• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35210
+
-

مهاجران فرامان

مردم روستای فرامان و استدآباد روزانه 2 ساعت آب ‌ دارند

روستا
مهاجران فرامان

اسرا رماحی|  کرمانشاه- خبرنگار:

وضعیت روستاها در سال‌های اخیر چندان روبه‌راه نیست. نبود امکانات، بیکاری و مشکلات بسیار دیگر موجب شده روستاییان به شهر‌ها مهاجرت کنند. چنان‌که بنا بر اعلام استانداری، طی سال‌های اخیر
531 روستای استان خالی از سکنه شده‌اند. 

«فرامان» روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان کرمانشاه که در دهستان دورود فرامان قرار دارد. با وجود قدمت زیاد این روستا، مردم آن با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان هستند؛ از جمله نبود آب آشامیدنی، طوری که مردم روستای فرامان و استدآباد روزانه 2 ساعت آب برای
 مصرف دارند.
این مشکلات زندگی را برای اهالی این روستاها روزبه‌روز سخت و سخت‌تر کرده و باعث مهاجرت بسیاری از اهالی این روستاها شده است. 


در روز 2ساعت آب داریم 

«فوزیه مرادی» از اهالی روستای دورود فرامان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: اینجا روستای آبا و اجدادی ماست، ولی شرایط زندگی در آن به حدی سخت شده که خیلی از مردم
 دل از این خاک کنده‌اند و به مهاجرت از آن فکر می‌کنند. 
در روز 2ساعت آب داریم و نمی‌دانیم آن را صرف نظافت و شست‌وشو کنیم یا برای خوراک و پخت‌وپز ذخیره کنیم. کمبود آب اهالی را رنج می‌دهد. 
وی ادامه می‌دهد: از مشکلات دیگری که روی دوش اهالی روستا سنگینی می‌کند، آسفالت نبودن کوچه‌ها و معابر آن است که در پاییز و زمستان رفت‌وآمد مردم را با سختی مواجه می‌کند.


تا زانو در گل 

«علی همتی» از دیگر اهالی روستای فرامان هم می‌گوید: وقتی باران و برف می‌بارد تا زمین خشک نشود نمی‌توانیم از منزل خارج شویم، چراکه تا زانو در گل فرو می‌رویم. حتی وسایل نقلیه‌مان نیز به‌سختی در این وضعیت حرکت می‌کند. 
وی اضافه می‌کند: جاده اصلی روستا خراب است. در مسیر این جاده 10 روستای دیگر قرار دارد و اهالی آنها از این مسیر به شهر می‌روند. جاده پر از چاله و دست‌انداز است و  مردم به‌سختی رفت‌وآمد می‌کنند.  همتی به تجهیز نبودن مسجد روستا به امکانات نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: این مسجد هیچ امکاناتی ندارد و نیازمند است که تجهیز شود تا مردم از آن استفاده کنند.


امکان فعالیت‌های فرهنگی 

«وجیهه صادقی» از دیگر اهالی روستای فرامان می‌گوید: امکان فعالیت‌های فرهنگی و دینی در این مسجد برای اهالی روستا وجود ندارد، چراکه نه فرشی هست، نه سیستم صوتی و نه هیچ امکانات دیگری.... «وحید صفری» دهیار فرامان نیز در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: مشکلات زیادی در این روستای بزرگ وجود دارد.  از آسفالت خراب گرفته تا نبود امکانات در مسجد روستا. برای رفع این مشکلات بارها تلاش کرده‌ایم و مسائلمان را به گوش مسئولان 
رسانده‌ایم. مسئولان هر بار وعده‌ای داده‌اند که محقق نشده است.


 دلایل کمبود آب 

فرماندار کرمانشاه هم در گفت‌وگو با همشهری دراین‌باره اظهار می‌کند: کمبود آب روستای فرامان، استعدآباد و علی‌اکبر به دلیل فروکش کردن چاه آب و پایین آمدن سطح آب و همچنین شکستگی‌های شبکه آبرسانی این منطقه اتفاق افتاده است. 
«فضل‌الله رنجبر» می‌افزاید: رفع این مشکل را در دستور کار اداره آب و فاضلاب قرار داده‌ایم و با تعمیر شکستگی‌ها و تقویت منبع آب به‌زودی شاهد برطرف شدن این مشکل خواهیم بود. 
وی درباره آسفالت تنها جاده روستا نیز می‌گوید: روکش آسفالت جاده و تعمیر اساسی آن احتیاج به بودجه زیادی دارد که در حال حاضر مقدور نیست، ولی لکه‌گیری و مرمت سطحی آن را در دستور کار اداره راهداری استان قرار دارد.

رنجبر ادامه می دهد: برای این مهم اقدام کرده‌ایم و برای آسفالت معابر و کوچه‌ها و افزایش رفاه حال مردم اعتباراتی در نظر گرفته شده است. 
 فرماندار کرمانشاه اضافه می‌کند: جدول‌گذاری، آسفالت معابر، مدیریت آب‌های سطحی و کانال‌های فاضلاب اطراف روستا و تقویت دهیاری منطقه جزو برنامه‌های ما برای این روستاست. 
رنجبر درباره تجهیز مسجد این روستا می‌افزاید: در فرامان 2 مسجد وجود دارد که مردم  باید اولویت را بر یک مسجد قرار دهند و با بودجه‌ای که در اختیار دهیاری قرار می‌دهیم به تجهیزآن بپردازند.


وضعیت روستا‌ از زبان دهیار

دهیار روستای دورود فرامان با بیان این‌که جمعیت این روستا 285نفر با 52 خانوار است، می‌گوید: اغلب مردم این روستا کشاورزند و گندم، جو، بامیه و گوجه‌فرنگی برخی از محصولات کشاورزی این روستاست. تعدادی از مردم روستا هم به دامداری مشغولند. فرامان جزو دهستان درود فرامان و مرکز دهستان است و در 35کیلومتری کرمانشاه جزو بخش مرکزی این شهرستان است. 
وی ادامه می‌دهد: این روستا 3 مدرسه دارد. در دبستان 18نفر، راهنمایی 27نفر و دبیرستان 46نفر در حال تحصیلند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :