• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35140
+
-

چرا دلارهای صادراتی به کشور بازنمی‌گردد

نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به گلایه‌های مقامات کشور درباره بازنگشتن ارز حاصل از صادرات متعلق به صادرکنندگان گفت: این گلایه‌ها بیشتر معطوف به شرکت‌های خصولتی و دولتی‌هاست تا بخش خصوصی واقعی. حسین سلاح‌ورزی اعلام کرد: حجم صادرات بخش خصوصی رقم زیادی نیست و از طرفی بیشتر این رقم به‌صورت ارز و یا واگذاری به سایر واردکنندگان به چرخه اقتصادی کشور بازمی‌گردد.

عضو اتاق ایران با اشاره به مقاومت پتروشیمی‌ها درخصوص پیمان‌سپاری ارزی تأکیدکرد: بخش عمده‌ای از پتروشیمی‌ها معتقدند که ارز حاصل از صادرات خود را باید برای روز مبادا، تأمین تجهیزات و طرح توسعه خود حفظ کنند. سلاح‌ورزی اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه مجددا فاصله نرخ ارز نیما و بازار افزایش یافته، این دسته از صادرکنندگان ترجیح می‌دهند ارز خودر را با قیمتی بالاتر در بازار آزاد عرضه کنند. از سوی دیگر یک عضو هیأت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت گفت: صنعتگران معتقدند که ارز باید تک‌نرخی شود اما دولت به بهانه حمایت از مردم عادی این امر را انجام نمی‌دهد. سیدتقی حجازی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اعلام کرد: پتروشیمی‌ها ماده اولیه را با ارز ارزان‌قیمت از دولت تهیه می‌کنند اما حتی توان کنترل بازگرداندن ارز به سامانه نیما را ندارند که این امر موجبات اعتراض تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی پتروشیمی را فراهم کرده است.

شکاف نرخ ارز باید حذف شود

اما شبکه خبری ایبنا وابسته به بانک مرکزی در گزارشی به نقل از کارشناسان نوشت: در صورتی که همه ارز ناشی از صادرات غیرنفتی وارد سامانه نیما شود، نیازهای ارزی بخش واردات مرتفع می‌شود؛ در عین حال این اقدام می‌تواند در بی‌تأثیر کردن تحریم‌های آمریکا نیز مؤثر باشد. فرید ضیاءالملکی، کارشناس اقتصادی اعلام کرد: هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده که برای مواداولیه، نیازمند واردات هستند، در تأمین ارز با مشکل مواجهند و به زحمت می‌توانند از سامانه نیما ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند. با توجه به اینکه صادرات غیرنفتی ما رقم چشمگیری دارد، اگر همه آن وارد سامانه نیما شود، نیاز واردکننده‌ها به ارز به‌صورت کامل مرتفع خواهد شد. او دلیل عرضه ناکافی ارز در قالب سامانه نیما را چندنرخی بودن ارز اعلام و تأکید کرد: اگر قیمت ارز تک‌نرخی و تفاوت قیمت بازار ثانویه و بازار آزاد حذف شود این مشکل برطرف می‌شود و تا این اتفاق نیفتد نمی‌توان انتظار داشت که همه ارزهای ناشی از صادرات محصولات غیرنفتی وارد سامانه نیما شوند. جمشید عدالتیان، یک فعال اقتصادی هم گفت: کاهش اختلاف قیمت میان بازار آزاد و بازار ثانویه موجب تعادل و منطقی شدن نرخ‌ها در بازار ثانویه و سامانه نیما می‌شود. عدالتیان خاطرنشان کرد: هرچه اختلاف قیمت میان بازار ثانویه، نیما و بازار آزاد کم شود، صادرکنندگان انگیزه بیشتری برای عرضه ارز خود به بازار ثانویه و نیما پیدا می‌کنند، زیرا رونق بازار ثانویه روی قیمت مواداولیه اثرگذار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید