• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35097
+
-

پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با کاهش فاکتورهای خطرزا

یکی از نگرانی‌های حال حاضر جامعه، فراوانی بیماری‌های غیرواگیر بوده که عمدتا ناشی از مصرف رژیم‌های غذایی نامناسب است؛ بیماری‌هایی مثل چاقی، فشار خون بالا، دیابت، قلبی و عروقی. این بیماری‌ها خود منجر به بیماری‌های دیگری می‌شوند که شاید درمان‌های پیچیده‌تری نیاز داشته باشند. به‌طور مثال چاقی که مادر اکثر بیماری‌هاست و شاهد هستیم در سال‌های اخیر به‌دلیل تغییر در سبک زندگی و عادات غذایی کودکان و نوجوانان ما تا چه اندازه افزایش وزن داشته‌اند و دچار چاقی شده‌اند درحالی‌که پدران، مادران و معلمان می‌توانند نقش مؤثری در تغییر رفتار و عادت غذایی کودکان داشته باشند؛ ضمن اینکه با تغییر در رفتار و عادات زندگی است که می‌توان از ابتلا به بیماری‌های واگیردار پیشگیری کرد. به‌طور مثال مردم باید بدانند که مصرف زیاد نمک، شکر، شیرینی و چربی باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی، فشار خون و انواع سرطان‌ها می‌شود.

آگاهی افراد در زمینه مصرف مواد مضر بسیار با اهمیت است و این در حالی است که تغییر در رفتار و عادات غذایی ازجمله موضوعاتی است که هنوز در جامعه نهادینه نشده است و این در حالی است که به‌دلیل توسعه زندگی شهرنشینی و ماشینی، شیوع بیماری‌های غیرواگیر همچنان رو به افزایش است. همچنین براساس مطالعات سازمان جهانی بهداشت عوامل خطر مسئول بیش از یک‌سوم مرگ‌های جهان مواردی چون پرفشاری خون، مصرف دخانیات، مصرف الکل، فقر آهن، کلسترول بالا و چاقی است. البته بیماری‌های غیرواگیر که به بیماری‌های مزمن نیز معروف هستند همانگونه که از عنوانشان پیداست، مسری نبوده و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شوند، اما به مدت طولانی در بدن باقی می‌مانند و به کندی نیز پیشرفت می‌کنند؛ ضمن اینکه افزایش هزینه‌های درمانی بیماری‌هایی چون امراض قلبی عروقی، سرطان‌ها، دیابت یا بیماری مزمن ریوی می‌تواند به سرعت منابع مالی خانواده را کاهش داده و خانواده را به سمت فقر سوق دهد. اما برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر چه باید کرد؟

برای کاهش تأثیرات بیماری‌های غیرواگیر بر افراد و جامعه، رویکرد جامعی نیاز است که تمامی بخش‌ها را ملزم می‌کند تا برای کاهش خطرات مرتبط با این بیماری‌ها روش‌های کنترلی و پیشگیرانه را اتخاذ کنند. یکی از شیوه‌های مهم برای کاهش بیماری‌های غیرواگیر، تمرکز بر کاهش فاکتورهای خطرزای مرتبط با این بیماری‌هاست. راه‌حل‌های کم‌هزینه‌ای برای کاهش فاکتورهای خطرزای این بیماری‌های شایع وجود دارند. دیگر شیوه‌های کاهش این بیماری‌ها رویکردهای درمانی اولیه شامل تشخیص زودهنگام و درمان بموقع هستند. شواهد نشان می‌دهد که چنین سرمایه‌گذاری‌هایی تأثیر چشمگیری در کاهش هزینه درمان‌ها دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید