• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 5 آبان 1397
کد مطلب : 35569
+
-

اخبار کوتاه

آبیاری مکانیزه60‌ درصد فضای سبز 
منطقه  6


 60‌ درصد فضای سبز در منطقه به‌شکل مکانیزه آبیاری می‌شود. معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه 6 در این باره گفت: «منطقه 6 از مناطق کم‌آب است و برای جبران کم‌آبی و آبیاری فضای سبز اقدام به لوله‌گذاری و آبیاری مکانیزه در منطقه کرده‌ایم.» «افشین خدامی» افزود: «این آب‌ها توسط 11 مخزنی که برای ذخیره آب‌های سطحی و قنات پیش‌بینی شده، ذخیره و برای آبیاری فضای سبز باغچه‌ها و درختان پیاده‌راه از آنها استفاده می‌شود.» او ادامه داد: «همچنین برای صرفه‌جویی در مصرف آب، کاشت چمن را قطع کرده و اقدام به کاشت درختان و درختچه‌هایی کرده‌ایم که هم نیاز کمتری به آب دارند و هم در تصفیه هوا مؤثرند.» از 6 قنات این منطقه، 4 قنات فعال است که مهم‌ترین آنها قنات یوسف‌آباد است. 

صدور شناسامه ایمنی برای مدارس
منطقه  10


مدارس منطقه، شناسنامه ایمنی دریافت می‌کنند. رئیس ستاد بحران منطقه با تأکید بر ضرورت ایمن‌سازی مدارس گفت: «طرح ارائه شناسنامه ایمنی به مدارس با هدف جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار در 157 مدرسه منطقه اجرا می‌شود. معیارهای بررسی طرح شناسنامه ایمنی که برای نخستین بار در پایتخت اجرا می‌شود شامل ایمن‌سازی غیر‌سازه‌ای، سیستم برق، گازکشی، تجهیزات مقابله با حریق، میزان آمادگی در برابر خطرات و مشخص کردن نقاط امن و غیر‌امن مدرسه است.» «ابراهیم ملاصالحی» افزود: «پس از بررسی‌های کارشناسانه و بازدیدهای مستمر و رفع مخاطرات شناسایی شده، مدارس، شناسنامه یک ساله ایمنی دریافت خواهند کرد. این شناسنامه با آغاز هر سال تحصیلی نیاز به تأییدیه مجدد از سوی آتش‌نشانی و ستاد بحران منطقه دارد.»

راه‌اندازی بوستان در محله حشمت‌الدوله 
منطقه  11


 محله حشمت‌الدوله به‌زودی صاحب بوستان می‌شود. شهردار ناحیه 3 منطقه در این‌باره گفت: «محله حشمت‌الدوله بافتی ‌ریزدانه دارد و فضایی برای ایجاد بوستان ندارد. با این حال، بنا به ضرورت و درخواست شهروندان، 2 زمین برای ساخت بوستان در نظر گرفته شده است.» «فرشاد داودی» افزود: «یکی از این فضاها زمینی 2 هزار و 600‌مترمربعی است که در خیابان آذربایجان، نبش خیابان زرین‌قدم است که پارکینگ عارف نام دارد. زمین دیگر، خانه‌ای قدیمی در تقاطع زرین‌قدم در خیابان چنگیزی است که 500‌مترمربع است و آن را می‌توان به‌شکل یک پارک کوچک ساخت تا اهالی بتوانند استفاده کنند.» داودی گفت: «به‌زودی با تأمین اعتبار برای این 2 زمین، حشمت‌الدوله صاحب بوستان می‌شود.»

پیاده‌روی اربعین از میدان امام حسین(ع)
منطقه  13


 پیاده‌روی عزاداران حسینی در روز اربعین از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می‌شود. دبیر شورایاری محله شهید اسدی دراین‌باره گفت: «جاماندگان از سفر کربلا می‌توانند ساعت 7 صبح روز اربعین مصادف با 8 آبان به یاد پیاده‌روی از مسیر نجف تا کربلا خود را به میدان امام حسین(ع) برسانند.» «محمدحسن کاهه» افزود: «عزاداران حسینی پس از گذر از میدان شهدا، خیابان 17 شهریور، میدان شوش، خیابان فداییان اسلام و میدان شهرری را به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می‌روند و نماز ظهر و عصر را به جماعت اقامه می‌کنند.» به گفته او در مسیر پیاده‌روی که تقریباً 17 کیلومتر است، سوگواران ضمن عزاداری و نوحه‌خوانی، از خدمات غرفه‌های فرهنگی و موکب‌های ایجاد شده نیز بهره‌مند خواهندشد. 

نوسازی مسجد سیدالشهدا(ع) در محله قصر فیروزه
منطقه  14


 مسجد سیدالشهدا(ع) در محله قصرفیروزه نوسازی می‌شود. دبیر شورایاری محله دراین‌باره گفت: «این مسجد حدود 30 سال پیش در زمینی به مساحت 2 هزار‌مترمربع در شهرک قصرفیروزه ساخته شده بود. ولی به دلیل قدمت بسیار و فرسودگی نیاز به نوسازی داشت. از این‌رو نوسازی این مسجد در دستور کار قرار گرفته است.» «اسحاق قربانی» افزود: «نوسازی این مسجد با تأمین اعتبار و بودجه لازم از سوی شهرداری با مشارکت امور مساجد و خیّران محله به‌زودی آغاز می‌شود. این مسجد پس از نوسازی به امکاناتی از قبیل شبستان زنانه و مردانه، اتاق خادم، آشپزخانه، مکانی برای فعالیت‌های فرهنگی و... تجهیز خواهد شد.» این طرح با هدف ارائه خدمات بهینه به اهالی، ارتقای سرانه‌ محله و ایجاد مکانی مناسب برای برپایی مراسم مذهبی انجام می‌شود. 

افتخارآفرینی 3 دانش‌آموز در کنگره بین‌المللی
منطقه  15


 دانش‌آموزان پژوهش‌سرای ابن‌سینا در کنگره بین‌المللی «نانو تکنولوژی» خوش درخشیدند. مدیر پژوهش‌سرا در‌این‌باره گفت: «دانش‌آموزان«حسین مولایی»، «مهدی بیکلری» و«عرفان بهشتی» پس از 2 سال پژوهش با موضوع «بهبود زمان و کیفیت رشد گیاه با استفاده از نانو» موفق به کسب رتبه اول کنگره بین‌المللی دانش نانو و نانو تکنولوژی شدند.» «زهرا نیازی» افزود: «این پژوهش‌سرا با برگزاری کارگاه‌های علمی متعدد دانش‌آموزان را در این مسیر هدایت می‌کند. از این‌رو علاقه‌مندان به فعالیت‌های پژوهشی و دارای ایده می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند.» پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ابن‌سینا در خیابان خاوران، آموزش و پرورش منطقه 15قرار دارد. 

7مدرسه منطقه در وضع قرمز
منطقه  18


 کارشناسان اداره بحران و آتش‌نشانی پس از بررسی ایمنی مدارس منطقه18 که با هدف افزایش ضریب ایمنی صورت گرفت، اعلام کردند 7مدرسه در این منطقه در وضع قرمز(خطرپذیری بالای بنا) بافت فرسوده قرار دارد.  رئیس ستاد پیشگیری و بحران شهرداری منطقه با بیان این مطلب گفت: «از ابتدای تابستان طرح بازدید و نظارت بر ایمنی مدارس منطقه را آغاز کردیم. تاکنون 100مدرسه مورد بازدید قرار گرفته که از این تعداد 7مدرسه در وضع سبز، 7مدرسه در وضع قرمز و 81 مدرسه در وضع زرد بودند.» «حمیدرضا نورایی» در ادامه افزود: «طی توافقنامه‌ای که با آموزش و پرورش انجام شده، مدارس در وضع زرد و قرمز را در اولویت رفع خطر و رعایت نکات ایمنی قرار دادیم و به‌زودی اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.»

راه‌اندازی نخستین شهربانوی تخصصی مادر و کودک 
منطقه  19


 نخستین مجموعه تخصصی شهربانوی مادر و کودک در آینده‌ای نزدیک در بوستان بزرگ ولایت به بهره‌برداری می‌رسد. شهردار جدید منطقه19با اعلام این خبر گفت: «این مرکز به‌عنوان نخستین مرکز تخصصی مادر و کودک در منطقه با هدف تقویت روحیه شادی و نشاط و با هدف حفظ سلامت جسمی و روانی مادران و کودکان راه‌اندازی می‌شود.» «علی توکلی» با بیان اینکه برنامه‌ها و امکانات متنوعی در این مرکز برای کودکان و مادران تدارک دیده شده افزود: «ایجاد مزرعه‌ای برای آموزش و آشنایی مادران و کودکان با کاشت انواع گیاه، مهدکودک و اتاق بازی کودکان، زمین بازی کودکان، اختصاص فضایی به‌عنوان کافه مادر و کودک با حضور مشاور تغذیه، آماده‌سازی یکی از سالن‌های ورزشی برای بازی و ورزش کودکان، راه‌اندازی خانه سلامت مادر و کودک و... از جمله امکانات و ظرفیت‌هایی است که در این مجموعه پیش‌بینی شده است.» بوستان ولایت در ضلع جنوبی بزرگراه شهید چراغی واقع شده است. 

بیابان‌زدایی در 10هزار هکتار از اراضی ری
منطقه  20


 10هزار هکتار از اراضی بیابانی شهرستان ری با هدف احیای مراتع و تثبیت شن‌های روان بیابان‌زدایی می‌شود.  رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ری گفت: «50هزار هکتار از اراضی شهرستان ری شرایط بیابانی دارد که اگر اقدامات بیابان‌زدایی به موقع انجام نشود؛ تولید گردوغبار در این مناطق دوراز انتظار نیست و می‌تواند تهدیدی جدی برای ساکنان این مناطق و حتی پایتخت باشد.» «ضیاء نصرتی» افزود: «اجرای این طرح در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورد تأیید قرار گرفته و بر اساس مصوبه این شورا پیش‌بینی شده تا پایان برنامه ششم توسعه سالانه 10هزار هکتار از اراضی بیابانی این شهرستان بیابان‌زدایی شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید