• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35060
+
-

شهردار پردیس در مراسم تجلیل از هنرمندان خبر از ساخت مجتمعی فرهنگی داد

پردیس، شهر هنرمندان می‌شود

پردیس، شهر هنرمندان می‌شود

مژگان مهرابی|خبرنگار

پردیس

نگارخانه آوا شلوغ است و حال و هوای دیگری دارد. قرار است از هنرمندان رشته هنرهای تجسمی تجلیل شود. همه مسئولان شهری هم در این مراسم حضور دارند، از شهردار و رئیس شورای‌شهر و فرماندار پردیس تا رئیس اداره میراث فرهنگی و بخشدار بومهن. آمدن‌شان شاید در وهله اول برای بازدید از آثار هنری باشد، اما در واقع هدفشان رسیدگی به خواسته‌ها و کم‌و‌کسری‌های هنرمندان است.‌بانی برگزاری مراسم «طاهره‌نژاداکبر» معرق کار بین‌المللی شهر است که این روزها به عنوان مسئول انجمن هنرهای تجسمی فعالیت می‌کند. همه تلاش خود را به کار گرفته تا هنرمندان جوان را به جامعه معرفی کند و دلیل برگزاری نمایشگاه را هم همین عنوان می‌کند. در مراسم تجلیل از هنرمندان، اما اتفاق ویژه‌تری رخ می‌دهد و آن نویدی است که «پرویز گلریز» شهردار پردیس به هنرمندان می‌دهد. او که خود از حامیان پروپاقرص جامعه هنری است از یک اتفاق فرهنگی می‌گوید و اینکه باید منتظر افزایش سرانه‌های فرهنگی در این بخش از شهر باشیم. 


پرویز گلریز|شهردار پردیس

نگارخانه آوا در میدان اصلی شهر قرار دارد، میدان امام‌خمینی(ره). برای رفتن به آنجا مسیر زیرگذر حاشیه بلوار خلیج‌فارس را انتخاب کنیم، زیرگذری که بیشتر به راسته رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی می‌ماند. انتهای زیرگذر به فضای سبز زیبا و وسیعی باز می‌شود. بیشتر از همه حوض بزرگی که میانه فضای سبز قرار دارد خودنمایی می‌کند. رقص آب فواره‌هایش حس خوبی به عابران منتقل می‌کند. کنج غربی میدان بنر کوچکی نصب شده که به تازه واردها مکان نگارخانه را نشان می‌دهد. دورتادور سالن نگارخانه تابلوهای بزرگ و کوچکی نصب شده که خلاقیت دست هنرمندان را به نمایش می‌گذارد، از منبت و معرق‌کاری تا نقاشی‌خط و خوشنویسی و نقاشی. کارها زیباست و چشمنواز. روی بعضی‌‌ها قیمتی نوشته شده که برای کمک به معلولان در نظر گرفته شده است. در فضای کوچک نگارخانه تعداد زیادی صندلی چیده شده و راه باریکی برای عبور تماشاگران باقی مانده است. مدعوین هنوز نرسیده‌اند. فرصتی پیش می‌آید گشتی در نگارخانه بزنیم و با «طاهره اکبرنژاد» مسئول انجمن هنرهای تجسمی گپی بزنم. ‌نژاداکبر 18 سالی می‌شود که در این زمینه فعالیت می‌کند. نمونه کارهایش در بین دیگر آثار خوش می‌درخشد. از خودش می‌گوید که بیشتر سال‌های عمرش به فعالیت‌های هنری سپری شده و از 20 سال پیش تاکنون معرق کار کرده است.‌نژاداکبر تعریف می‌کند: «از سال 1382 مسئول انجمن هنرهای تجسمی هستم. برای دوره جدید که به این سمت انتخاب شدم تصمیم گرفتم نمایشگاهی برای معرفی هنرمندان و نمایش آثارشان برگزار کنم. نمایشگاه دیگری هم در هفته دفاع‌مقدس برگزار می‌کنم.»


طاهره اکبرنژاد|مسئول انجمن هنرهای تجسمی

51 اثر هنری از 11 هنرمند 

اثر بارز‌ نژاداکبر معرق آیت‌الکرسی است که روی صفحه دایره‌ای شکل نقش بسته است. تنه درخت و ذوالفقار حضرت امیر(ع) از دیگر آثار هنری این هنرمند است که به دیوار خودنمایی می‌کند. به باور این هنرمند، استعدادهای هنری پردیس قابل وصف نیست. او معتقد است اگر به هنرمندان جوان و مستعد فرصت داده شود، هر کدامشان توانایی دارند که در مسابقات بین‌المللی خوش بدرخشند. او در ادامه با اشاره به اینکه 11 هنرمند 51 اثر هنری خود را در اینجا به نمایش گذاشته‌اند. نژاداکبر از کمبود فضای فرهنگی برای فعالیت هنرمندان می‌گوید و اینکه ناگزیر است جلسات مربوط به انجمن را در فرهنگسرای مهر رودهن برگزار کند و ادامه می‌دهد: «انجمن هنرهای تجسمی زیرمجموعه وزارت ارشاد است و نمی‌توان از امکانات مراکز فرهنگی و هنری شهرداری پردیس استفاده کرد. چه خوب که مدیریت شهری این فضا در اختیار ما بگذارد.» ‌نژاداکبر خواسته دیگری هم دارد. مشکلی که اغلب هنرمندان با آن مواجه هستند. می‌گوید: «هنرمندان از فروش آثار خود درآمدزایی می‌کنند. مردم پردیس شاید توان مالی خرید آثار آنها را نداشته باشند و کاش امکانی فراهم می‌شد تا مسئولان شهری آثار هنرمندان را بخرند و در مناسبت‌های ملی و مذهبی به دیگران هدیه دهند.»


مهناز علی جانیان​​​​​​​|هنرمند

زیباسازی شهر با مشارکت هنرمندان

 «مهناز علی جانیان» هنرمندی است که آثار خود را در نگارخانه آوا به نمایش گذاشته است. او بیش از 20 سال است که در حوزه نقاشی فعالیت می‌کند و چند وقتی هم می‌شود که تذهیب کار می‌کند. نمونه نقاشی روی سفالش را نشان‌مان می‌دهد. کار زیبایی است. او هم خواسته‌هایی دارد. می‌گوید: «از بچگی نقاشی می‌کردم. نوجوان که بودم به ذهنم رسید روی سفال هم می‌توان نقاشی کرد. این کار من بازتاب خوبی داشت و روز به روز طرفداران زیادی پیدا کرد. الان دوست دارم تذهیب یاد بگیرم، اما کلاس آن در پردیس برگزار نمی‌شود و ناگزیر باید به تهران بروم. این کار برای من سخت است.» علی جانیان از کمبود سرانه فرهنگی شکایت می‌کند و معتقد است با توجه به مشتاقان حرفه‌های هنری بهتر است امکاناتی برای ما مهیا شود. او ادامه می‌دهد: «من تجربه زندگی در بومهن و رودهن را دارم، اما اهالی پردیس نگاهی ویژه به هنر دارند.» «حسن نوری نیا» هنرمند دیگری است که خوشنویسی می‌کند. از سال‌ها پیش فعالیت هنری دارد. او از حضور مسئولان شهری در نگارخانه هنرمندان حس خوبی دارد و معتقد است نگاه ویژه شهردار پردیس به هنرمندان می‌تواند در بالندگی شهر تأثیر داشته باشد. برای حرفش هم دلیل دارد. می‌گوید: «شهری که در آن هنر و زیبایی نباشد روح ندارد. وقتی شهر روح نداشته باشد شهروندان لذتی از حضور در محل سکونت‌شان نمی‌برند. خوب است مسئولان شهری از هنر هنرمندان برای زیبایی شهر کمک بگیرند و جداره‌های شهر را با نقش و نگارهای زیبا جذاب کنند.»



حسن نوری نیا|هنرمند

یک خبر خوش برای هنرمندان

ساعت 5 عصر را نشان می‌دهد. مهمان‌های ویژه یکی یکی از راه می‌رسند.‌نژاداکبر درباره آثار هنرمندان توضیح می‌دهد. اشتیاق آقای فرماندار، شهردار و شورای شهری‌ها هنرمندان را به وجد می‌آورد. شهردار در حین بازدید می‌گوید: «پردیس با اینکه شهر بزرگی نیست، اما ظرفیت هنری و فرهنگی قابل توجهی دارد. نیروهای خلاق و بااستعدادی که آثارشان در کشور و جهان زبانزد است در این شهر زندگی می‌کنند این افراد باید حمایت شوند و زمینه پیشرفت آنها فراهم شود. با توجه به توسعه روزافزون پردیس، کمبود سرانه‌های فرهنگی به چشم می‌خورد.» «پرویز گلریز» طرح‌های خوبی برای افزایش سرانه فرهنگی دارد و متذکر می‌شود: «در حال ساخت مجتمع فرهنگی در میدان امام خمینی(ره) هستیم و در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد. حضور هنرمندان باعث افتخار شهر است. ارزش کار آنها را باید بدانیم و از ایده‌های‌شان برای زیباسازی شهر کمک بگیریم.» امکان استفاده از خدمات نگارخانه برای همه هنرمندان مهیاست. برخلاف نگارخانه‌های تهران که هزینه نمایشگاه می‌گیرند. اینجا رایگان و امتیازی است برای هنرمندان تا بتوانند تجربیات هنری‌شان را محک بزنند. فرماندار هم در ادامه صحبت‌های شهردار پردیس قول ایجاد خانه هنرمندان را از شورای‌شهر پردیس می‌گیرد. او می‌گوید: «با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی پردیس باید به فکر ایجاد خانه‌ای برای هنرمندان باشیم. جایی که بتوانند در آنجا رشد کنند و به مدارج بالا برسند. حضور این افراد در شهر باعث ارتقای فرهنگ می‌شود. آنها می‌توانند ایده بدهند و ما شهری زیبا و دوستداشتنی داشته باشیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید