• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35108
+
-

حمله به حلقه مشورتی

پاسخ امیری به گلایه امیدی‌ها از عدم‌مشورت دولت: جمعی از نمایندگان با دفتر رئیس‌جمهور در ارتباطند

دولت
حمله به حلقه مشورتی

اگرچه محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور می‌گوید در فرایند انتخاب وزرای پیشنهادی با همه صاحب‌نظران مشورت شده است، با این حال در 2روز گذشته گلایه‌هایی از سوی طیفی از اصلاح‌طلبان در داخل و بیرون مجلس نسبت به کنار گذاشته‌شدن از حلقه مشورتی دولت برای انتخاب وزیران شنیده شده است. در بیرون از مجلس اگر جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران خطاب به روحانی کنایه می‌زند که طرف مشورت شما محدود به اعضای حزب اعتدال و توسعه شده است (حزب متبوع محمدباقر نوبخت و محمود واعظی) در داخل مجلس محمدرضا رحیمی عضو فراکسیون امید گلایه می‌کند که در انتخاب وزیران پیشنهادی توسط رئیس‌جمهور هیچ‌گونه مشورت یا همفکری نه با  محمدرضا عارف (رئیس فراکسیون امید) و نه با فراکسیون امید انجام نشده است. اولی با یادآوری رأی 24میلیونی روحانی به او توصیه می‌کند از دایره محدود مشورت خود را رها کند و دومی مسیر سختی را که پیش روی 4گزینه وزارت است ترسیم می‌کند و می‌گوید: مشورت و نظرخواهی قبل از معرفی گزینه‌های وزارت به مجلس، سختی مسیر رأی‌آوری را کاهش می‌داد. بخش دیگری از گلایه‌ها هم به طیف فراکسیون زنان برمی‌گردد که معتقدند حداقل از بین 4وزارتخانه یکی باید سهم زنان می‌بود. چنانچه فاطمه سعیدی نوشته است: 4 وزیر معرفی شدند. نه از زنان و نه از جوانان هیچ استفاده‌ای نمی‌شود. دولت خود را بی‌نیاز از مشورت می‌داند و در عوض گله می‌کند که چرا مجلس همراه نیست! محمد شریعتمداری، رضا رحمانی، فرهاد دژپسند ومحمد اسلامی 4 گزینه‌ای هستند که رئیس‌جمهوری یکشنبه گذشته رسما برای تصدی وزارتخانه‌های کار، صمت، اقتصاد و راه و شهرسازی به مجلس معرفی کرد.

سخنی که جواد امام با روحانی در توییترش در میان گذاشته، شاید معطوف به شایعاتی است که در روزهای گذشته درباره نقش محمدباقر نوبخت در معرفی و انتخاب وزیران طرح شده است. ازجمله اینکه با توجه به سابقه همکاری فرهاد دژپسند با محمدباقر نوبخت در سازمان برنامه و بودجه او را گزینه نوبخت در دولت می‌دانند و همسو با سیاست‌های اقتصادی نوبخت.

گلایه امید

در کنار ایراد نمایندگان به صددرصدی نبودن توان وزرای معرفی شده نکته دیگری هم بر سر تعامل حداکثری بهارستان با پاستور برای تعیین تکلیف 4وزارتخانه مذکور سایه افکنده و آن هم عدم مشورت دولت با مجلسی‌ها بر سر انتخاب گزینه‌های پیشنهادی است. میزان گلایه نمایندگان در این‌باره چنان است که اعضای فراکسیون امید که با حداقل 115عضو فراکسیون حامی دولت در مجلس می‌شوند بدون تعارف و با صراحت کامل از عدم‌رایزنی دولت در معرفی وزرای پیشنهادی با این فراکسیون گلایه کردند. چنانچه محمدرضا تابش، ‌نایب‌رئیس این فراکسیون دقایقی بعد از انتشار رسمی نام وزرای پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه‌های کار، صمت، اقتصاد و راه وشهر‌سازی‌ در مطلبی که روی کانال تلگرامی‌اش منتشر کرد نوشت: «ما از دولت گلایه‌مند هستیم. هیچ مشورتی در معرفی وزرا با فراکسیون امید و جریان اصلاح‌طلبی نشده است و فراکسیون امید موضعش را پس از تشکیل شورای مرکزی و مجمع عمومی فراکسیون امید و اعلام نظر همکاران نماینده ابراز خواهد کرد.» فاطمه ذوالقدر، جلال میرزایی و قاسم میرزایی‌نکو دیگر اعضای فراکسیون امید هستند که از این عدم‌هماهنگی و حداقل سطح تعامل بین فراکسیون امید گلایه دارند و چنین روندی را به نفع پیشبرد برنامه‌های دولت نمی‌دانند. گلایه امیدی‌ها از دولت برای عدم‌مشورت با آنها و جریان اصلاح‌طلب برای ترمیم کابینه و معرفی وزرای پیشنهادی در حالی است که برخی نمایندگان از مشورت معاونان رئیس‌جمهور با روسای کمیسیون‌های تخصصی مرتبط با 4وزارتخانه مذکور خبر می‌دهند و معتقدند تنها نمایندگانی که مرجع مشورت دولت و مجلس بوده‌اند شمار معدودی از روسای کمیسیون‌های تخصصی‌اند که نظر کلی کمیسیون‌ها را درباره وزرای پیشنهادی به دولت منتقل کرده‌اند. در همین راستا عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید به همشهری گفت: «شنیده‌ایم که دولتمردان در تماس با روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس صنایع و معادن، ‌عمران و اقتصاد اسامی گزینه‌های پیشنهادی دولت را مطرح کرده‌اند و نگاه کمیسیون درباره آنها را جویا شده‌اند.» او با بیان اینکه انتظار ما از دولت مشورت بیشتر با بدنه مجلس به‌ویژه اعضای فراکسیون امید بود که متأسفانه بازهم نادیده گرفته شد، افزود: «اگر تعامل و مشورتی بافراکسیون امید انجام شده بود قطعا در معرفی گزینه‌ها تأثیرات مثبتی داشت و وزرایی به مجلس پیشنهاد می‌شدند که نگاه مثبت اکثریت را داشتند.»

موضع مستقلین: دنبال مشورت نبودیم

موضع فراکسیون مستقلین مجلس طیف نزدیک به علی لاریجانی موضعی میانه است. آنها به اختیارات رئیس‌جمهور در معرفی وزیران احترام می‌گذارند. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: دولت اگر حتی با فراکسیون‌های مختلف مجلس مشورتی برای معرفی وزیران نکرده باشد کار خلافی انجام نداده است. او می‌گوید: فراکسیون مستقلین هم به‌دنبال مشورت‌دادن به رئیس‌جمهور برای معرفی وزیران نبوده است و صلاحیت 4 وزیر پیشنهادی را با مطالعه برنامه‌های این وزرا بررسی خواهد کرد. جعفرزاده ایمن‌آبادی آفت معرفی وزیر از سوی مجلس به دولت را ایجاد انتظارات می‌داند و می‌گوید: ممکن است درصورت برآورده‌نشدن توقعات فراکسیون از سوی دولت، رأی فراکسیون دچار سوگیری شود. بنابراین نه دولت کار غیر قانونی انجام داده است و نه فراکسیون مستقلین دنبال مشورت دادن به رئیس‌جمهور بوده است. عزت‌الله یوسفیان ملا از دیگر نمایندگان عضو فراکسیون مستقلین هم در گفت‌وگو با «همشهری» با بیان اینکه رئیس‌جمهور هیچ‌گونه هماهنگی و مشورتی با نمایندگان مجلس برای انتخاب وزرا و معرفی آنها نداشته‌اند، گفت: رئیس‌جمهور قانونا الزامی برای هماهنگی و مشورت با نمایندگان ندارد، اما به‌طور طبیعی اگر رئیس‌جمهور دنبال تعامل با مجلس و اخذ رأی اعتماد برای گزینه‌های پیشنهادی خود بود باید با نمایندگان و فراکسیون‌ها رایزنی می‌کرد.

جمعی از نمایندگان با رئیس دفتر روحانی در ارتباطند

در حاشیه نشست یکشنبه بهارستان بحث عدم‌تعامل دولت با مجلس برای معرفی وزرای پیشنهادی را از حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور جویا شدیم و از او پرسیدیم علاوه بر نمایندگان وابسته به جریان راست در بهارستان که همواره به عدم‌برگزاری نشست‌های تعامل میان دو قوه ایراد می‌گیرند، این بار فراکسیون امید نیز به میدان آمده و صراحتا از عدم‌مشورت دولت با فراکسیون امید و حتی جریان اصلاحات که به‌نحوی در پیروزی دولت روحانی سهیم است گلایه کرده‌اند، امیری اما تعامل دولت و مجلس را خوب دانست و در پاسخ به گلایه امیدی‌ها به همشهری گفت:آنچه در بحث وزرای پیشنهادی مهم است توانمندی و اعتقاد به سیاست‌های دولت است تا با توانمندی جمعی و کار گروهی مشکلات یکی بعد از دیگری حل شوند. دولت در انتخاب وزرا همواره آیتم‌هایی رادرنظر داشته که براساس آنها وزرا را انتخاب می‌کند و در نهایت هم شخص رئیس‌جمهور است که تصمیم می‌گیرد چه فردی برای چه وزارتخانه‌ای مناسب است.   او افزود: گزینه نهایی وزرا یا وزیر پیشنهادی با انتخاب خود رئیس‌جمهوری است و او از حاصل مشورت‌هایی که به او داده شده است نتیجه‌گیری می‌کند و وزرا را به مجلس معرفی می‌کند البته در این مسیر یکسری استعلامات قانونی برای انتخاب وزرا انجام می‌شود.

امیری ادامه داد: در کنار این روند مشخص ما همیشه با نمایندگان از فراکسیون‌های مختلف مشورت می‌کنیم و آنها  اگر پیشنهادهایی داشته باشند را اعلام می‌کنند. تعدادی از نمایندگان هم با رئیس دفتر رئیس‌جمهور در ارتباط هستند.

دولت همواره با نمایندگان از فراکسیون‌های مختلف مشورت می‌کند، آنها اگر پیشنهادهایی دارند به ما اعلام ‌کنند و همیشه ارتباط خوبی بین نمایندگان و دولت برقرار بوده و هست. اینطور نبوده که تصور شود ارتباطات قطع شده است.

معاون پارلمانی روحانی تأکید کرد: در بحث معرفی 4وزیر پیشنهادی هم تعدادی از نمایندگان با دفتر رئیس‌جمهوری در ارتباط بودند. این افراد معرفی شده حاصل جلسات مشورتی بوده است، درنهایت باید به موضوع توانمندی کار تیمی برای حل مشکلات کشور توجه کرد. او ادامه داد: تا بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی یا فراکسیون‌های سیاسی مجلس پایان نیابد نمی‌توان ابراز مخالفت‌ها یا گلایه‌هایی که مطرح می‌شود را ملاک رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانست، ما بسیار امیدواریم در یک هفته‌ پیش رو گفت‌وگوهای سازنده و مفیدی با وزرا و نمایندگان صورت بگیرد. امیری با تأکید بر اینکه دولت امیدوار است که هفته‌ پیش‌رو شاهد رأی بالای نمایندگان 4وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارتخانه‌های صمت، کار، اقتصاد و راه باشد، افزود: افرادی که به مجلس شورای اسلامی معرفی شده‌اند افرادی توانمند و دارای رزومه‌های اجرایی قابل توجه هستند که شخصا از سوی رئیس‌جمهوری انتخاب شده‌اند و از حمایت او برخوردارند. به رغم امیدواری دولت به رأی اعتماد مجلس به 4وزیر پیشنهادی هنوز مجلس درمورد آنها به‌نظر نهایی نرسیده است و وزرای پیشنهادی تا شنبه در رفت‌وآمد بین کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها در رفت‌وآمدند تا نگاه مثبت مجلسی‌ها را به برنامه‌ها و توانمندی مدیریت‌شان جذب کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :