• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 29 مهر 1397
کد مطلب : 34870
+
-

پای تجارت به حافظیه باز نمی‌شود

15 هزار متر مربع باغ‌موزه مشاهیر به امور فرهنگی اختصاص داده شده است

شهری
پای تجارت به حافظیه باز نمی‌شود

امیر عفاف| شیراز- خبرنگار:

 واکنش «سید احمدرضا دستغیب» رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص احداث مجتمع تجاری در جوار آرامگاه حافظ، ساعاتی بعد از یادروز این شاعر پرآوازه، سوژه داغ رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی شد.
 این نماینده در شورای پنجم شیراز نسبت به احداث مجتمع تجاری در محوطه باغ‌موزه مشاهیر ایران و جهان در جوار آرامگاه حافظ هشدار داد و از آسیب جدی به هویت تاریخی و فرهنگی این منطقه ابراز نگرانی کرد. وی که در مراسم یادروز حافظ غایب بود، پا را از انتقاد ساده فراتر گذاشت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری را به تغییر سلیقه در مورد حفظ بناهای تاریخی و فرهنگی و روی آوردن به منافع اقتصادی و تجاری متهم کرد. 
پروژه باغ‌موزه مشاهیر ایران و جهان 10 سال پیش کلید خورد و از ابتدای سال97 براساس مصوبه دولت مبنی بر واگذاری طرح‌های ناتمام به بخش خصوصی واگذار شد. معرفی حافظ، سعدی، فردوسی، گوته، خواجوی کرمانی، دانته، شکسپیر، تولستوی و 40 شخصیت شهیر دیگر به گردشگران داخلی و خارجی از مهم‌ترین اهداف این باغ‌موزه است.


واگذاری به بخش خصوصی 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری فارس با تاکید بر این‌که هیچ گونه مجتمع تجاری در جوار حافظیه احداث نمی‌شود، می‌گوید: فقط حدود 700 متر از 35 هزار متر‌ مربع باغ موزه مشاهیر به غرفه‌های صنایع ‌دستی و خدمات مورد نیاز گردشگران اختصاص داده شده است.
«مصیب امیری» می‌افزاید: 15 هزار متر‌ مربع از این مساحت نیز برای احداث پارکینگ در نظر گرفته شده است.

وی یکی از مشکلات حافظیه را کمبود محل پارک خودرو عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: ظرفیت این پارکینگ طبقاتی بیش از 450 خودرو بوده و در 3 طبقه پیش‌بینی شده است.
امیری با اشاره به این‌که 15 هزار متر مربع باغ‌موزه مشاهیر نیز به امور فرهنگی اختصاص داده شده است، اضافه می‌کند: 10 هزار متر مربع از باغ‌موزه برای احداث باغ نارنج در نظر گرفته شده است و محوطه آن به مجسمه مشاهیر مزین خواهد شد. امیری از احداث 2 نمازخانه بزرگ مردانه و زنانه و 56 چشمه سرویس بهداشتی به مساحت 923 متر‌ مربع در حد فاصل مجموعه‌های باغ‌موزه مشاهیر ایران و جهان و حافظیه خبر می‌دهد و می‌گوید: کتابخانه‌ای نیز به مساحت 733 متر‌ مربع در این محل بنا خواهد شد.
 وی با اعلام این‌که پروژه باغ‌موزه مشاهیر از سال 87 تا پایان سال 96 با اعتبارات دولتی 28 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اضافه می‌کند: این موزه در 6 ماه نخست امسال و پس از واگذاری به بخش خصوصی بیش از 15‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

امیری با تاکید بر این‌که حق بهره‌برداری بخش خصوصی از غرفه‌های فرهنگی و خدماتی این مجموعه 13 ساله است، ادامه می‌دهد: عملیات اجرایی باغ‌موزه مشاهیر ایران و جهان در پایان سال گذشته با رقمی معادل 35 میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شد.وی که اعتقاد دارد فضای فعلی مجموعه حافظیه برای برگزاری مراسم مختلف بسیار محدود است، می‌گوید: در تعطیلات نوروز که تعداد بازدیدکنندگان مجموعه حافظیه چشمگیر است از کانکس به عنوان سرویس بهداشتی استفاده می‌شود، بنابراین کمبود چنین فضاهایی به شدت محسوس است.


موزه داری؛ صنعتی سودآور

یک استاد دانشگاه در رشته گردشگری با بیان این‌که موزه‌داری در سراسر دنیا صنعتی درآمدزا و سودآور است، می‌گوید: اداره موزه‌ها صرفا با فروش بلیت میسر نمی‌شود و در این زمینه فرصت‌های درآمدزایی متعددی ایجاد شده است.
«محسن عامری» با اشاره به این‌که هم فرصت خرید کالا و هم دریافت خدمات برای موزه‌ها درآمدزایی می‌کند، ادامه می‌دهد: مثلا فروش سوغاتی‌هایی که بر اساس اشیا یا معماری موزه‌های مهم جهان مانند ماکت‌های گچی و فلزی ساخته می‌شوند بسیار مرسوم است.

وی اضافه می‌کند: فروش صنایع ‌دستی و یا کتاب‌هایی که با اشیا یا بنای موزه مرتبط است در تمامی موزه‌های معتبر رواج دارد. حتی فعالیت‌های آموزشی با رویکرد استفاده از بستر گردشگری به‌خصوص برای دانش‌آموزان و دانشجویان نیز می‌تواند برای موزه‌ها درآمدزا باشد.

عامری که معتقد است راز برقراری و تداوم فعالیت موزه‌ها کسب درآمد است، می‌گوید: متاسفانه در ایران به دلیل بی‌توجهی به زمینه‌های اقتصادی، موزه به عنوان مجموعه‌ای زیان‌ده شناخته می‌شود.
وی فضای اختصاص داده شده برای فروش صنایع ‌دستی در باغ‌موزه مشاهیر ایران و جهان را بسیار ناچیز می‌داند و اضافه می‌کند: بخش خصوصی که میلیاردها تومان برای احداث این باغ‌موزه هزینه کرده است، نمی‌تواند تنها با فروش بلیت سرمایه خود را بازگرداند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید