• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35126
+
-

«مهران» آرام گرفت

منطقه مرزی مهران در استان ایلام بعد از وقوع طوفان و گرد و غبار شدید، شرایط عادی دارد

ایلام
«مهران» آرام گرفت

طوفان خبر نمی‌کند. حتی اگر پیاده از مرز مهران راه کربلا را در پیش گرفته باشی، می‌آید. هواشناسی هم پیش‌تر هشدارهایی درباره وزش باد و بارندگی‌های شدید در 7 استان از جمله ایلام داده بود. پیش‌بینی‌ها به وقوع پیوست و یکشنبه شب بروز باد و باران در استان ایلام و شهرستان مرزی مهران، یک کشته بر جای گذاشت. آمارهای مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، نشان می‌دهد در این طوفان به 5680 زائر امدادرسانی شده است. 

سرعت زیاد طوفان 
زائرانی که در این مسیر تردد می‌کردند، با وقوع طوفان شاهد حرکت یک توده بزرگ گرد و خاک بودند که دید افقی را به شدت کاهش داد. هرچند مسئولان ستاد بحران و هلال ‌احمر به سرعت زائران را به مکان‌های امن انتقال دادند، اما این طوفان موجب خسارت به موکب‌های زیادی شد. یکی از موکب‌داران که در مرز مهران فعالیت می‌کند، می‌گوید: طوفان خیلی شدید بود و موجب شد موکب‌های کوچک‌تر ریزش کند و همین اتفاق هم بسیاری از زائران را مجروح کرد. روز گذشته البته هوا عادی بود و فقط خسارت‌های طوفان به چشم می‌خورد. مثلا برخی از بیلبوردهای در طول مسیر شکسته بودند یا سقوط کرده بودند. 
سعید که چند سالی است به همراه دوستانش در این منطقه موکب مردمی برپا می‌کند و با چای و شیرینی پذیرای زائران است، می‌افزاید: دو سه سالی است به این منطقه می‌آیم. قبلا برای زیارت رفته بودم. گاهی پیش می‌آمد هوا طوفانی شود و گرد و غبار برخیزد، اما طوفان یکشنبه شب سرعت زیادی داشت. ما که ترسیده بودیم نکند چیزی بر سر کسی سقوط کند. سرعت طوفان زیاد بود و از طرفی، گرد و غبار جلو دید را گرفته بود. 

شرایط عادی است
مدیر کل بحران استانداری ایلام توضیح بیشتری می‌دهد و به همشهری می‌گوید: یکشنبه شب طوفانی کم‌سابقه با سرعت 75 کیلومتر بر ساعت استان ایلام به‌ویژه منطقه مرزی مهران را در نوردید. طوفان یکی دو ساعت وزید و خسارت زیادی بر جای نگذاشت. 
سعید کریمیان با بیان این‌که این طوفان با گرد و خاک و کاهش دید افقی همراه بوده است، می‌افزاید: به محض وقوع طوفان، نیروهای امدادی با دستور استاندار به حالت آماده‌باش درآمدند. در اولین اقدام برای جلوگیری از تجمع مردم و بروز حوادث ثانویه در منطقه مهران، زائرانی را که هنوز به مهران نرسیده بودند در مساجد، مدارس و اماکن عمومی شهرهای دیگر اسکان دادیم. زائرانی هم که در مهران حضور داشتند، به سرعت به مناطق امن منتقل شدند و اسکان یافتند. از همه زائران خواستم شب بمانند و صبح روز بعد (دوشنبه) به حرکت خود ادامه دهند. 

وی با اعلام شرایط عادی در ایلام و منطقه مرزی مهران تصریح می‌کند: طوفان خسارت‌هایی به موکب‌ها، چادرهای امدادی، چادرهای اسکان اضطراری، زیرساخت‌ها و بیلبوردها وارد کرد، اما هنوز‌ آمار دقیق این خسارت‌ها برآورد نشده است. 
کریمیان با بیان این‌که در نتیجه طوفان یکشنبه شب 23 نفر مصدوم شده‌اند، توضیح می‌دهد: این 23 مصدوم هم اغلب از نیروهای امدادی بودند که در خلال طوفان فعالیت می‌کردند. 
همچنین طوفان یک نفر فوتی بر جای گذاشت. طبق گفته شاهدان، این فرد در پارکینگ اربعین حضور داشته و گویا با فروریختن یک دیوار جان خود را از دست داده است. با این حال منتظر نظریه پزشکی قانونی درباره دلیل فوت هستیم و به محض اعلام از سوی این نهاد،‌ اطلاع‌رسانی می‌کنیم. 
مدیر کل بحران استانداری ایلام طوفان یکشنبه شب را در چند سال گذشته بی‌سابقه توصیف می‌کند و می‌گوید: در استان تمام توان خود را برای میزبانی شایسته از زائران اربعین به خرج می‌دهیم. 

بنابر گزارش همشهری، مرز مهران یکی از مهم‌ترین مرزهای ایران و عراق است و هر سال زائران زیادی از این طریق به سمت کربلا حرکت می‌کنند. طبق آمار، روزانه بیش از 60 هزار زائر از این مرز تردد می‌کنند و روز گذشته هم این مرز شاهد خروج حدود 80 هزار زائر بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید