• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 17 دی 1396
کد مطلب : 3489
+
-

خاموشی موبایل‌های قاچاق

اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه از روز گذشته با خاموشی 3هزار گوشی آیفون وارد مرحله جدیدی شد

طرح رجیستری
خاموشی موبایل‌های قاچاق

علی ابراهیمی | خبرنگار:

با پایان مهلت یک ماهه فعال‌بودن گوشی‌‌های اپل رجیستر نشده، فرصت میهمانی این گوشی‌های ناخوانده در بازار ایران از روز گذشته به پایان رسید و بنابر اعلام مسئولان بیش از 3هزار گوشی اپل رجیستر نشده از بعدازظهر دیروز قطع شده است.

طرح رجیستری(کددار کردن) گوشی‌های تلفن همراه در حالی از روز گذشته وارد مرحله برخورد با گوشی‌های فاقد رجیستری شد که فروشندگان و تشکل‌های صنفی از تداوم برخی ابهامات اجرای این طرح گلایه داشته و از رفع این مشکلات در نشست مشترک با دستگاه‌های دولتی تا پایان هفته جاری خبر می‌دهند. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری و گوشی تلفن همراه در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به پایان مهلت یک‌ماهه فعال بودن گوشی‌ و سایر تجهیزات ارتباطی سیم‌کارت‌خور برند آیفون(اپل) از دیروز اعلام کرد: وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به عهد خود برای تعیین تکلیف گوشی‌های اپل موجود در بازار عمل کنند. ابراهیم درستی افزود: بر این اساس هر نوع گوشی‌ نو یا دست دوم برند اپل که تا تاریخ 14آذر‌ماه سیم‌کارت خورده و رجیستر شده یا در فروشگاه‌ها موجود بوده و فروشندگان به‌دلیل نگرانی از دست دوم شدن از وارد کردن سیم‌کارت و رجیستری امتناع کرده‌اند، نباید پیامک غیرفعال شدن دریافت کند. اما گوشی‌ها و سایر تجهیزات سیم‌کارت خور اپل که بعد از 14آذرماه وارد اما رجیستر نشده‌اند، باید غیرفعال شوند.

ارسال پیامک قطع خدمات

 رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری و گوشی تلفن همراه با بیان اینکه نباید برای گوشی‌های اپل که قبل از 14آذر سیم‌کارت خورده و فعال شده، پیامک قطع خدمات ارسال شود، افزود: همین که گوشی‌های مذکور سیم کارت خورده و در سامانه ثبت شده است به‌معنای رجیستر شدن است. اما متأسفانه برای گوشی‌های دست‌دوم که قبلا سیم‌کارت خورده و تا قبل از 14آذر فعال بوده نیز پیامک قطع خدمات با پایان مهلت یک‌ماهه ارسال شده است. درستی با بیان اینکه واحدهای صنفی از اجرای این طرح با تأمین سهم بازارشان استقبال می‌کنند، افزود: سهم گوشی‌های اپل از بازار ایران 17درصد است اما اجرای ناقص این طرح در مورد برندهایی مانند سامسونگ، هوآوی و... که سهم بالایی از بازار کشور دارند، مردم و فروشندگان را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند. وی اضافه کرد: برای رفع این ابهامات به همه واحدهای صنفی سراسر کشور اعلام شده تا آمار گوشی‌های اپل رجیستر نشده موجود در فروشگاه‌ها را به اتحادیه ارائه کنند تا در نشستی که احتمالا تا پایان این هفته یا اوایل هفته آینده با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهیم داشت، مشکل رجیستر شدن این گوشی‌ها مرتفع شود. درستی با اشاره به اینکه در پایان مهلت رجیستری گوشی‌های اپل، اکنون بیش از 5هزار گوشی این برند با مشکل فعال‌سازی‌ مواجه شده‌اند، افزود: اجرای درست طرح رجیستری موجب خواهد شد تا درآمد سالانه 2هزار میلیارد تومانی قاچاقچیان گوشی تلفن همراه با واردات رسمی به‌حساب دولت واریز شود.

قطع خدمات بیش از 3هزار گوشی اپل

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه مهلت یک ماهه گوشی‌های میهمان رجیستر نشده برند اپل دیروز به پایان رسیده و حدود 3هزار گوشی این برند از بعد از ظهر شنبه به‌تدریج غیرفعال می‌شود، افزود: گوشی‌های برند اپل که 15آذر‌ماه پیامک رجیستر نشدن را دریافت کرده‌ با پایان مهلت یک ماهه (تا 15دی) خدمات شبکه تلفن همراه کشور را روی تلفن‌های خود دریافت نخواهند کرد و گوشی‌های آنها با محدودیت برقراری ارتباط مواجه خواهد شد. مهدی محبی، تأکید کرد، شهروندانی که گوشی‌های آنان از خدمات شبکه تلفن همراه باز خواهند ماند، باید برای دریافت وجه خود به فروشگاه‌هایی که گوشی را از آنجا خریده‌اند، مراجعه کنند و اینگونه مشتریان می‌توانند درصورت خودداری فروشندگان از بازگرداندن مبالغ پرداختی آنها به اتحادیه مراجعه تا اقدام‌های لازم صورت گیرد. وی با اشاره به اینکه گوشی‌هایی که قبل از 14آذر‌ماه سیم‌کارت خورده مشکلی برای رجیستری ندارد، افزود: حتی گوشی‌هایی که قبل از این تاریخ وارد اما در بسته‌بندی خود در فروشگاه‌ها یا انبارها مانده و سیم‌کارت نخورده نیز رجیستر نمی‌شود و این گوشی‌ها باید با پرداخت تعرفه‌ای معادل دو برابر حقوق ورودی به اضافه 9درصد مالیات ارزش افزوده که رقمی حدود 600هزار تومان می‌شود، مجددا فعال‌سازی و وارد طرح رجیستری شود. همچنین وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با مستثنی‌شدن گوشی‌های رجیستر نشده موجود در مغازه‌ها از پرداخت حقوق ورودی موافقت نکرده‌اند.

 مجوز 44شرکت برای گارانتی اپل

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی تهران در مورد علت آشفته بازار و تنوع گارانتی گوشی‌های رجیستر شده، گفت: تا‌کنون 44شرکت برای ارائه خدمات گوشی‌های اپل از سازمان حمایت وتأیید سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت کرده و از این تعداد تا‌کنون حدود 20شرکت نسبت به واردات و ارائه گارانتی معتبر اقدام کرده‌اند. محبی این موضوع را علت اصلی تنوع گارانتی در بازار خدمات پس از فروش گوشی‌ها اپل دانست و افزود: اکنون هر یک از این واردکنندگان با برند خودشان گوشی وارد و گارانتی ارائه می‌کنند و بازرسان کمیسیون فنی این اتحادیه روزانه 5شرکت را رصد کرده و امکانات و تجهیزات و مجاز یا غیرمجاز بودن آنها برای تحویل گرفتن و ارائه خدمات و گارانتی به مالکان گوشی‌های اپل را بررسی می‌کنند. همچنین هر شرکت ملزم به فروش گوشی با گارانتی مخصوص خود است.

این خبر را به اشتراک بگذارید