• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35137
+
-

کاهش قیمت آهن شتاب می‌گیرد

گفت‌وگو
کاهش قیمت آهن شتاب می‌گیرد

قیمت آهن‌آلات و محصولات فولادی در چند‌ماه گذشته متأثر از کم و کیف عرضه افزایش یافته است. فعالان بخش مسکن، گرانی این اقلام را یکی از علل کاهش ساخت‌وساز تلقی می‌کنند. با محمد آزاد، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت قیمت آهن‌آلات در بازار آزاد چگونه است؟

اگرچه با بهبود نسبی شرایط اکنون وضعیت توزیع آهن‌آلات در بورس کالا بهبود یافته اما انتظار داریم با عرضه بیشتر، قیمت‌ها واقعی‌تر شود. قیمت‌ آهن‌آلات بعد از آنکه وزارت صنعت اجازه برداشتن سقف نوسان را در بورس کالا داد، کاهش داشته است. اجرای این سیاست جدید، افزایش عرضه و کاهش قیمت آهن‌آلات و سایر محصولات فولادی را به‌دنبال داشت.

 تأثیرش چه بود؟

 قبلا قیمت آهن در بازار آزاد کیلویی 6 تا 6500تومان و در بورس 3000 تا 3200تومان بود، اما اکنون قیمت‌ها در بورس کالا به هر کیلوگرم 4000تومان رسیده و آهن با نرخ 4200تومان در بازار به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد. همچنین قیمت برخی محصولات که قبلا 5000تومان بود اکنون به 4700تومان کاهش یافته است.

چشم‌انداز قیمت در بازار چگونه است؟

فعلا قیمت آهن و محصولات فولادی در بورس اختلاف کمی با بازار آزاد دارد که امیدواریم با عرضه‌های مناسبی که در آبان‌ماه صورت می‌گیرد، اختلاف اندک فعلی هم از بین برود و عرضه‌کنندگان این اقلام مجبور به تطبیق قیمت خود با قیمت‌های بورس تا آبان‌ماه شوند. پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها به‌دلیل رشد عرضه و کاهش تقاضا، به‌دلیل در پیش بودن فصل سرما و کاهش صادرات تا آذر‌ماه 5درصد کاهش یابد. تیرآهن و میلگرد در بورس، کیلویی فروخته می‌شود و قیمت آن تقریبا یکسان است اما تیرآهن در بازار آزاد شاخه‌ای عرضه می‌شود؛ به‌نحوی که هر شاخه تیرآهن نمره14 با 155کیلوگرم وزن به‌قیمت 800هزار تومان فروخته می‌شود؛ یعنی کیلویی بیش از 5100تومان که باید با افزایش عرضه به کمتر از 4700تومان کاهش یابد و مانند بورس کالا مبنای فروش این کالا کیلو و نه شاخه باشد.

رکود احتمالی بازار مسکن چه تأثیری بر قیمت آهن‌آلات خواهد داشت؟

قیمت‌های کنونی مسکن با قیمت محصولات فولادی ارتباط چندانی ندارد زیرا افزایش قیمت مسکن به‌دلیل تلاش مردم برای حفظ ارزش ریال خود در مقابل نوسان ارز بوده اما اکنون رشد قیمت مسکن متوقف شده و احتمالا کاهش را نیز تجربه خواهد کرد. اگرچه ساخت‌وساز مسکن با آهن‌آلات ارتباط دارد اما 20درصد بهای تمام‌شده هر ساختمان هزینه‌ آهن‌آلات است. با‌وجود این، قیمت مسکن به‌ازای هر 5‌تا‌10درصد گرانی آهن‌آلات نباید بیش از 2 تا 3درصد افزایش یابد زیرا یک‌پنجم بهای تمام‌شده ساختمان مربوط به آهن‌آلات است. با این شرایط هرچه ارزش پول ملی بیشتر شود قیمت مسکن نیز مناسبت‌تر می‌شود و دیگر مردم برای حفظ دارایی‌های خود مسکن نمی‌خرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید