• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35304
+
-

تأمین 2 هزار واگن مترو با حمایت وزارت نفت

مترو
تأمین 2 هزار واگن مترو با حمایت وزارت نفت

قرارداد طرح توسعه حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری در تهران و 8 کلانشهر کشور با حضور شهردار تهران، رئیس شورای شهر و وزیر نفت امضا شد. به‌گزارش همشهری، در این قرارداد که به طور جداگانه میان سازمان‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت و شهرداران کلانشهرها  به امضا رسید، هزار واگن جدید در تهران و هزار واگن در کلانشهر ها به ناوگان قطار شهری اضافه خواهد شد.اساس اجرای قرارداد به این صورت است که وزارت نفت به ازای سفرهای انجام شده با واگن های جدید سرمایه‌گذاری لازم را در تامین واگن ها انجام خواهد داد. با اجرای کامل این طرح ، حدود 17‌میلیارد لیتر بنزین، 7 میلیارد متر مکعب سی‌ان‌جی و 0.7 میلیون لیتر گازوئیل صرفه جویی می‌شود و 47 میلیون تن دی‌اکسید کربن کمتر تولید خواهد شد.

شهردار تهران در این مراسم که در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد؛ اظهار کرد: در سال قبل 22 روز کاری به خاطر آلودگی هوا تعطیل بود و روزهای دیگر هم  شرایط مطلوبی نداشتیم درحالی که 2 شاخص هوای پاک و حمل و نقل عمومی از معیارهای شهر های توسعه یافته است.
سید‌محمد علی افشانی با بیان اینکه قراردادی که امضا شد، به حمل و‌نقل عمومی با قطار شهری کمک خواهد کرد، گفت: خطوط 6 و 7 متروی تهران تا پایان سال بعد به بهره‌برداری می رسد و برای تولید 630 واگن برنامه‌ریزی شده است که تولیداین واگن ها با کمک وزارت نفت خواهد بود.

قراردادی عقلانی

رئیس شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: وزارت نفت یکی از «عقلانی‌ترین» قراردادهای کشور را برای حمایت از حمل و نقل ریلی آماده کرده است.
محسن هاشمی افزود: 80 درصد پروژه  احداث تونل مترو بومی است و 30 درصد تجهیزات آن نیز  در داخل ساخته  می شود اما دچار کمبود واگن هستیم در حالی که در تهران 5 خط مترو در حال بهره‌برداری و 2 خط در دست ساخت داریم. او درباره هزینه‌های مترو گفت:25‌درصد هزینه‌ها که ثابت است امیدواریم  توسط دولت پرداخت شود و 25‌درصد دیگر که واگن‌ها هستند را وزارت نفت  برعهده بگیرد.

رئیس شورای شهر تهران خطاب به وزیر نفت گفت: بهتر است قبل از ورود واگن ها راستی آزمایی انجام شود و با تضمین هایی که وزارتخانه به بانک‌ها می‌دهد، هزینه‌ها تامین شوند. بیژن زنگنه هم در مراسم امضای این قرارداد گفت: الان وضعیت بنزین در شهرها خوب است و فقط در زمینه «اکتان» با استاندارد یورو4 فاصله داریم.

وزیر نفت افزود: مشکل آلودگی هوای شهرها از زیاد بودن تعداد خودروهای شخصی است؛ در این زمینه  زیرساخت‌های خوبی داریم که نیازمند تجهیزات هستند. بنا براین ما از صرفه جویی حمایت کامل می‌کنیم. در پایان مراسم محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران و نمایندگان شهرداری های  8 کلانشهر،  قرارداد توسعه حمل‌و‌نقل مسافر با قطار شهری را  با محسن دلاویز، مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت امضا کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید