• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35206
+
-

اتوبوس‌های جدید به اراک رسیدند

شهردار اراک: به زودی 39 اتوبوس دیگر نیز با تایید مزایده به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهر اراک اضافه خواهد شد

شهری
اتوبوس‌های جدید به اراک رسیدند

مهسا شاه‌منصوری| اراک - خبرنگار:

چند سالی است که مردم شهر اراک از اتوبوس‌های فرسوده ناوگان حمل‌و‌نقل شهری گلایه دارند و این اتوبوس‌ها را عاملی در جهت تقویت آلودگی هوا و ترافیک این کلان‌شهر می‌دانند. در این بین مسئولان شهری نیز دست‌به‌کار شدند و از خرید اتوبوس‌های جدید خبر دادند. 

طبق اعلام شورای شهر اراک 50 دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده و در انتظار مزایده بخش خصوصی برای اضافه شدن به ناوگان حمل‌و‌نقل شهری و جایگزینی با اتوبوس‌های فرسوده هستند. حالا ظاهرا انتظار مردم این شهر به پایان رسیده و چند روز پیش شاهد عبور اتوبوس‌های جدید در شهر اراک بودند. 

بر اساس مزایده‌‏ای که انجام شد 11 دستگاه اتوبوس‌ طی مراسمی با حضور «سیدعلی آقازاده» استاندار مرکزی، «سیدمهدی مقدسی» نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس، «داوود تاجران» شهردار کلان‌شهر اراک، رئیس و اعضای شورای شهر و جمعی از شهروندان وارد ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهری شد. 
البته ناگفته نماند 39 دستگاه دیگر نیز بر اساس وعده «حجت‌الله مرادی» سرپرست سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری اراک به زودی جایگزین اتوبوس‌های فرسوده این شهر خواهد شد. 


اتوبوس‌های مدرن به جای اتوبوس‌های دودزا 

شهردار کلان‌شهر اراک در این مراسم با اذعان بر فرسوده بودن ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی اراک، گفت: از سال گذشته تلاش برای تأمین 50 دستگاه اتوبوس جدید، درجهت بهسازی ناوگان درون شهری اراک در دستورکار مدیریت شهری قرار گرفت.
«داوود تاجران» اظهار کرد: اتوبوس‌های جدید و مدرن از شرکت اسکانیا خریداری شده که ارزش هر یک از آنها 7 میلیارد و 500 میلیون ریال است. برای رفاه حال شهروندان اراکی تلاش کردیم 11 دستگاه از این اتوبوس‌ها را وارد چرخه حمل‌و‌نقل عمومی کنیم که با توجه به انجام مراحل مزایده، به زودی 39 دستگاه دیگر نیز به ناوگان حمل‌و‌نقل درون شهری اراک اضافه خواهد شد. این 50 اتوبوس که از امکانات ویژه برخوردارند، جایگزین خودروهای گازوئیلی و فرسوده‌ می‌شوند. 

قطعا با ورود این 50 دستگاه اتوبوس مدرن آلودگی هوا در اراک کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. این 11 دستگاه در حال حاضر در خطوط حمل‌و‌نقل درون شهری به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند.

تاجران به ویژگی‌های این اتوبوس‌ها اشاره کرد و ادامه داد: سوخت این اتوبوس‌ها بنزین «یورو 4» است و با استفاده از فناوری جدید که در این اتوبوس‌ها به کار رفته بخشی از دود حاصل از عملکرد موتور در مسیر موتور تا اگزوز، به بخار تبدیل می‌شود و به همین دلیل میزان آلایندگی آن بسیار پایین است. سیستم این اتوبوس‌ها به نحوی طراحی شده که معلولان و سالمندان نیز می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند، همچنین ظرفیت این اتوبوس‌ها 5/1 برابر اتوبوس‌های قدیمی است که می‌تواند افراد بیشتری را جابه‌جا کند.


39 اتوبوس دیگر در راهند

سرپرست سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری اراک نیز با اشاره به برگزاری مزایده و بازگشایی پاکت‌های 50 دستگاه اتوبوس جدید شهر اراک افزود: بهره‌برداری از 11 اتوبوس نهایی شد و به زودی 39 اتوبوس دیگر نیز با تایید مزایده به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهر اراک اضافه خواهد شد.
«حجت‌الله مرادی» افزود: بر اساس تصمیم اتخاذ شده هزینه اتوبوس‌ها در قالب 50 درصد نقد و 50 درصد اقساط در زمان 50 ماهه پرداخت می‌شود. ما تمام تلاش خود را به‌کار گرفتیم تا اتوبوس‌ها هرچه سریع‌تر برای تسهیل در تردد شهروندان وارد ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شوند البته این تلاش تا اضافه شدن 39 دستگاه دیگر همچنان ادامه دارد و امیدواریم با همکاری شورای شهر و استانداری هرچه سریع‌تر این اتوبوس‌ها جایگزین اتوبوس‌های فرسوده و گازوئیلی شوند.


بهبود وضعیت اتوبوس‌های شهری اراک 

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر اراک گفت: خرید 50 دستگاه اتوبوس در شورای شهر دوره قبل به تصویب رسید و در شورای شهر دوره پنجم پیگیری شد. شهرداری با همکاری شورای شهر برای اجرای مصوبه شورا در دوره قبل، اقدام به خرید 50 دستگاه اتوبوس کرد.
«طوفان محمدی» اظهار کرد: جایگزینی این تعداد اتوبوس در واقع به معنای نوسازی حدود 80 درصد اتوبوس‌های شهری اراک است که این موضوع نقش مهمی در کاهش آلاینده‌های با منشأ وسایل نقلیه دارد. با توجه به تجربه‌ شهردار اراک از دوران شهرداری تهران، استفاده از میدل‌باکس برای معابر کم‌عرض نیز پیشنهاد شده که این موضوع مورد بررسی اولیه قرار گرفته است. 

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر اراک بیان کرد: با توجه به اینکه تردد اتوبوس‌های شهری در برخی از معابر به دلیل کم‌عرض بودن با مشکلاتی همراه است و حتی نارضایتی شهروندان را در پی دارد، این پیشنهاد و خریداری میدل‌باکس برای معابر کم‌عرض تا حد زیادی مشکل تردد وسیله نقلیه عمومی در این مناطق را حل می‌کند.
محمدی افزود: سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهری نیز پیشنهاد راه‌اندازی BRT را داده است که این موضوع در جلسه‌ای مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت. 
بر این اساس در نظر گرفتن خطوط ویژه BRT در طرح جامع ترافیک اراک نیز پیشنهاد شد؛ با ایجاد این خط، شهروندان راحت‌تر جابه‌جا می‌شوند و استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نیز افزایش پیدا می‌کند که این موضوع در کاهش حجم ترافیک و آلودگی هوای ناشی از تردد بی‌رویه وسایل نقلیه شخصی تأثیرگذار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید