• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35115
+
-

گردشگران «1300دلاری» نیمه دوم سال بیشتر می‌شوند

گزارش 2
گردشگران «1300دلاری» نیمه دوم سال بیشتر می‌شوند


تعداد گردشگران «1300دلاری» ایران از حالا تا پایان سال افزایش می‌یابد. گردشگران «1300دلاری» تعبیر جدید علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری کشور است و منظور او، گردشگرانی است که با هدف بازدید از جاذبه‌های تاریخی - فرهنگی ایران و از اروپا به کشورمان سفر می‌کنند. او حتی تعبیر جالب دیگری نیز در مورد گردشگران سلامت دارد؛ گردشگرانی که عمدتا از عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و کمتر از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و با هدف درمان و جراحی به ایران سفر می‌کنند. مونسان این دسته گردشگران را گردشگران «2500دلاری» نامیده است. رئیس سازمان میراث‌فرهنگی می‌گوید: در نیمه اول سال گردشگران «2500دلاری» ایران 51درصد رشد داشته‌اند.

به گزارش همشهری، علی اصغر مونسان در شرایطی اعلام کرده است که در نیمه دوم سال گردشگران «1300دلاری» ایران از اروپا افزایش می‌یابد که هنوز مشخص نیست با شروع دور تازه تحریم‌های آمریکا چه تعداد از گردشگران اروپایی، ایران را برای سفر انتخاب می‌کنند.

فعالان صنعت گردشگری ایران پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام به همشهری گفته بودند که تورهای گردشگری از اروپا به مقصد ایران سفرهای خود را کنسل کرده‌اند و سفر خارجی‌ها به ایران نیز 50درصد افت داشته است. با انتشار گزارش‌های کاهش گردشگران ورودی به ایران پس از تغییرات صورت گرفته در برجام، علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز ناچار به اظهارنظر شد و اعلام کرد که گردشگران ورودی به کشور افت نداشته‌اند بلکه ترکیب آنها تغییر کرده و بیشتر گردشگران ورودی از کشورهای همسایه و با هدف زیارت و سلامت به ایران سفر می‌کنند. حالا رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در سفر به اصفهان و در گفت‌وگو با ایسنا از واژه جدید گردشگران «1300دلاری» و «2500دلاری» خبر داده و اعلام کرده است که گردشگران ورودی از اروپا یا همان گردشگران «1300دلاری» به‌زعم وی در نیمه دوم سال، یعنی از همین حالا تا پایان سال افزایش می‌یابند. این پیش‌بینی در شرایطی اعلام می‌شود که از سال‌ها پیش تاکنون همواره نیمه دوم سال که فصل رکود گردشگری داخلی است، زمان سفر خارجی‌ها به دیگر کشورهاست. آنها تعطیلات زمستانی و تعطیلات سال نو میلادی را در تقویم خود دارند که مصادف با نیمه دوم سال در ایران است و آن‌زمان سفرهای خارجی‌شان را آغاز می‌کنند.  منظور علی‌اصغر مونسان از واژه جدید گردشگران «1300دلاری» و «2500دلاری»، میزان هزینه‌‌کرد گردشگران خارجی در بخش تاریخی و فرهنگی و گردشگران سلامت در ایران است. او گفته است که در آینده نزدیک اروپایی‌ها متوجه می‌شوند که مشکلات امروز کشور اقتصادی است و هیچ ارتباطی با مباحث امنیتی ندارد.


سال 97؛ سالی پر از فرصت گردشگری
به گفته رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سال ۹۷ با وجود همه تهدیدها، پر از فرصت گردشگری است و بیمارستان‌های کشور مملو از گردشگران منطقه است که پس از روند درمان، مناطق شمالی ایران را برای تفریح انتخاب می‌کنند. وی سپس درباره نوسانات نرخ ارز و ایجاد فرصت‌های گردشگری و صنایع‌دستی به تأثیر از آن، اظهار کرد: ما در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌توانیم به اقتصاد کشور کمک کنیم، هرچند که این تفاوت برای بخش‌های مختلف کشور مشکلاتی را ایجاد کرده، اما برای گردشگری و صنایع‌دستی فرصت بوده است. علی اصغر مونسان همچنین از بررسی طرح دو نرخی شدن هتل‌های ایران خبر داده است که براساس آن هتل‌ها از گردشگران خارجی هزینه‌ها را به دلار دریافت می‌کنند و از گردشگران ایرانی به ریال! هتلداران ایرانی چند هفته پیش این پیشنهاد را به رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دادند که براساس آن هم ارزآوری به ایران بیشتر می‌شود و هم هتلدارها با نوسانات نرخ ارز زیانده نمی‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید