• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 3 آبان 1397
کد مطلب : 35434
+
-

نیازمند نظارت مردم هستیم

یادداشت
نیازمند نظارت مردم هستیم

زهرا نژاد بهرام، عضو شورای شهر تهران

موضوع آلودگی هوا یکی از اصلی‌ترین و جدی‌ترین دستور کارهایی بوده که شورای شهر پنجم برای رفع آن برنامه‌های متعددی را در دستور کار قرار داده است.
رفع آلودگی هوا درراستای 2عنصر مهم برنامه و نیاز شهر تعریف شده‌است. برنامه شورا در این زمینه، کاهش آلودگی هوا بوده و نیاز نیز از طرف شهروندان در راستای کاهش آلودگی هوا و زیست‌پذیر شدن شهر تهران بوده است.
برنامه‌هایی که شورا در راستای برنامه‌ریزی مشترک با نهاد اجرایی شهرداری تهران به انجام رسانده در درجه نخست تمرکز بر موضوع اصلاح طرح ترافیک بوده که سال گذشته کلید آن زده شد. طرح ترافیک جدید با رویکرد کاهش تردد خودروها در مناطق مرکزی شهر و در ادامه، عادلانه کردن میزان تردد در سطح شهر بوده است. با وجود همه مشکلاتی که هر طرحی ممکن است در مقام اجرا داشته باشد، این طرح با موفقیت نسبی همراه شده است. ازاین‌رو امیدواریم در مسیر اجرای این طرح بتواند نقاط ضعف خود را نیز برطرف کرده و در قالب طرحی بلندمدت بدون نقص، تردد خودروها در محدوده مرکزی شهر را سامان بخشد. از طرفی براساس مصوباتی که در سطح ملی مطرح شده، مانند برنامه نصب فیلترهای پیشگیری از دودزایی خودروها در دستور کار شورا قرار گرفت. این طرح به‌رغم اینکه هزینه‌های سنگینی را دربرداشته با تأکید بر خودروهای حمل‌ونقل عمومی در دستور کار قرار گرفته و امید است همه خودروهایی که در ناوگان حمل‌ونقل عمومی و زیر مجموعه مدیریت شهری تردد می‌کنند، به فیلترهای ضد‌دود مجهز شوند. گام بعدی شورا و مدیریت شهری که به‌طور مشترک آن را انجام داده‌اند معاینه فنی خودروها با محوریت در اولویت قرار دادن خودروهای سنگین بوده ‌است. پایان مهرماه و آغاز آبان زمانی بود که این طرح به شکل اجرایی و اجباری برای همه خودروها مورد توجه قرار گرفت. از دیگر اقداماتی که شورای شهر در همراهی با مدیریت اجرایی شهر برای کاهش آلودگی هوای شهر انجام داده، تدوین مصوباتی برای استفاده از موتورسیکلت‌های برقی بود. در همین راستا، تعاملاتی با کارخانه‌های سازنده صورت گرفته و با اتکا به مصوبات قبلی و اعلام آمادگی کارخانه‌های تولید‌کننده زمینه ارائه آنها به متقاضیان فراهم شد. با توجه به اینکه حدود 3میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می‌کنند و با توجه به آلایندگی آنها، زمینه تبدیل موتورسیکلت‌های کاربراتوری به برقی به‌صورت آزمایشی با موفقیت به‌اجرا درآمد.
استفاده از دوچرخه یکی دیگر از محورهایی بود که مدیریت شهر با جدیت روی آن تمرکز دارد و 5هزار دستگاه دوچرخه اشتراکی در اختیار شهروندان قرار داده شد. این نخستین گام بود. استفاده از دوچرخه برای افرادی که علاقه‌مند هستند و می‌توانند از این وسیله نقلیه استفاده کنند، ظرفیت خوبی را برای کاهش تردد خودروهای بنزینی و دیزلی و در راس آنها موتورسیکلت‌ها به‌ویژه در مرکز شهر فراهم کرد.
طرح جنگل کاری یکی از اساسی‌ترین گام‌های مدیریت شهری بود. این طرح در مناطق شمالی شهر تهران با وسعت 28کیلومتر و به عمق 300 تا 1000متر است که می‌تواند بستر مناسبی را برای تصفیه هوای شهر تهران ایجاد کند و در عین حال خط مرز شمالی شهر تهران را تعیین کند که با توجه به اینکه همه اقدامات زیرساختی و زیربنایی آن صورت گرفته، در‌ماه جاری از آن بهره‌برداری خواهد شد.
مجموعه این عوامل در کنار آموزش شهروندان دست به‌دست هم می‌دهند تا ما بتوانیم میزان آلودگی شهر تهران را در سال‌جاری نسبت به سال‌های قبل‌تر کاهش دهیم و هوای سالم بیشتری را برای شهروندان تامین کنیم. البته مجموعه اقدامات صورت گرفته زمانی می‌تواند مؤثر باشد که با استقبال شهروندان روبه‌رو شود. قطعا موفقیت این اقدامات از یک منظر به استفاده و استقبال شهروندان از ظرفیت‌های موجود و از منظری دیگر به نحوه اجرای این طرح‌ها توسط مدیریت شهری برمی‌گردد.
مدیریت شهری تلاش کرد تا با پیوند میان سازمان حفاظت محیط‌زیست، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و مرکز محیط‌زیست شهرداری تهران تمام مراحل اجرای طرح را مورد بازبینی قرار دهد چرا که ممکن است در مرحله اجرای این طرح‌ها از ایده اصلی فاصله ایجاد شود. به همین دلیل برای تحقق اهداف مدیریت شهری و شورای شهر نیازمند نظارت دائمی شهروندان هستیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید