• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35224
+
-

وقت‌کشی در شورای شهر رشت

شصتمین جلسه شورای شهر رشت بدون انتخاب شهردار بی نتیجه ماند

شهری
وقت‌کشی در شورای شهر رشت

مهسا طالبی| رشت-خبرنگار:

رشت همچنان بی‌شهردار است. قرار بود اعضای شورای شهر رشت، دوشنبه در شصتمین جلسه این شورا، شهردار را تعیین کنند، اما باز هم با خروج 3 عضو شورا، این جلسه از اعتبار رای‌گیری ساقط شد و انتخاب شهردار ناتمام ماند. 

این جلسه که از ابتدا با حضور 10 نفر از اعضای شورای شهر رشت و با غیبت «محمدحسن عاقل‌منش» یکی از اعضای شورا برگزار شد، پس از انتخاب سرپرست شهرداری رشت و اعلام 10 دقیقه استراحت با خروج 3 عضو شورا آبستراکسیون شد.
در  ا ین شورا قرار بود که شورانشینان از بین ۶ گزینه موجود فرد شایسته‌تر را به عنوان شهردار انتخاب کنند. در این جلسه به درخواست ۸ تن دیگر از اعضای شورا «جمشید رسایی» به عنوان گزینه هفتم کاندیداتوری شهرداری به ارائه برنامه‌های خود برای رشت پرداخت. اما با وجود اختلافات بین اعضای شورا بر سر انتخاب شهردار، باز هم رشت بدون شهردار ماند. «فاطمه شیرزاد»، «رضا رسولی» و «بهراد ذاکری» 3عضو شورای شهر بودند که جلسه شورای شهر رشت را با هدف آبستراکسیون ترک کردند.

در این رابطه رئیس شورای شهر رشت ضمن تایید آبستراکسیون انجام شده در جلسه تعیین شهردار و عذرخواهی از مردم رشت اظهار کرد: از رسانه‌ها خواهش می‌کنم درگیر مخاصمات شورای شهر نشوند.
«امیرحسین علوی» در برابر انتقادهای اعضای حاضر در جلسه گفت: من در جایگاه رئیس شورای شهر رشت هستم و نمی‌توانم حرفی بزنم وگرنه زبان گویایی دارم.


نبود شهردار و نیامدن سرمایه‌گذار 

انتخاب‌نشدن شهردار موجب انتقاد شهروندان شده است. 
«رضا فاضلی» یکی از شهروندان به همشهری گفت: واقعا نمی‌دانیم چرا شورای پنجم رشت اینگونه رفتار می‌کند؟ آیا تعیین یک شهردار متخصص و باتجربه اینقدر برای رشت سخت است که توان انتخاب آن را ندارد؟ وی افزود: با این کار به ما می‌خندند و نداشتن شهردار به وضعیت استان و رشت صدمه می‌زند. با این شرایط هیچ سرمایه‌گذاری به این شهر ورود نمی‌کند. از طرفی برخی پروژه‌ها نیمه‌تمام هستند و شهروندان از اجرا نشدن آنها به ستوه آمده‌اند. اگر شهردار بود با جدیت بیشتری کار انجام می‌شد.

«الناز حبیبی» که اهل رشت و دانشجوست هم با انتقاد از اعضای شورا که در این مدت وقت شهروندان را گرفته‌اند، گفت: در حالی که همه منتظر انتخاب شهردار بودند، اما دعواهای درون گروهی اعضای شورا که حالا همه از آن باخبرند موجب بی‌شهردار شدن رشت شده است.
وی افزود: رشت شهر با قدمتی در حوزه شهرداری است،اما متاسفانه با این دعواهای مختلف شورا چیزی جز آبروریزی نصیب ما نمی‌شود.


باید پاسخگوی مردم باشیم

یکی از اعضای شورای شهر رشت هم با تاکید بر لزوم حفظ وحدت اعضای شورا و و آرامش رشت گفت: آن رای که مردم به ما دادند حق‌الناس است و همه باید پاسخگو باشیم.
«اسماعیل حاجی‌پور» بیان کرد: با خروج برخی اعضا جلسه آبستراکسیون شد و هیچ مصوبه دیگر‌ی بعد از آن مورد تایید نیست، زیرا به امضای اعضا نرسیده و ارزش قانونی ندارد.

 وی خواستار حفظ آرامش از سوی دیگر اعضای شورا شد و از اصحاب رسانه نیز درخواست کرد تا با پرهیز از حواشی و جوسازی به ایجاد آرامش در شهروندان کمک کنند.
این مسئول افزود: در شرایطی که اختلاف نظر برای انتخاب شهردار به وجود آمده باید با پرهیز از ایجاد تنش و همچنین مصاحبه‌هایی که باعث تشدید اختلاف نظر و ایجاد تقابل بین اعضا می‌شود به سوی یک فضای عقلانی پیش برویم.

وی بیان کرد: مردم به ما رای داده‌اند و وظیفه داریم از حق آنها برای داشتن شهردار اصلح دفاع کنیم.حاجی‌پور با نقد از اجرای آبستراکسیون اظهار کرد: نباید به گونه‌ای عمل کنیم که باعث دلسردی شهروندان از عملکرد اعضای شورا شویم. این عضو شورا با اشاره به نتیجه انتخابات هیات رئیسه سال دوم و انتخاب‌نشدن خود به عنوان رئیس شورا، نتیجه نگرفتن در فضای سیاسی را بخشی از کنش سیاسی دانست و خواستار پذیرش طرفین در عین حفظ آرامش شد‌. این درحالی است که در هیچ جای قانون از شورای شهر به عنوان نهادی سیاسی یاد نشده است.


عقب‌ماندگی رشت از توسعه

 یک کارشناس مسائل شهری به همشهری گفت: شوراى شهر رشت در انتخاب شهردار در وضعیت سه‌گانه خوب، بد، نه خوب و نه بد قرار دارد. فارغ از مناسبات درون شورایى و همچنین مناسبات مبتنى بر عوامل غیرحرفه‌اى و غیر اصیل نسبت به منافع عمومى باید همگان کمک کنند تا ویژگى هاى یک شهردار مناسب براى رشت مشخص‌تر و معین‌تر شود. سوال این است؛ شهر به چه شهردارى نیاز دارد؟ دکتر «مختار جباری» بیان کرد: شهرى با سابقه رشت متاسفانه در چند دهه اخیر دچار پس‌رفتگى‌هایی شده و نیاز به تفکرى دارد که از استراتژى به سیاست‌گذارى و برنامه و پروژه برسد نه برعکس.

وی افزود: نمی‌دانم اعضاى شوراى شهر به چه چیزی مى‌اندیشند، اما می‌دانم یادشان هست که روزى رشت جزو 5شهر اول کشور در شاخص‌هاى توسعه‌یافتگى بود. کارى نکنیم شرمنده فرزندانمان باشیم کما اینکه اکنون هستیم!

این خبر را به اشتراک بگذارید