• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35101
+
-

معافیت از تحریم‌های نفتی ایران سخت اما شدنی

جهان‌نما
معافیت از تحریم‌های نفتی ایران سخت اما شدنی


2 هفته مانده به آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، وزیر خزانه‌داری این کشور شرایط برای دریافت معافیت از تحریم‌‌های نفتی ایران را بسیار سخت توصیف کرد اما امکان دریافت چنین معافیت‌هایی را رد نکرد.

استیون مونچین که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت که کشورها اگر به‌دنبال دریافت معافیت از تحریم‌های نفتی باشند باید حجم نفت خریداری شده از ایران را بیش از پیش کاهش دهند. اشاره او به شرایط دولت باراک اوباما بین سال‌های 2013 تا 2015 میلادی است که طبق آن کشورها درصورتی می‌توانستند معافیت دریافت کنند که 20درصد از حجم نفت خریداری شده را کاهش می‌‌دادند. در آن دوره صادرات نفت ایران از 2میلیون و 600 هزار بشکه در روز به یک میلیون و 400هزار بشکه کاهش یافت.

 سخنان وزیر خزانه‌داری آمریکا در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های دولتی آمریکا پیش از این اعلام کرده بودند دور جدید تحریم‌های این کشور علیه ایران هرگز شامل معافیت‌ها نخواهد شد.


استیون مونچین در عین حال تأکید کرد که آمریکا در دور جدید تحریم‌ها به‌دنبال به صفر رساندن صادرات نفت ایران است. او گفت: «انتظار ندارم در همان ‌ماه اول صادرات نفت ایران صفر شود اما پیش‌بینی ما این است که در نهایت صادرات نفت از ایران را به صفر برسانیم.»

هند، چین و ترکیه جزو خریداران نفت ایران هستند که طی ماه‌های اخیر با هدف دریافت معافیت از آمریکا مذاکرات با مقام‌های این کشور را آغاز کرده‌اند. 26درصد از نفت صادراتی ایران به چین، 23درصد به هند و 7 درصد به ترکیه صادر می‌شود.

در شرایطی که برخی منابع از کاهش صادرات نفت ایران به نصف خبر می‌دهند، اطلاعات منتشر شده از سوی وب‌سایت TankerTracker‌ که تردد نفتکش‌ها در جهان را دنبال می‌کند، نشان می‌دهد تولید نفت ایران طی ‌ماه سپتامبر (ماه گذشته) تنها 10درصد کاهش داشته است. بر این اساس، ایران طی‌ ماه سپتامبر 2میلیون و 200هزار بشکه نفت صادر کرده است.تحلیلگران معتقدند با توجه به قیمت 80دلاری نفت، درصورتی که ایران بتواند صادرات خود را در دور جدید تحریم‌ها، همانند دور قبلی در محدوده یک میلیون و 400هزار بشکه نگه دارد، آمریکا در اعمال فشار اقتصادی به ایران موفق نخواهد بود. این در شرایطی است که در دوره اوباما قیمت نفت با کاهش بی‌سابقه به بشکه‌ای 40دلار رسیده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید