• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35207
+
-

آسفالت خیابان‌ برای اهوازی‌ها آرزو شد

برخی سازمان‌ها خیابان‌ها را حفاری و آسفالت تخریب‌ شده را به همان حال رها می‌کنند

نمای نزدیک
آسفالت خیابان‌ برای اهوازی‌ها آرزو شد

سیدعلیرضا شریفی| اهواز- خبرنگار:

روکش آسفالت مناسب در خیابان‌های اصلی و فرعی یکی از خواسته‌های شهروندان از شهرداری‌ها به شمار می‌رود به طوری که با روی کار آمدن هر دوره از مدیریت شهری، نخستین خواسته مردم از آن بهبود وضعیت آسفالت خیابان‌هاست.
آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌ها برای سهولت رفت و آمد عابران و خودروهای سواری از جمله امکانات ابتدایی در هر شهر یا شهرک محسوب می‌شود و استاندارد نبودن این آسفالت سبب بلند شدن گرد و خاک، کند شدن تردد خودروها و در برخی از ساعات ترافیک و مشکلات ریز و درشت دیگر می‌شود؛ مشکلاتی که اکثر مناطق اهواز با آنها مواجهند.


آسفالت نامناسب کوی علوی

یکی از شهروندان ساکن کوی علوی اهواز به همشهری می‌گوید: معمولا سال‌ها طول می‌کشد تا شاهد آسفالت کردن یک خیابان در این منطقه باشیم. همین آسفالت هم پس از مدتی یا نشست می‌کند یا توسط دیگر شرکت‌ها کنده می‌شود و به این ترتیب این منطقه همیشه مشکل آسفالت دارد.
«عادل بیت‌مشعل» می‌افزاید: خیابان اصلی کوی علوی اواخر دهه 80 شمسی برای اصلاح شبکه فاضلاب به صورت کامل حفاری شد و حدود 2 سال مردم نمی‌توانستند در این خیابان رفت و آمد کنند. پس از پایان پروژه نیز آسفالت این خیابان نشست کرد و از بین رفت و مردم همچنان با مشکلات سابق سر و کار دارند.
وی ادامه می‌دهد: حالا هم در همه خیابان‌های اصلی و فرعی کوی علوی حفاری صورت گرفته و مشکلات مردم دوچندان شده است.


بالا رفتن هزینه‌های شهروندان

یکی دیگر از شهروندان اهوازی اظهار می‌کند: 11 سال پیش در خیابان‌های پشت فلکه بهزیستی پردیس خانه‌ای خریدم. قبل از خرید آن به شهرداری منطقه مراجعه کردم و مسئولان آن گفتند نهایتا تا 2 سال دیگر این خیابان‌ها آسفالت می‌شوند. اما حالا با گذشت 11 سال از آن روز، هنوز خیابان‌های ما رنگ آسفالت به خود ندیده‌اند.
«الیاس صالحی» ادامه می‌دهد: خیابان‌های اصلی آسفالت شده‌اند اما در خیابان‌های فرعی فقط عملیات زیرسازی انجام شده است. به گمانم این سومین بار است که طی این سال‌ها زیرسازی انجام و قبل از روکش آسفالت خراب می‌شود.

وی می‌گوید: چندین بار به شهرداری مراجعه کردیم اما آنها می‌گویند که آسفالت باید پس از تکمیل شبکه آب و فاضلاب و لوله‌کشی‌ گاز انجام شود تا آسفالت این خیابان‌ها ماندگار شود. شرکت‌ آب و فاضلاب هم می‌گوید پولی برای تکمیل شبکه ندارد.
این شهروند اهوازی عنوان می‌کند: آسفالت نشدن خیابان‌ها سبب بالا رفتن هزینه‌های ما شده است چون در فواصل کم باید حیاط خانه را شست‌وشو کنیم. معلوم نیست در سال‌های آینده به خاطر فرورفتن خاک خیابان‌ها در گلو و ریه‌هایمان چقدر باید برای مراجعه به پزشک و درمان بیماری‌ها هزینه کنیم. احتمالا آسفالت خیابان‌ها آرزویی است که با خود به گور می‌بریم.


هدررفت منابع مالی با آسفالت نادرست

یکی از شهروندان اهوازی ساکن در منطقه سپیدار نیز می‌گوید: شهرداری در سال‌های گذشته فقط روکش آسفالت را انجام داده و همین موضوع سبب شده است منهول‌های آب و فاضلاب امروز به چاله‌هایی بزرگ تبدیل شوند.
«ایمان امیدی» می‌افزاید: شهروندان با قرار دادن کارتن، چوب و لاستیک روی این منهول‌ها از افتادن خودروها در آنها جلوگیری می‌کنند. در برخی از خیابان‌ها هم شهرداری برای ترمیم چاله‌ها اقدام به ریختن آسفالت و بالا بردن سرپوش فاضلاب‌ها کرده و این سرپوش‌ها شبیه تپه شده‌اند.
وی با بیان این‌که باید استانداردهایی برای آسفالت کردن خیابان‌ها وجود داشته باشد، عنوان می‌کند: ادامه آسفالت کردن این خیابان‌ها به روش قبلی هدررفت منابع مالی است چراکه هم مردم ناراضی هستند و هم شهرداری مجبور است پس از مدت کوتاهی اقدام به ترمیم آسفالت خیابان‌ها کند.


نبود مدیریت شهری واحد

یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین کارهای شهرداری آسفالت کردن یا ترمیم آسفالت معابر است. این پیچیدگی به خاطر نبود مدیریت یکپارچه شهری است. رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در گفت‌وگو با همشهری نبود مدیریت یکپارچه شهری را تایید می‌کند و می‌گوید: ما برای یک آسفالت ساده باید از چند نهاد استعلام بگیریم.

«عبدالزهرا سنواتی» اظهار می‌کند: برخی حفاری‌های غیراصولی در خیابان‌های شهر اهواز سبب کم شدن عمر آسفالت معابر شده است و شهرداری هم نمی‌تواند در این زمینه کاری انجام دهد. به همین دلیل باید یک مدیریت یکپارچه شهری ایجاد شود تا عملیات آب و فاضلاب، گاز، مخابرات و شهرداری در یک زمان مشخص انجام شوند تا منابعی که در اختیار شهرداری وجود دارد، به صورت درست و اصولی هزینه 
شود. وی می‌افزاید: سعی ما در این دوره این بود که ابتدا در مناطق کم‌برخوردار آسفالت‌‌ریزی و روکش آسفالت را انجام دهیم تا چهره خیابان‌های این مناطق بهبود پیدا کند و سپس در مناطقی که وضع آسفالت خیابان‌های آنها بهتر است، ترمیم را انجام دهیم.


هزینه‌های بالای شهرداری

رئیس شورای شهر اهواز در ادامه به هزینه‌های بالای شهرداری اشاره می‌کند و در توضیح آن کوی مهدیس را مثال می‌زند که سال 92 به اشتباه به شهرداری کوت-عبدالله (مرکز شهرستان کارون) داده شد و یک سال پیش آن را که شامل 13 هزار پلاک و 85 تعاونی است، به اهواز برگرداندند.
سنواتی می‌گوید: کوی مهدیس برای شهرداری اهواز درآمد 30 میلیون تومانی دارد اما همزمان 100 میلیارد تومان هم تعهد ایجاد کرده است.
وی تاکید می‌کند: ساکنان این منطقه از شهرداری اهواز توقع ارتقای شاخص‌های شهری را دارند، اما شهرداری نمی‌تواند در مدت کوتاه همه مشکلات را حل کند.

رئیس شورای شهر اهواز ادامه می‌دهد: 27 سال است که معابر کوی مهدیس خاکی هستند و مشکلات شهرسازی گریبانگیر ساکنان منطقه است. زیرساخت‌های این کوی شامل آب، فاضلاب و گاز به تازگی آماده شده و بلافاصله شهرداری عملیات آسفالت‌ریزی را آغاز کرده است.
وی می‌افزاید: اگر دستگاه‌های دولتی بقیه خیابان‌ها را آماده‌ کنند، عملیات آسفالت‌ریزی به سرعت انجام می‌شود.


روکش آسفالت اصولی و باکیفیت

سنواتی می‌گوید: متاسفانه عملیات روکش آسفالت در شهر اهواز همیشه غیراصولی بوده است اما در حال حاضر با به‌کارگیری دستگاه‌ها و نیروهای متخصص این عملیات به صورت اصولی و باکیفیت انجام می‌شود به گونه‌ای که تا 10 سال آینده بازدهی مناسبی داشته باشد.
رئیس شورای شهر اهواز تاکید می‌کند: در نهضت آسفالت، ابتدا آسفالت معابر اصلی و سپس خیابان‌های فرعی بهسازی می‌شوند.
رئیس شورای شهر اهواز با بیان این‌که طبق آماری که از شهرداری دریافت کرده‌ایم در این دوره از مدیریت شهری تاکنون بیش از 150 هزار متر‌ مربع عملیات روکش آسفالت انجام شده است، عنوان می‌کند: اغلب این کارها در مناطقی مانند عین‌دو، ملاشیه، کوی بروال و مهدیس انجام شده‌اند.

***
آسفالت خیابان‌های اصلی و فرعی کلانشهر اهواز جزو خواسته‌های کوچک شهروندان است که این روزها به آرزویی بزرگ تبدیل شده‌ است. باید دید چه زمانی دستگاه‌های دولتی و شهرداری می‌توانند برای حفاظت از آسفالت موجود و تسریع عملیات روکش آسفالت به هماهنگی برسند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید