• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 5 آبان 1397
کد مطلب : 35523
+
-

کافه مجلس | ایران

   اطلاعات سپاه، ادعای ذوالنوری را تکذیب کرد

یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که اطلاعات سپاه طی نامه رسمی به مجلس، ادعای واگذاری ۲۵۰۰ گرین کارت به مقامات ایرانی درجریان مذاکرات برجام را تکذیب کرد. علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: پس از تکذیب توسط دکتر ظریف، سازمان اطلاعات سپاه نیز طی نامه رسمی به مجلس، ادعای واگذاری ۲۵۰۰ گرین‌کارت به مقامات ایرانی در جریان مذاکرات برجام را (که توسط یک نماینده مجلس مطرح شده بود) تکذیب کرد. با مهر محرمانه بر نامه رسمی، به جای معرفی مرتکب به دادگاه عملا از او حفاظت کرده‌اند. پیش از این مجتبی ذوالنوری ادعا کرده بود در دوران اوباما 2500گرین کارت به ایرانیان اعطا شده است.

   پاسخ مطهری به کدخدایی

علی مطهری در یادداشتی که ایسنا آن را منتشر کرده درباره نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر مصوبات مجلس نوشته است: جناب آقای کدخدایی، سخنگوی محترم شورای نگهبان فرموده‌اند «سابقه نظرات شورای نگهبان نشان می‌دهد که بارها مصوبات مجلس با اعلام مجمع تشخیص مصلحت به‌دلیل مغایرت یا عدم‌انطباق با سیاست‌های کلی ابلاغی، از سوی شورای نگهبان با ایراد اصل ۱۱۰ قانون اساسی مواجه و مصوبه جهت اصلاح به مجلس اعاده شده است.» اولا این پاسخ عذر بدتر از گناه است، زیرا اینکه در سابق این اتفاق افتاده، دلیل بر درست بودن آن نیست، کاری برخلاف قانون اساسی انجام شده است چون مصوبه مجلس فقط در شورای نگهبان آن هم صرفا از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی قابل بررسی و اظهارنظر است و نه هیچ مرجع دیگری. اما نامه‌ای که جناب آقای کدخدایی از مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دبیر محترم شورای نگهبان به‌عنوان شاهد برای درستی رویه موجود منتشر کرده‌اند اتفاقا خلاف مدعای ایشان و مؤید نظر امثال اینجانب است، زیرا در آن نامه آیت‌الله هاشمی می‌گویند «به پیوست، نظر شورای مجمع درخصوص انطباق لایحه بودجه سال ۱۳۸۷ با سیاست‌های کلی ابلاغ می‌گردد.» یعنی سخن ایشان درباره انطباق «لایحه» و آن چیزی است که اکنون در مجلس در حال بررسی است نه درباره مصوب مجلس. یعنی ایشان توجه داشته‌اند که مجمع نمی‌تواند مانند شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس اظهارنظر کند و این امر را خلاف قانون اساسی می‌دانسته‌اند. امید است این رویه غلط اصلاح شود.

   دیگران تصویب کردند، جهانگیری هزینه‌اش را داد

سخنگوی فراکسیون امید مجلس با اشاره به زمانی که نرخ ارز ۴۲۰۰تومانی در کشور اعلام شد، به ایلنا گفت: ارز ۴۲۰۰تومانی نیز مشخص است که اراده و تصمیم آقای جهانگیری نبوده؛ چون کسی که اجازه تعویض رئیس‌دفتر خود را هم ندارد، قطعا نمی‌تواند ارز ۴۲۰۰ را هم تصویب بکند، در نتیجه در جایی دیگر تصویب شده و ایشان اعلام کرد و همه هم این را به پای ایشان تمام کردند و هزینه سنگینی را هم داد. بهرام پارسایی گفت: آقای جهانگیری حداقل الان که هست مسئولیت بخشی از مشکلات را باید به گردن بگیرد ولی وقتی اختیار ندارد چرا اینجا می‌ماند و فقط هزینه را پرداخت می‌کند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید