• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35219
+
-

جای خالی برندسازی

با مسئول
جای خالی برندسازی

یاسین دهقان|  یزد- خبرنگار:

عمده محصول گلخانه‌ای استان خیار است. البته گل رز نیز بخشی از تولیدات گلخانه‌ای استان را به خود اختصاص داده‌، اما تعداد و حجم تولید آن نسبت به خیار بسیار ناچیز است.
در حال حاضر، برخی از گلخانه‌های تولید گیاهان دارویی نیز در استان شکل گرفته است، اما تولید آنها هنوز مقرون به صرفه نیست و تنها محصول گلخانه‌ای که تولید آن به صرفه نزدیک شده است، خیار است.

خیار هم در داخل و هم خارج از کشور بازار مصرف دارد. بخش قابل توجهی از خیار استان به کشور روسیه صادر می‌شود، اما نقاط ضعفی در مسیر صادرات وجود دارد که نام و نشان یزدی‌ها را از صادرات این محصول حذف کرده است. 

خیار تولید گلخانه‌های استان یزد بدون هیچ نام و نشانی از یزد بسته‌بندی می‌شود و با واسطه‌های ترک از گمرک آستارا راهی بازار مصرف می‌شود. با توجه به کیفیت مناسب محصول و برند شدن یزد در کشور در امر تولید، باید راهکاری برای جهانی کردن نام استان یزد در تولید محصولات گلخانه‌ای اندیشیده شود. مدیر کل جهاد کشاورزی استان نبود بسته‏‏بندی مناسب و برند مشخص برای محصولات گلخانه‎‎ای استان در بازارهای جهانی را ضعف گلخانه‎‎داران یزدی می‌داند.

«سید جمال سجادی‌پور» می‌افزاید: خیار استان در بازارهای خارجی مصرف می‎‎شود، بدون این‌که برند مشخصی از محصولات استان را به مصرف‏‏کننده معرفی کند.
وی ادامه می‌دهد: خیار گلخانه‎‎های یزد از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است، اما چون از شهرهای دیگر کشور به بازارهای خارجی صادر می‌شود، اغلب نام و نشانی از یزد ندارد و کسی این محصول را به اسم یزد نمی‎‎شنا‌سد.

سجادی‌پور با اشاره به رقابت در صادرات این محصول می‌گوید: این رقابت باعث شده قیمت و جایگاه واقعی محصولات گلخانه‎‎ای استان محقق نشود.
وی با بیان این‌که صادرات عمده محصولات گلخانه‏ای استان یزد در حال حاضر به کشورهای روسیه و عراق است می‌افزاید: در حال حاضر تنها بازار خیار تضمین شده است، اما قطعا تقاضا برای محصول، تنوع کشت را نیز رقم خواهد زد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :