• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35142
+
-

کتابی که مثل بختک بر سر کاخ سفید افتاد

کتابت
کتابی که مثل بختک بر سر کاخ سفید افتاد


وحشت؛ ترامپ در کاخ سفید
باب وودوارد
علی سلامی
ناشر: مهراندیش
542صفحه
500نسخه- 49هزار و 500تومان



زندگی و رفتار اهل سیاست، به‌ویژه روسای جمهور، همواره سوژه‌ای جذاب برای نویسندگان و صنعت نشر بوده است؛ خاصه آنکه به رئیس‌جمهوری چون دونالد ترامپ پرداخته شود که عملکرد دیوانه‌وارش محل نقد و بررسی‌های فراوان بوده و هست. به همین‌خاطر وقتی خبر رسید که کتابی با عنوان «وحشت، ترامپ در کاخ سفید» منتشر شده است، می‌شد پیش‌بینی کرد که در جهان پرفروش خواهد شد. همین اتفاق هم افتاد و سایمون‌اند شوستر، ناشر کتاب، اعلام کرد که در نخستین هفته انتشار «وحشت، ترامپ در کاخ سفید» بیش از یک میلیون و 100هزار نسخه از آن به فروش رفته است. اکنون این کتاب که توسط باب وودوارد، نویسنده و خبرنگار مشهور آمریکایی نوشته شده، به فارسی هم انتشار یافته است.

«وحشت، ترامپ در کاخ سفید» نگاهی ترسناک به داخل کاخ سفید ترامپ می‌اندازد. وودوارد شرحی واقع‌بینانه و مستند از دولت ترامپ ارائه می‌دهد و برای نخستین‌بار واقعیت‌هایی را بیان می‌کند که تاکنون در هیچ کجا مطرح نشده است؛ واقعیت‌هایی از نوع اندیشه دونالد ترامپ، طرح‌ها و ایده‌ها، اهداف و مواردی از قبیل ترور کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی. این کتاب که به گفته منتقدان همچون بختکی بر کاخ سفید ترامپ سایه افکنده، براساس صدها ساعت مصاحبه و همچنین پرونده‌ها و اسناد دولتی و خصوصی فراوان نوشته شده است.

 وودوارد به‌خاطر تهیه گزارش رسوایی واترگیت با همکاری کارل برنستین شهرت دارد. این رسوایی‌ها به تحقیقات متعدد از سوی دولت و در نهایت به استیضاح و استعفای رئیس‌جمهور، ریچارد نیکسون، منجر شد. اثر وودوارد و برنستین را شاید بتوان بزرگ‌ترین گزارش در تاریخ دانست. وودوارد از سال 1971تاکنون برای روزنامه واشنگتن‌پست کار می‌کند. او 18عنوان کتاب نوشته که 12عنوان آنها از پرفروش‌ترین کتاب‌های سیاسی بوده است. وودوارد برنده 2‌جایزه پولیتزر است؛ یک‌بار در سال 1973برای پوشش رسوایی واترگیت با همکاری کارل برنستین و بار دوم در سال 2003برای پوشش گزارش حملات 11سپتامبر.

علی سالمی هم که ترجمه «وحشت، ترامپ در کاخ سفید» را انجام داده، تحلیلگر گفتمان، کنشگر حقوق بشر و استاد دانشگاه تهران است. سالمی یک سال سردبیر روزنامه بین‌المللی تهران تایمز و 9سال مدیر وب‌سایت و سردبیر ارشد شبکه پرس‌تی‌وی بوده است.‌ ترجمه مجموعه آثار شکسپیر و برخی آثار برجسته ادبی به فارسی، برگردان قرآن کریم، همچنین بازگردان دیوان حافظ، رباعیات خیام و مجموعه اشعار شاعران معاصر ایران به انگلیسی بخشی از کارنامه وی را شکل می‌دهد.

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: در اوایل سپتامبر2017، در هشتمین ‌ماه ریاست‌جمهوری ترامپ، گری کوهن، رئیس سابق گلدمن ساکس و مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور در کاخ سفید، محتاطانه به سمت میز رزلوت در دفتر بیضی حرکت کرد.

کوهن با یک متر و 92سانتی‌متر قد، با کله‌ای طاس و شخصیتی متکبر‌ و با اعتماد‌به‌نفس زیاد، مدت 27سال در شرکت گلدمن کار کرده بود و میلیاردها دلار پول برای مشتریانش و صدها میلیون دلار برای خودش به جیب زده بود. کوهن این امتیاز را به‌خود داده بود که بدون هماهنگی وارد دفتر بیضی ترامپ شود و رئیس‌جمهور نیز این امتیاز را پذیرفته بود.

روی میز پیش‌نویس نامه‌ای یک‌صفحه‌ای از طرف رئیس‌جمهور قرار داشت که خطاب به رئیس‌جمهور کره‌جنوبی نوشته شده بود و در آن به پیمان تجارت آزاد بین آمریکا و کره‌جنوبی موسوم به کوروس پایان داده بود.

کوهن وحشت‌زده شد. ماه‌ها بود که ترامپ تهدید کرده بود از این پیمان خارج می‌شود؛ یعنی یکی از ارکان روابط اقتصادی، پیمانی نظامی و مهم‌تر از همه، مجموعه عملیات‌ها و قابلیت‌های اطلاعات فوق سری.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :