

می‌توان گلرنگ، آویشن، مریم‌گلی، سنجد، رزماری، گل‌محمدی، زرشک، اسطوخودوس و بومادران را از مهم‌ترین گیاهان دارویی منطقه دانست و می‌توان مدعی بود که در 3 سال اخیر گیاهان دارویی رشد بسیار زیادی در منطقه داشته‌اند. 
با توجه به خشکسالی‌های اخیر منطقه گیاهان دارویی یکی از بهترین گیاهانی‌اند که به دلیل کم‌آب‌طلب بودن می‌توان در منطقه کشت کرد. از سویی با وضعیت موجود کاشمر توانایی تبدیل شدن به قطب گیاهان دارویی را در استان خراسان دارد. 
می‌توان خرده‌مالک بودن را از دیگر مزیت‌های منطقه برای کشت گیاهان دارویی دانست و گفت که به دلیل استفاده نکردن از سم و کود برخی گیاهان دارویی به صورت ارگانیک تولید می‌شوند. 

همچنین وجود آب‌وهوای بسیار مطلوب در منطقه عاملی مهم در داشتن گیاهان دارویی باکیفیت است، آفتاب داغ و آب‌وهوای تقریباً خشک موجب می‌شود اسانس داخل گیاه افزایش یابد. 

با وضعیت موجود اگر بتوانیم فراوری محصولات را در منطقه داشته باشیم صرفه اقتصادی بسیار بالایی خواهد داشت. اکنون گیاه زعفران با سطح زیر کشتی معادل ۷۲۰۰ هکتار در شهرستان از گران‌ترین گیاهان دارویی جهان است که با کیفیتی بسیار مناسب کاشته می‌شود و بخش عمده‌ای از اقتصاد خانوارهای کشاورزان را به خود اختصاص داده است.
از مجموع 8 هزار گونه گیاهی در کشور 2 هزار گونه گیاه دارویی و صنعتی در استان وجود دارد و بر این اساس محصول عمده استراتژیک استان در این بخش شامل آنغوزه، باریجه، سریش، کتیرا، اشنیان، ترکه ارغوان و آویشن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید