• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35237
+
-

تاریخ به رنگ سرخ

معجزه کامل شد؛ حضور پرسپولیس در فینال آسیا دیگر یک حقیقت است

ورزش
تاریخ به رنگ سرخ

پرسپولیس تاریخ را عوض کرد. سرخ‌ها در لیگ قهرمانان آسیا با پیروزی 2-1 در مجموع 2بازی به فینال راه یافتند؛ جایی که تا به حال در تاریخ این مسابقات به آن نرسیده بودند. قرمزهای ایران قبلا 2بار در جام در جام آسیا فینال را تجربه کرده‌اند اما در جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا و پس از آن لیگ قهرمانان لذت حضور در فینال را تجربه نکرده بودند که حالا بعد از چند دهه تیم برانکو این حماسه را خلق کرده است.

همه‌‌چیز برای یک اتفاق شیرین آماده بود. ورزشگاه آزادی از چند ساعت قبل از مسابقه ظرفیتش تکمیل شد و هزاران نفر هم پشت در‌ها ماندند و به خانه‌ها برگشتند. بسیاری از کسانی که نتوانستند به سکوها برسند بلیت بازی را در دست داشتند اما مطابق معمول همیشه در ازدحام جمعیت حوالی ساعت3 درها باز می‌شود و هزاران نفر بدون بلیت و با بلیت به داخل می‌روند و صندلی‌ها و راهروها و تونل‌ها را پرمی‌کنند. ورزشگاه آماده انفجار و تشنه صعود بود و پرسپولیس خوب می‌دانست که باید قدر این موقعیت طلایی را بداند.

پسران برانکو با یک اندوخته عالی از بازی رفت در قطر پا به این مسابقه گذاشتند. در ترکیب تیم با بازگشت کمال و انصاری چند تغییر به‌وجود آمد. انصاری در قلب دفاع، شجاع در دفاع راست و شایان مصلح در چپ. عالیشاه هم غایب مصدوم سرخ‌ها بود که به جایش سیامک بازی کرد. به هر حال در نیمه اول پرسپولیس با فشار تماشاگرانش 10دقیقه را خوب بازی کرد و 2موقعیت نصف و نیمه داشت اما السد به‌تدریج بازی را در دست گرفت. منشا با قدرت بدنی خوب توپ‌ها را در زمین حریف کنترل می‌کرد اما پاس‌ها و ضربه هایش دقیق نبود و علیپور  و نعمتی با او هماهنگ نبودند. در مجموع نیمه اول یاران ژاوی بهتر بازی کردند. روی چمن هموار آزادی با پاسکاری‌های دقیق بازی را در دست داشتند و این برتری را به حریف دیکته کردند. نتیجه این برتری گل بونجاح بود. حمله از جناح چپ و ارسال به عمق دفاع پرسپولیس. گل به‌ثمر رسید و اضطراب آغاز شد. نیمه اول با همین گل تمام شد. قطری‌ها در دقیقه44 یک موقعیت خوب دیگر را روی ناهماهنگی دفاع پرسپولیس به‌دست آوردند که بیرانوند با سد ضربه مهاجم حریف تیمش را در مسابقه حفظ کرد.

نیمه دوم مثل روال این تورنمنت با برتری قرمزها آغاز شد. حرکات ترکیبی علیپور و منشا و رسن و حضور به موقع نعمتی در اطراف محوطه جریمه حریف. نتیجه این فشار خیلی زود به گل زیبای نعمتی خلق شد. باز هم حفظ توپ منشا و این بار ارسال دقیق‌ به جریمه. نعمتی حاضر بود تا با یک ضربه سر ضرب به گوشه دروازه خیال هواداران را راحت کند. سرخ‌ها باز هم برتر بودند و فشار را تا دقیقه70 حفظ کردند. در این دقایق علیپور، منشا و نعمتی می‌توانستند با زدن گل دوم کار السد را تمام کنند. خستگی و تمام شدن قوای بدنی اما کار را به‌تدریج برای پسران برانکو سخت کرد. 15دقیقه پایانی بازی، السد دست به بازی جسورانه زد و فشار زیادی روی دروازه پرسپولیس آورد. سرخ‌ها با تمام توان دفاع می‌کردند و دیگر تمرکزی برای استفاده از ضد‌حملات باقی نمانده بود. این حملات در دقایق پایانی با یک ارسال از سمت چپ و ضربه سر ژاوی به اوج رسید. ضربه سری که کلید این بازی بود اما علیرضا بیرانوند به‌طرزی معجزه‌آسا این توپ را دفع کرد و تیمش را به فینال رساند تا سال رؤیایی او با مهار پنالتی رونالدو و حالا این ضربه ژاوی تکمیل باشد. 4 دقیقه وقت اضافه با استرس فراوان سپری شد و داور سوت تاریخی را به صدا در آورد. حالا سرخ‌ها در فینال لیگ قهرمانان هستند. جایی که انبوهی از ستاره‌ها و نام‌های بزرگ در تاریخ پرسپولیس و روی نیمکت این تیم در حسرتش ماندند و حالا برانکو و سیدجلال 2نام مهم در تاریخ این باشگاه هستند. انگیزه و رهبری منحصر به فرد کاپیتان در زمین و هوش و استراتژی‌های درست برانکو در بازی‌ها، سرخ‌ها را یک پله در تاریخ بالا برد. در پایان بازی اشک‌های بشار رسن هافبک عراقی پرسپولیس هم از صحنه‌های تأثیر‌گذار این مسابقه را رقم زد. او به تازگی در سوگ از دست دادن مادرش عزادار بود و حالا صعود به فینال را تقدیم او کرده است.

پرسپولیسی‌ها حالا پرافتخار‌ترین تیم تاریخ لیگ قهرمانان هم هستند. در فرمت جدید جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا تا به حال فقط 2تیم به فینال این بازی‌ها رسیده بودند و 4تیم نیمه نهایی را تجربه کرده بودند. سرخ‌ها حالا با یک‌بار حضور در جمع 4تیم و یک‌بار صعود به فینال، خود را از سایر باشگاه‌های داخلی در این رقابت‌ها جدا کردند و تاریخ تازه‌ای نوشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید