• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 34972
+
-

سامسای عاشق

ویترین
سامسای عاشق


«سامسای عاشق» جزو نخستین عناوین مجموعه کتاب‌های 5‌میلی‌متری نشر افق است که حالا نسخه‌های چاپ دومش راهی بازار نشر شده‌است.

موراکامی، نویسنده سرشناس ژاپنی و ششمین نفری است که جایزه فرانتس کافکا را به‌دست آورده است. عده‌ای برخی از آثار موراکامی را تأثیر پذیرفته از نوشته‌های کافکا می‌دانند. به هر حال اگر تحت‌تأثیر کافکا باشد یا نباشد‌ و اگر روح کافکایی در آثارش وجود داشته باشد یا نه، در «سامسای عاشق» مستقیما سراغ داستان «مسخ» رفته و برایش پاسخی نوشته که در قالب یک داستان به چاپ رسیده است.

در «سامسای عاشق»، گریگور سامسا (گریگور همنام شخصیت اصلی مسخ است) از موجودی دیگر مسخ و انسان شده است؛ یعنی روندی 180درجه مخالف با روند داستانی مسخ که یک انسان در آن، تبدیل به سوسک می‌شود. در «سامسای عاشق» متوجه می‌شویم که گریگور حشره بوده و حالا تبدیل به انسان شده است. فضاسازی و خانه‌ای که سامسا در آن خود را می‌یابد، با فضای تنگ و بسته خانه گریگور «مسخ» تفاوت دارد و نسبت به آن دارای حالت گشایش و فراخی است.

سامسایی که موراکامی قصه‌ مسخ‌اش را روایت می‌کند، در پایان عاشق یک دختر خمیده و قوزی می‌شود. شاید موراکامی خواسته در مقابل «مسخ» بگوید اینگونه هم می‌شد یا می‌شود؛ یا به‌عبارت دیگر، از این طرف هم می‌توان مسخ شد یا شخصیت داستانی را مسخ کرد.

این داستان 48صفحه‌ای را آرزو مختاریان به فارسی برگردانده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید