• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 34926
+
-

کوچه آشتی‌کنان 3هفته دیگر به بهره‌برداری می‌رسد

گزارش
کوچه آشتی‌کنان 3هفته دیگر به بهره‌برداری می‌رسد

کوچه آشتی‌کنان در میان برج‌های سر به فلک کشیده شمال شهر، پلی به گذشته و خاطرات تهران قدیم می‌زند و ساکنان محله قدیمی حصار بوعلی شمیران را به حال و هوای گذشته می‌برد. این کوچه مراحل پایانی ساخت را طی می‌کند و حدودا 3 هفته دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.
طراحی و ساخت این کوچه براساس راهبرد جدید مدیریت شهری تهران، رویکرد محله‌محوری را با بهره‌گیری از معماری ایرانی - اسلامی دنبال می‌کند. این رویکرد می‌خواهد فرهنگ و هویت سنتی این محله‌ها را احیا کند؛ هویتی که در دهه‌های گذشته با توسعه ساخت و سازهای ناهمگون شهری رنگ باخته و این کوچه و خیابان‌های خاطره‌انگیز را به پارکینگ خودرو تبدیل و نقش شهروندان را در این محله‌ها کمرنگ کرده است.
به‌گزارش همشهری، شهردار ناحیه یک منطقه یک تهران در این‌باره گفت: اکنون با تغییر نگاه مدیران شهری جدید، ایجاد کوچه آشتی‌کنان با بهره‌گیری از المان‌های سنتی می‌خواهد حس تعلق، مسئولیت‌پذیری و بازگشت به نگاه سنتی به محله‌های شهری را در کنار پذیرش تغییر و تحولات مدرن توسعه شهری تقویت کند. ضمن اینکه کوچه آشتی‌کنان با معماری خاص خود و براساس معماری ایرانی و اسلامی ساخته می‌شود. این نوع معماری به جای به کارگیری آهن‌آلات و مصالح سنگین در سقف، از آجر و کاهگل برای ساخت طاق ضربی و سنتی بهره می‌گیرد.
محمدفدوی اضافه کرد: زیبا‌سازی‌ محله و حس نوستالژی خاص در بین شهروندان با تعمیق روابط فرهنگی و ذهنی از یک سو می‌تواند گام مؤثری در راستای هویت‌بخشی با ساکنان محله حصار بوعلی در ناحیه یک شهرداری تهران باشد و از سوی دیگر این کوچه می‌تواند با فراهم کردن زمینه مشارکت شهروندان، احساس تعلق و همبستگی گروهی و حس اعتماد را در محله گسترش دهد.
او اهداف دیگر اجرای کوچه آشتی‌کنان را رفع و رجوع دعواهای خانوادگی و فامیلی از سوی ریش‌سفیدان و بزرگان محله عنوان کرد و ادامه داد: ایجاد تفریحات سالم همچون برگزاری جشنواره‌ها، نقاله‌خوانی و شاهنامه‌خوانی علاوه بر جلب رضایت خانواده‌های ساکن در محله می‌تواند سبب جذب گردشگران داخلی و خارجی به این محله‌ها و منبعی برای درآمدهای پایدار شهری باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید