• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35056
+
-

معادن در اختیار وزارت صنعت معدن و تجارت است

رئیس اداره صنعت و معدن شمیرانات درباره فعالیت‌های معادن شمیرانات و گله‌های شهروندان توضیحاتی را بیان می‌کند که نشان دهنده آن است که در پایان عمر معدن اراضی محدوده‌های معادن به دولت بازگرداننده می شود.

تنها 4 معدن از معادن شمیرانات در مناطق  چهارگانه قرار دارد که فعالیت آنان بسیار قدیمی و مربوط به قبل از تصویب کنوانسیون رامسر است. در این کنوانسیون که بین وزارت صنایع و معادن در سال  1349 بسته شده، معادنی که در داخل مناطق چهارگانه پارک ملی، اتومبیل ملی، پناهگاه حیات وحش، منطقه حفاظت‌شده وجود دارند می‌توانند ادامه فعالیت بدهند. «سید علی میرموسوی» رئیس اداره صنعت و معدن شمیرانات درباره نقش سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی در صدور مجوز برای فعالیت معادن به خبرنگار همشهری محله می گوید: «با وجود این، محیط‌زیست با ادامه فعالیت آنها موافقت کرده است. در هر صورت برای تمدید فعالیت معادن دارای ابهام، مراتب از شورای عالی معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت استعلام می‌شود.»
وی در ادامه می افزاید: «درباره ایجاد آلودگی زیست‌محیطی و تخریب طبیعت در اثر فعالیت معادن آهار دستگاه متولی صاحب‌نظر است. ذخایر معدنی از جمله ثروت‌هایی است که بدون انجام عملیات سخت معدنی، قابل برداشت نیست. بدیهی است چنانچه از این ذخایر استفاده نشود، مصالح مورد نیاز ساخت‌وساز شهرستان باید توسط کامیون‌ها از کیلومترها دورتر و خارج از شهرستان یا حتی استان به این منطقه حمل شود. بنابراین به نظر نمی‌رسد گرد و غبار محدود این معادن بیشتر و خطرناک‌تر از آلودگی شیمیایی ایجاد شده توسط کامیون‌های حمل 
مصالح باشد.»
میرموسوی درباره ساخت‌وسازهای انجام شده در کنار معادن می‌گوید: «سابقه فعالیت برخی از معادن بسیار زیاد و مربوط به 30 سال گذشته است. محدوده‌های معادن به موجب ماده 26 قانون، تا آخر عمر معدن در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است. با نظارت جدی این اداره، در داخل هیچ یک از معادن به جز اتاق کارگری و دفتر کار، ساخت‌وساز دیگری وجود نداشته و بهره‌برداران معادن ملزم به صیانت از محدوده‌های معدنی هستند و در پایان عمر معدن، اراضی محدوده‌های معادن به دولت بازگردانده می‌شود. بنابراین به واسطه این حفظ و حراست، متأسفانه متصرفان غیرقانونی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز مجاور معادن بعضی از معارضان فعالیت‌های معدنی را شامل می‌شود. نظارت مستمر کارشناسان متخصص این اداره و مسئولان فنی معادن، بر فعالیت معادن دارای مجوز مورد پایش قرار می‌گیرد. هیچ‌یک از معادن شهرستان شمیرانات خارج از محدوده فعالیت نمی‌کنند. بدیهی است در صورت خروج از محدوده‌های قانونی، بسته به میزان برداشت صورت گرفته خارج از محدوده معدن و طبق دستورالعمل صادره از سوی وزارت متبوع، خسارت وارد شده تعیین و به حساب خزانه واریز می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید