• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 5 آبان 1397
کد مطلب : 35542
+
-

نبرد هوآوی و آیفون در ماجرای شنود ترامپ

گزارش نیویورک‌تایمز درباره شنود موبایل شخصی رئیس‌جمهور آمریکا باعث جنجال جدیدی در دنیای فناوری شده است

نبرد هوآوی و آیفون در ماجرای شنود ترامپ

گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز درباره شنود موبایل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از سوی چین و آمریکا این روزها حسابی جنجالی شده است. در این گزارش‌ آمده بود که ترامپ به توصیه‌های امنیتی توجهی نمی‌کند و به‌خاطر همین مسئله شنود تماس‌های او بسیار آسان شده است. ترامپ خودش این ماجرا را در توییترش رد کرد. اما این گزارش فرصت مناسبی شد تا چینی‌ها دست به تبلیغ برند خاص خود بزنند و سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخی طنزآمیز بار دیگر به اپل تاخت و اعلام کرد، تلفن ساخت شرکت چینی هوآوی ممکن است امن‌تر از آیفون ترامپ باشد. او گفت: اگر آنها واقعا درباره شنود آیفون نگران هستند، می‌توانند از هوآوی استفاده کنند.

هوآوی و اپل مانند برندهای دیگر مدت‌هاست درگیر یک مبارزه تمام‌عیار هستند. مثلا همین چند وقت قبل هوآوی به صف منتظران خرید آیفون‌های جدید رفت و در کنایه به عملکرد ضعیف باتری گوشی‌های اپل به کاربران، پاوربانک‌های این شرکت را به‌عنوان هدیه داد. این شرکت حتی در توییتر رسمی خود هم پس از مراسم معرفی آیفون‌های جدید در کنایه به پیشرفت نکردن گوشی‌های اپل نوشت: به‌خاطر نگه‌داشتن همه‌‌چیز به همان شکل از شما ممنونیم. با این همه اوصاف اما چرا استفاده از موبایل توسط رؤسای جمهوری آمریکا یک مشکل امنیتی به‌حساب می‌آید و براساس گزارش نیویورک‌تایمز، هشدارهای جدی به ترامپ در این رابطه داده شده است؟

توجه نکردن به پروتکل‌های امنیتی
براساس گزارش نیویورک‌تایمز، ترامپ هم‌اکنون 3آیفون دارد: یک آیفون که از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا برای تماس‌های او امن شده‌ اما اپلیکیشن‌ خاصی روی آن نیست، آیفون دیگری که آن هم امن‌ شده و دارای اپلیکیشن‌هایی مانند اپ توییتر است و آیفون سوم که گوشی شخصی ترامپ است و اصل نگرانی‌ها به آن بازمی‌گردد. براساس پروتکل امنیتی کاخ سفید، گوشی‌های رئیس‌جمهور باید هر ۳۰روز یک‌بار به‌خاطر نفوذ هکرها و نصب جاسوس‌افزارها عوض شود اما ترامپ از این مسئله امتناع می‌کند و همچنان تلفن شخصی خودش را دارد.

در معرض هک 
یکی از احتمالات استفاده از موبایل‌های غیرامن این است که هکرها می‌توانند دست به شنود از آن با استفاده از حفره‌های امنیتی ازجمله پروتکلی موسوم به SS7 بزنند. این ترفند حمله سایبری تبدیل به یک نگرانی جدی در جهان شده است. در ‌ماه مه ‌وزارت امنیت داخلی آمریکا به‌شدت درباره امکان شنود با استفاده از حفره امنیتی در این پروتکل هشدار داده بود. براساس گزارش‌های منتشرشده اما نگرانی از شنود تلفن شخصی ترامپ فراتر از این موضوع است. برخی کارشناسان می‌گویند درز چنین اطلاعاتی به رسانه‌ها نشان می‌دهد که احتمالا تلفن شخصی ترامپ در معرض گرفتار شدن به بدافزارها و به‌صورت ویژه جاسوس‌افزارها قرار گرفته است. مهم‌ترین مسئله این است که ترامپ به آپدیت نرم‌افزارها و سیستم‌عامل گوشی شخصی خود هم توجهی ندارد و این مسئله به هکرها فرصت مناسبی برای استفاده از باگ‌های قدیمی می‌دهد.

تلفن ثابت برای تماس‌های محرمانه
تلفن‌های موبایل مقام‌های مهم دنیا برای جلوگیری از شنود امن‌سازی می‌شود. بخشی از ماجرا این است که بسیاری از دسترسی‌های معمول روی آن بسته می‌شود، اما باز هم به هیچ عنوان در تماس تلفنی حتی با موبایل‌های امن‌سازی شده مکالمات مهم مجاز نیست. برای مکالمات حساس، مهم یا محرمانه رؤسای جمهور باید از تلفن‌های ثابت یا همان سیم‌دار استفاده کنند. این تلفن‌ها به شکلی هستند که تماس صوتی در آنها کدگذاری می‌شود و درواقع صدای افراد به‌صورتی منتقل می‌شود که در میانه راه قابل تشخیص نیست. در سوی دیگر هم فردی که این تماس را دریافت می‌کند دارای تلفنی است که اصوات رمزگذاری شده را با الگوریتم خاص باز می‌کند و قابلیت شنیدن صدای اصلی را دارد. حتی در سفرهای کاری هم این دستگاه‌های تلفن مخصوص منتقل شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. 



دردسر تلفن‌ها
اوباما هم زمانی که به کاخ سفید وارد شد با مشکلاتی بر سر تلفن همراه خود روبه‌رو بود. در آن زمان سرویس‌های امنیتی آمریکا استفاده از آیفون را ممنوع کرده بودند. اوباما از گوشی بلک‌بری استفاده می‌کرد که امن‌سازی شده بود. او یک‌بار در برنامه‌ای تلویزیونی گوشی مخصوص خود را مسخره کرد و تأکید داشت که با آن هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد؛ نه عکس بگیرد، نه پیامک بفرستد و نه حتی ایمیل‌هایش را چک کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید