• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35214
+
-

ثبت ‌جهانی فرش ترکمن

خبر
ثبت ‌جهانی فرش ترکمن




معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان از معرفی گنبدکاووس به عنوان نامزد شهر جهانی صنایع‌دستی در حوزه فرش ترکمن به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) خبر داد.
به گزارش ایرنا «مریم حاجی ابراهیمی» درجلسه هماهنگی ثبت جهانی فرش ترکمن که با حضور مدیر کل میراث فرهنگی گلستان در گنبدکاووس برگزار شد، بر لزوم فراهم کردن مقدمات این کار تاکید کرد.  وی گفت: ثبت ملی یا جهانی صنایع‌دستی یک شهر بیشتر با هدف ترویج و تقویت صنایع‌دستی آن صورت می‌گیرد و برای تحقق باید زیرساخت‌های لازم از جمله ساماندهی هنرمندان و کارگاه‌های این حوزه و نیز نصب تابلو و نمادهای فرش در نقاط مختلف شهر فراهم شود.

حاجی ابراهیمی تصریح کرد: ساخت تندیس استاد نیازی به عنوان پدر فرش ترکمن، نامگذاری برخی معابر به نام فرش، راه‌اندازی دبیرخانه و مرکز نمونه‌سازی فرش و بافت فرش‌های کوچک با طرح‌های جدید متناسب با ذائقه مشتری از دیگر زیرساخت‌های لازم برای ثبت جهانی گنبد به عنوان شهر فرش است که باید مورد توجه قرار گیرد.   فرماندار ویژه گنبد نیز دراین جلسه گفت: پس از ثبت جهانی برج قابوس، ثبت جهانی فرش ترکمن هم نشان از ظرفیت غنی حوزه فرهنگ اقوام این شهرستان دارد.

«عبدالقدیر کریمی» افزود: ثبت جهانی این دو اثر فرصت خوبی برای معرفی گنبدکاووس و ظرفیت‌های فوق‌العاده آن به مردم جهان است که باید از آنها به نحو احسن استفاده شود. دوی اضافه کرد: برای فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز ثبت جهانی فرش ترکمن که در سال گذشته به ثبت ملی رسیده، کارگروه تخصصی در گنبد تشکیل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید