• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35297
+
-

جلسه غیرعلنی مجلس درباره FATF به جنجال کشیده شد

غوغای بی‌سابقه مخالفان FATF علیه ظریف

یک نماینده: من 5دوره مستمر است که در مجلس شورای اسلامی حضور دارم و تاکنون چنین تصویر دردناکی را ندیده بودم

مجلس
غوغای بی‌سابقه مخالفان FATF علیه ظریف

فرزانه آئینی/خبرنگار
ساعت 8صبح دیروز جلسه غیرعلنی نمایندگان با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و عباس عراقچی، معاونش برگزار شد که ریاست جلسه را مسعود پزشکیان برعهده داشت. هدف از این نشست ارائه گزارشی درباره مذاکرات برجامی با اروپا و وضعیت ایران در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بود.
حضور قریب به یک ساعت و 50دقیقه‌ای ظریف در بهارستان و همراهی حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در صدر کمیسیون امنیت ملی از روند مذاکرات صورت گرفته اما کام مخالفان پیوستن ایران به FATF را تلخ کرد. غوغاسازی و هیاهوی آنها در نشست غیرعلنی دیروز آنچنان بود که یکی از نمایندگان مجلس در شرح آن به همشهری گفت: طی 5دوره حضورم در بهارستان چنین فضای زننده‌ای ندیده بودم و از چنین فضا‌سازی‌هایی‌ به‌شدت متاثر شدم.

 نشست دیروز با گزارش اولیه عباس عراقچی به نمایندگان از روند پیشرفت مذاکرات با اروپا در بحث حفظ برجام و چگونگی ارائه مهلت 4ماهه به ایران برای پیوستن به FATF بود. به‌دنبال گزارش او 4نفر از نمایندگان به قید قرعه فرصت یافتند تا دیدگاه‌شان را مطرح کنند.
هادی قوامی، مجتبی ذالنور، رضا انصاری و ناصر موسوی‌لارگانی 4 نماینده‌ای بودند که از میان 101نماینده درخواست کننده برای نطق در جلسه غیرعلنی در حضور محمدجواد ظریف قرعه به نامشان خورد و فرصت یافتند طی 3دقیقه  از دغدغه‌هایشان در مورد پیوستن یا نپیوستن ایران به FATA سخن بگویند.  به‌دنبال نطق آنها حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جایگاه ناطقان ایستاد و از باید‌ها و شاید‌های پیوستن ایران به گروه اقدام ویژه مالی سخن گفت.

غوغای غیرعلنی بهارستان بر سر موافقان FATF
صراحت بیان و دفاع تمام‌قد فلاحت‌پیشه از ضرورت اعتماد‌سازی‌ ایران برای اروپا و حتی کشورهای دوست و همسایه و تأکید او بر مضرات نپیوستن ایران به FATF و تهدید‌شدن ارتباط‌های مالی ایران حتی با سوریه و چین به مذاق مخالفان تند و تیز این کنوانسیون بین‌المللی خوش نیامد.
یکی از نمایندگان مجلس که خواست نامی از او برده نشود با شرح این مقدمه گفت: صراحت بیان فلاحت‌پیشه سبب هجوم و حمله مخالفان پیوستن ایران به FATF شد. آنها مقابل جایگاه هیأت رئیسه شتافتند و با فریاد‌های دو دو مخالفتشان را با سخنان رئیس کمیسیون امنیت ملی بیان کردند.

این نماینده با بیان اینکه اصل علت مخالفت و بیان مخالفان قابل فهم نبود در گفت‌وگو با همشهری ادامه داد: هدف مخالفان فقط به هم ریختن نظم نشست بود. فقط همهمه می‌کردند اصلا واضح نبود مخالفت آنها چیست و قصد بیان چه چیزی را داشتند. فقط فریاد مخالفشان به هوا برخاسته بود و با هجوم به جایگاه هیأت‌رئیسه نظم نشست را برهم‌ریخته بودند.
 او افزود: من 5دوره مستمر است که در مجلس شورای اسلامی حضور دارم و تا‌کنون چنین تصویر دردناکی را در نشست‌های مجلس ندیده بودم. غوغاسازی آنها مقابل یک نماینده دیگر که قصد داشت از اهمیت پیوستن ایران به FATF دفاع کند، صحنه‌ای زشت و انصافا زننده‌ای را برای اکثریت مجلس رقم زده بود که فقط می‌توانم بگویم سبب اظهار تأسف است. این نماینده مجلس ادامه داد: زننده بودن این رفتار زمانی بیشتر می‌شد که در مقابل دفاعیه فلاحت‌پیشه برای برون‌رفت ایران از انزوای اقتصادی قرار می‌گرفت. چرا رئیس کمیسیون امنیت ملی در پی شرح این نکته بود که همراهی اروپایی‌ها با یک کشور شرقی در مقابل آمریکا به‌عنوان ابرقدرت اقتصادی برای نخستین‌بار است که اتفاق افتاده و ما باید برای این همراهی مسیر را مهیا کنیم نه اینکه برای فرار از استقامت آنها برای ماندن در برجام راه فرار ایجاد کنیم.

به‌گفته او، با تأکیدهای فلاحت‌پیشه بر عدم‌موازی‌کاری با وزارت خارجه و ضرورت همراهی و همدلی با این وزارتخانه برای گرفتن بهانه از دشمنان نظام، فریاد مخالفان بلند‌تر و بلندتر می‌شد. او افزود: بعد از توضیحات فلاحت‌پیشه، محمدجواد ظریف نیز در جایگاه رفت و گزارشی از روند مذاکرات را ارائه کرد اما تأکید ظریف بر موفقیت ایران در دادگاه لاهه و شورای‌عالی امنیت سازمان ملل از یک‌سو و تمسخر ترامپ در نشست سالانه سازمان ملل با خنده کشورهای اروپایی به مواضع رئیس‌جمهور ایران به‌دلیل دیپلماسی قوی وزارت خارجه عصبانیت مخالفان را دوچندان کرد و آنها باز هم مقابل جایگاه هیأت‌رئیسه رفتند و فریاد داشتن تذکر آیین‌نامه‌ای سر دادند. محمدجواد ابطحی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، احد آزادی‌خواه، اصغر سلیمی، مجتبی ذوالنور، نادر قاضی‌پور، جواد کریمی قدوسی و احمد امیر‌آبادی ازجمله نمایندگانی هستند که بارها و بارها فریاد مخالفتشان با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF نظم جلسات علنی را برهم زده است.

لبخند نمایندگان به جزئیات نشست غیرعلنی 
هرچند که نشست 110دقیقه‌ای دیروز مجلس با وزیر امور خارجه و معاونش نشستی پرفراز و فرود بود اما هیأت رئیسه مجلس ترجیح داد جزئیات این نشست محرمانه بماند و فقط کلیات آن را با رسانه‌ها در میان گذاشت. قریب به یک ماهی می‌شود که هیأت رئیسه مجلس از نمایندگان خواسته است جزئیات نشست‌های غیرعلنی مجلس محرمانه بماند و تنها از طریق سخنگوی هیأت رئیسه کلیت نشست‌ها به رسانه‌ها منعکس شود. درصورت تخلف نمایندگان هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به خلف‌وعده آنها ورود خواهد کرد؛ به همین دلیل هم در راهروی بهارستان نمایندگان از ورود به جزئیات این نشست با لبخند گذر می‌کردند و اغلب با قید شرط عدم‌ذکر نامشان حاضر به مصاحبه شدند. به این ترتیب تنها توضیحاتی که در این‌باره رسما منتشر شده سخنان رئیس جلسه و گزارش مختصر سخنگوی هیأت رئیسه بود؛ چنانچه با پایان نشست غیرعلنی و به صدا درآمدن زنگ رسمیت مجلس، مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت در توضیحاتی گفت: مجلس از ساعت۸ صبح، جلسه‌ای غیرعلنی با حضور وزیر خارجه و کارشناسان این وزارتخانه برگزار کرد. در این جلسه وزیر خارجه گزارشی از روند گفت‌وگوها و مذاکرات با اروپا و کشورهای مختلف ارائه کرد.

مجلس هم بعد از جمع‌بندی گزارش لازم را ارائه کرده تا در نهایت با همکاری و هماهنگی حداکثر توفیق را به‌دست آورد.  به‌دنبال توضیحات مختصر پزشکیان، بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه در جمع خبرنگاران به تشریح نشست غیرعلنی قریب به 2 ساعته با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پرداخت. وی با اشاره به اقدامات کشورهای اروپایی برای اطمینان‌بخشی به جمهوری اسلامی ایران برای اثبات پایبندی‌شان به توافقنامه برجام ادامه داد: طبق گفته وزیر امور خارجه کشورهای اروپایی به‌رغم فشارهای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در مسئله FATF و CFT با کشورمان همراهی خوبی داشتند که نمونه آن تمدید مهلت چهارماهه برای فراهم کردن بستر پیوستن کشورمان به FATF است. نعمتی تأکید کرد: ظریف این موضوع را اعلام کرد که نکند با خودتحریمی حتی قراردادهای دوجانبه کشورمان دچار خدشه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید