• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35223
+
-

اتمام طرح‌‌های شهر ی با کمک خصوصی‌ها

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر از مردم برای مشارکت در طرح‌های عمرانی دعوت کرد

عمران
اتمام طرح‌‌های شهر ی با کمک خصوصی‌ها

فاطمه امامی| قم- خبرنگار:

«محمود مسگری»، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر قم، می‌گوید بسیاری از طرح‌هایی که از طریق مشارکت شهرداری با سرمایه‌گذاران برنامه‌ریزی شده این روزها معطل تسهیلات بانکی است. هتل‌هایی که قراردادهایش در بلوار پیامبر اعظم(ص) امضا شده یا پارکینگی که قرار است در نزدیکی بازار کهنه ساخته شود، نیاز به تسهیلات بانکی دارند تا سرعت و قوت بگیرند. او معتقد است مسئولان استان باید برای اعطای این تسهیلات کارگشایی کنند. 


در نقاط مختلف شهر طرح‌هایی است که وابسته به تملکات است و تملک دندانه‌ای مردم را بسیار آزار داده است. بالاخره تکلیف این طرح‌ها چیست؟ 

سال گذشته 2 طرح که شریان و رینگ اصلی شهر بود، مانند بلوار فردوسی و شهیدان محمودنژاد در اولویت قرار گرفت و انجام شد. اما طرح خیابان شهید فهیمی بین مناطق 6 و 2 و ادامه فاز 5 عماریاسر که در هسته مرکزی شهر و با توجه به حضور زائران اهمیت خاصی دارد و بلوار شهیدان برقعی (سمیه) حدفاصل چهارمردان و چهل‌اختران که مصوبه آن برای سال 46 است، یعنی 51 سال قبل، این‌ها بودجه‌های خوبی برای سال 97 دارند. 

هر هفته کمیسیون تملکات شهرداری و شورا را برگزار می‌کنیم که یک به یک این موارد به شورای اسلامی شهر ارسال می‌شود که تملک انجام شود. برای این موارد، 80 میلیارد برای فاز 5 عماریاسر در سال جاری پیش‌بینی شده که 40 میلیارد تومانِ آن در منطقه 7 و 20 میلیارد در منطقه یک و 20 میلیارد در منطقه 4 است که در سال 97 تا 98 باید نهایی شود. ادامه بلوار شهیدان برقعی (سمیه) هم 10 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. با توجه به این‌که 50 درصد از اراضی تملک شده و طرح هم کمی لاغرتر شده و قرار است 35 متری باشد، سرعت تملکات بالاتر رفته تا خیابان باز شود.

برای تقاطع شهید امینی‌بیات هم که حدفاصل منطقه 2 و منطقه 6 قرار دارد، 6 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده تا زیرگذر آیت‌الله کاشانی به خیابان شاهد اجرایی شود. اگر این موارد امسال با همین پیش‌بینی انجام شود، هدیۀ خوبی به شهروندان است، به‌ویژه دو موردی که در هستۀ مرکزی شهر قرار دارد. این مبالغ با این رویکرد است که منطقه کار را به سرعت جلو ببرد و در این ماه‌های باقی‌مانده تملک کند و اگر با کسری روبه‌رو شد در دی امسال به عنوان کسری بودجه، شهرداری لایحه بیاورد و ما افزایش دهیم. البته این تملکات یک بدبینی هم به درست یا به غلط، نسبت به شهرداری ایجاد کرده است. 

راهکار رفع این بدبینی چیست؟ 

با توجه به سیاستی که شورای اسلامی شهر و شهرداری در نظر گرفته‌اند اگر به طرحی ورود می‌کنند، آن را زخمی نکنند و رها شود. این اعتماد برای مردم به وجود آمده که قصد مدیریت شهری، انجام و اتمام فوریِ کار است. مانند فاز 2 پروژه شهید روحانی که به سرعت انجام شد یا شهیدان محمودنژاد و... من از همین طریق هم از مردم می‌خواهم با توجه به رویکرد شهرداری برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام، به شهرداری مراجعه کنند تا این طرح‌های عمرانی هرچه سریع‌تر به اتمام برسد. 

در موضوع بازآفرینی شهری و توجه به بافت‌های ارزشمند، برای بازگشت بومی‌های منطقه چه فکری دارید؟ 

در این زمینه یک مشکل وجود دارد. شورای عالی معماری و شهرسازی بعضی مناطق را بر اساس نقشه سال 35 شهر قم، بدون کار مطالعاتی، مصوب کرده که بافت تاریخی باشد. دست شهرداری بسته شده است. مانند حد فاصل بقعه امامزاده حمزه(ع) تا سلطان محمدشریف(ع) و شاه‌زید(ع) و تکیه حاج سیدحسن که کارهای احیای محله شروع شد و اقدامات خوبی در حال انجام است؛ اما در بحث ساخت‌و‌ساز خانه‌ها، با توجه به ضوابط میراث فرهنگی و این حریمی که ایجاد شده، دست مجموعه مدیریت شهری بسته شده که استاندار قم به عنوان رئیس کمیسیون ماده 5 قرار شده این موضوع را پیگیری و اصلاح کند. 

انتقاد اهالی ساکنان بافت فرسوده و محله‌های مرکزی شهر از بی‌توجهی نسبت به فضای سبز چرا تاکنون نتیجه جالب توجهی نداده است؟ 

انتقاد بومی‌های اصیل را قبول داریم، اما اهالی همین منطقه به نمایندگان و استاندار نامه نوشتند که مانع اجرای پروژۀ فضای سبز در چهارمردان شوند که خانه‌هایشان تملک نشود. تملک خانه‌ها در مناطق اصیل، کار طاقت‌فرسایی است و اگر در مناطق دیگر، طرح‌های بیشتر یا با سرعت بالاتری انجام شده به دلیل وجود زمین‌های خام و همکاری اهالی بوده است؛ مثلاً در منطقۀ یک، روبه‌روی مجتمع امام خمینی(ره)، با استفاده از همین ظرفیت، به محض تملک بخش‌هایی از این منطقه برای ساخت خیابان، یک بوستان ایجاد کردیم و در بلوار شهیدان برقعی هم این موضوع دیده شده اما با همه این اوصاف، بودجه‌ای برای بوستان‌های اطراف مساجد قرار دادیم که از این راهکار برای انجام سریع‌تر و مناسب‌تر کار در این مناطق و البته مناطق دیگر بهره ببریم. 
البته بوستان چهارمردان هم طرحی برای اتصال به میدان میر دارد که نیاز به همکاری استانداری دارد. به هر حال در نزدیکی حرم مطهر و محل عبادت حضرت معصومه(س) مناسب است که کار بزرگی مانند چهل‌اختران شود و کارهای مطالعاتی و شناسایی خانه‌ها برای تملک و مشاور و منبع مالی هم برای این طرح به کلی انجام شده و بعد از حصول توافق‌ها، خبرهای تکمیلی را اعلام می‌کنیم. 

در تملک خانه‌های قدیمی و ارزشمند چرا اقدامی نمی‌شود و یک به یک در حال تخریب هستند؟ 

املاک قدیمی یا با مالکیت خصوصی است یا دولتی و مشکل عمده در خصوصی‌هاست. با توجه به وضع بودجۀ دولت، منابعی برای تملک و حفظ آن‌ها نیست. مدیریت شهری هم نمی‌تواند تملکی کند که خودش متولی باشد و باز باید به بخش خصوصی واگذار کند. اما باید مشوق‌هایی داد تا مردم ترغیب به حفظ و احیای آن‌ها شوند. در قالب‌های مختلفی از جمله اقامتی که نیاز شهر قم است می‌شود مانند یزد، کاشان، اصفهان و کرمان کارهای ارزشمند و سودآوری انجام داد. در مدیریت شهری، بخشودگی عوارض و مسائل دیگر را به عنوان قدم‌های اول و البته جالب توجه برداشتیم، اما میراث فرهنگی به دلیل حوزۀ کاری و کمبود مراکز اقامتی، وظیفۀ قانونی خاصی در این حوزه دارد که ما هم آمادگی همکاری داریم و امیدواریم مدیریت جدید این مجموعه به فکر این حوزه 
باشند. 

این زمین‌هایی که واگذار شده چه ضمانتی برای اجرا دارد که امکانی در دست افرادی به صورت انحصاری باقی نماند و خاک بخورد؟ 

قراردادهای ما با سرمایه‌گذاران به صورت زمان‌بندی در اجراست و زمین به کسی واگذار نشده و در صورت اجرا نشدن، زمین بازپس‌گرفته می‌شود و این را هم از تجربۀ گذشته‌مان در طرح‌های نیمه‌تمام به دست آوردیم که قراردادها برای دوره جدید، اصلاح شد. 


جذب سرمایه گذار

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر می گوید: پارکینگ جنب بازارکهنه که هم‌اکنون در حال اجرای عملیات عمرانی است، از طرح‌های همکاری با بخش خصوصی است و بعضی موارد هم در بلوار پیامبر اعظم(ص) برای هتل‌سازی شروع به کار کردند و در مرحله طراحی قرار دارند. اما ما یک قسمت کار هستیم و اقدام‌های عملی هم صورت دادیم، مانند واگذاری زمین در بلوار پیامبر اعظم(ص) به صورت قراردادهای زمان‌دار، که بعد از بهره‌برداری به صورت اقساط 5 ساله، مبلغ آن را سرمایه‌گذاران پرداخت کنند و در مرحله بعد، عوارض را هم صفر کردیم. اما با توجه به کمبود منابع سرمایه‌گذاران، باید بانک‌ها هم ورود کنند و این فشار مسئولان دولتی را می‌خواهد که همپای مدیریت شهری حرکت کنند تا در سرمایه‌گذاری شاهد رونق باشیم. 

«محمود مسگری» می‌افزاید: همین طرح‌های فعلی، معطل تسهلات بانک‌ها هستند. رویکرد به طرف شهر قم با توجه به بخشودگی‌های شهرداری، خیلی خوب شده، اما در سوی دیگر موضوع، ضعف جدی داریم و استان باید فکری برای این مسأله کند. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید