• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3532
+
-

ابراهیم داروغه‌زاده، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و دبیر سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر:

«عصبانی نیستم» تا پایان سال اکران می‌شود

سینما
«عصبانی نیستم» تا پایان سال اکران می‌شود

مسعود میر/ خبرنگار:

این روزها همه دغدغه‌اش برگزاری آبرومندانه و بی‌حاشیه سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر است.

شاید به همین دلیل قرار مصاحبه را برای ساعات اولیه صبح می‌پذیرد تا پس از‌ آن بتواند به کارهای دیگرش برسد. امسال برای ابراهیم داروغه‌زاده از حیث مسئولیت‌های اجرایی سال عجیبی است.

او همزمان با تصدی معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی حدود 4ماه پیش به‌عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر هم انتخاب شد. همین فعالیت در 2حوزه شاید بهترین فتح باب برای آغاز گفت‌وگوی مفصل با او باشد؛ گفت‌وگویی که به‌زودی در روزنامه همشهری منتشر خواهد شد و امروز بخش‌های کوتاهی از آن  را می‌خوانید.

 

اغتشاش‌ یعنی مقابله با نمایش قانونی فیلم

«من مدیر نظارت و ارزشیابی سینما در دولتی هستم که قرار است در همه امور گشایش داشته باشد.

به همین دلیل تردید نکنید که من بیشتر از خیلی‌ها دوست دارم فیلم‌های تولید شده به‌سرعت مجوز بگیرند و اکران شوند.من به این فیلم‌ها مجوز داده‌ و با سازندگانشان ساعت‌ها حرف زده‌ام و همه‌شان را دوست دارم.»

این حرف‌های داروغه‌زاده در پاسخ به این سؤال است که دبیری جشنواره و معاون نظارت بودن این شبهه را در ذهن ایجاد می‌کند که قرار است جلوی هرگونه حاشیه در جشنواره از همان سرمنشأ گرفته شود.

 با این اظهارنظر، بحث خیلی سریع دوباره به همان موضوع قدیمی عدم‌نمایش برخی فیلم‌ها گره می‌خورد.

داروغه‌زاده درباره وضعیت بلاتکلیف فیلم‌هایی که به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رفع توقیف شده اما روی اکران را ندیدند و در حد همان اکران محدود جشنواره‌ای باقی ماندند حرف‌های جالبی دارد:«‌می‌دانم که گاهی بعضی فیلم‌ها حتی با داشتن پروانه نمایش از چرخه نمایش حذف شده‌اند اما فراموش نکنید که این اتفاقات مطلوب ما نبوده و نیست.

من ممکن است فیلمی را دوست نداشته باشم اما در دولت مسئولیتی دارم برای اجرای دقیق قانون و این یعنی فیلم‌هایی مانند «خانه پدری»، «آشغال‌های دوست داشتنی» و «عصبانی نیستم» که مجوز نمایش دارند، باید طبق قانون اکران شوند.»

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی همچنین درباره وضعیت بغرنج عصبانی نیستم می‌گوید: «به اعتقاد من اغتشاشگر کسی است که مانع نمایش فیلمی شود که طبق قانون جمهوری اسلامی ایران پروانه نمایش دارد.» او البته تأکید می‌کند که عصبانی‌نیستم تا قبل از پایان سال به نمایش عمومی در‌می‌آید و خانه پدری و آشغال‌های دوست‌داشتنی هم با کاهش تنش‌های رسانه‌ای و حساسیت‌های بی‌مورد موجود، در نوبت اکران قرار می‌گیرند.

 

جشنواره بدون بریز و بپاش

دبیر جشنواره سی و ششم فیلم فجر درباره حذف بعضی بخش‌های جنبی جشنواره نظیر کاخ مردمی، مراسم فرش قرمز، کاهش تعداد فیلم‌ها و بخش‌های رقابتی استدلال ویژه‌ای دارد.

او می‌گوید:«به هیچ وجه از شکوه جشنواره کم نشده فقط می‌خواهیم بریز و بپاش کم شود.هدف من به‌عنوان دبیر جشنواره تبلیغ بهتر سینمای ایران است و به انجام رساندن این هدف سرلوحه برگزاری جشنواره امسال خواهد بود.»

او البته حواشی بودجه جشنواره سال قبل را دلیل این تصمیم برای کاهش ریخت و پاش‌ها نمی‌داند اما تأکید می‌کند که رقم بودجه جشنواره امسال را روز آخر جشنواره اعلام خواهد کرد؛ رقمی که قطعا همه را غافلگیر خواهد کرد.

کاخ نه باغ

دبیر جشنواره سی و ششم با تأیید حذف کاخ مردمی و کاخ جشنواره در این دوره از جشنواره توضیح می‌دهد که امسال پردیس ملت برای اهالی رسانه درنظر گرفته شده و باغ کتاب تهران برای حضور اعضای صنوف سینما و مدیران. به گفته داروغه‌زاده، قرار است هزار کارت برای اهالی رسانه به منظور تماشای فیلم صادر شود و حدود 200 کارت هم برای تیم‌های فنی رسانه‌ها بدون حق حضور در سالن درنظر گرفته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید