• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35212
+
-

بازار انزلی راحفظ کنید

برچیدن بازار ماهی‌فروشان از زیبایی‌های شهر انزلی می‌کاهد

شهری
بازار انزلی راحفظ کنید

مهسا طالبی| انزلی - خبرنگار:

مدیران شهری انزلی قصد دارند تا در اقدامی بازار سنتی ماهی و میوه در ابتدای شنبه‌بازار را برچینند که این موضوع با اعتراض شهروندان و کنشگران مدنی و اجتماعی همراه شد. 
ظاهراً مبنای این تصمیم، شکایت صاحبان چند مغازه‌ اطراف و ترافیکی بوده. 


تصمیم بدون پژوهش و مطالعه

در این خصوص یک کارشناس حوزه معماری هم بیان کرد: تصمیم‌گیری برای دارایی‌های یک شهر به این آسانی نیست که با درخواست حقوقی تعدادی از شهروندان به جریان بیفتد و با ساده‌ترین راه‌حل (تخریب) به پایان برسد. برای گردشگرانی که شیفته‌ قدم زدن در این بازار بوده‌اند، همه‌ جذابیت، پویایی، سرزندگی و زیبایی آن، در همین شکل بدوی و ارگانیک فضا و مناسبات اجتماعی‌ خاصش تجلی یافته است. اتفاقاً سازه‌های چوبی کج و معوج، معماری کاربردی، چیدمان غیرهندسی و مبلمان ارزان‌قیمت این فضاست که هویت آن را شکل داده و در کنار رفتار فروشندگانش، به یک میراث کوچک اما ارزشمند فرهنگی تبدیل شده است.
ایل بیگی در مورد حل مشکل ترافیک محدوده این بازار هم گفت: بحث تکراری برچیدن این بازار با هدف تعریض خیابان و تشکیل یک رینگ ترافیکی برای حرکت آسان خودروها، از همان دیدگاه ماشین‌محور اداره‌ شهر و ارجحیت حرکت ماشین بر نیازهای فرهنگی و اجتماعی انسان‌ها نشأت می‌گیرد. 


ضرورت بازنگری در تخریب بازارچه

 رئیس کمیسیون عمران شورای شهر انزلی هم بیان کرد: پذیرفتن خطای کارشناسی، بخشی از فرایند رو به رشد مدیریت شهری است. در روزهای گذشته بحث‌ و گفت‌وگوهایی میان کارشناسان مسائل شهری و شهروندان انزلی در خصوص طرح جابه‌جایی بازار سنتی میوه‌فروشان، حد فاصل میدان انزلی تا خیابان میرزاکوچک‌خان ایجاد شده است.
«یاسر کریم‌بخش» افزود: بر حسب مسئولیت شورایی و وظیفه‌ تخصصی خودم تلاش کردم همه‌ نقدها و نظرها را به دقت رصد کنم و پای صحبت مخالفان این طرح بنشینم. همچنین آرای کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان و مشاوران اداره کل مسکن و شهرسازی استان را در خصوص بازآفرینی بافت تاریخی شهر و مخالفت با این طرح دریافت کردم که حاوی دیدگاه علمی و تجارب عملی آنان بود.

وی ادامه داد: ‌اکنون در جمع‌بندی نقد کارشناسان و خواسته‌ شهروندان می‌توان اذعان داشت که طرح برچیدن این بازار، نیاز به بازنگری اساسی و تصمیمی متفاوت از قبل دارد. حتی پیش از یک مطالعه اجتماعی دقیق هم پیداست که این فضا در خاطر مردم انزلی و گردشگران، محبوبیت ویژه‌ای داشته و یکی از هویت‌های فرهنگی انزلی است. هم از منظر فرهنگی و هم از منظر گردشگری، سرمایه‌ای مهم برای شهر ما محسوب می‌شود.

 این مسئول گفت: معتقدم مصالح عمومی بندرانزلی بسیار مهم‌تر از آن است که ما نمایندگان شورای اسلامی شهر بر بررسی‌های اولیه‌ یک پروژه اصرار کنیم و بازنگری و لغو آن را دشوار بدانیم. بهتر آن است که ما از اعتبار و وقت خود هزینه کنیم تا مبادا هزینه‌ای نادرست و گران، نصیب آینده و آیندگان انزلی شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر انزلی افزود: درخواست من از رئیس شورا و سایر همکارانم در شورا این است که با گوش سپردن به صدای مردم و نخبگان، امکان برجای ماندن بازار مذکور را فراهم آورند. یقین دارم خواهیم توانست ضمن توجه به حقوق تمام مالکان و ذی‌نفعان این خیابان، با حفظ این فضای عمومی پویا و سرزنده و بازطراحی، بهینه‌سازی و ساماندهی کارشناسانه‌ آن، مشکلاتش را برطرف کنیم و گام مهمی در نیل به یک شهر انسان‌محور و گردشگرپذیر برداریم. این بازار می‌تواند در مقیاسی متفاوت، نقش مکملی جدیدی در کنار بازارهای تازه‌تأسیس انزلی ایفا کند و توسعه شهری به معنای حذف میراث فرهنگی شهر قلمداد نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید