• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 28 مهر 1397
کد مطلب : 34712
+
-

ارزش سهام عدالت 4برابر شد

ارزش سبد سهام عدالت در بورس به 118هزار میلیارد تومان رسید

گزارش
ارزش سهام عدالت 4برابر شد

ارزش سهام شرکت‌های بورسی که سهامشان به سبد سهام عدالت اختصاص یافته است به مرز 118هزار میلیارد تومان رسید.
به گزارش همشهری، همزمان با صعود شاخص‌های بورس ارزش سهام شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت هم افزایش یافت؛ به‌طوری که براساس تازه‌ترین اطلاعات ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بورس که سهامشان به سبد سهام عدالت اختصاص یافته به 118هزار میلیارد تومان رسیده است. این آمار نشان می‌دهد ارزش سهام این شرکت‌ها از زمان واگذاری به سهام عدالت تاکنون 4برابر شده است. سهام این شرکت‌ها از 12سال پیش تا‌کنون رفته‌رفته به سبد سهام عدالت اختصاص یافته است. مطابق آمار‌های موجود ارزش سهام تخصیص یافته در زمان واگذاری 30هزار میلیارد تومان بود.

سهام عدالت همچنان در حصر
با وجود این هنوز سهام عدالت قابل دادوستد نیست و حتی خرید و فروش آن بعد از 12سال غیرقانونی است زیرا آزاد‌سازی‌ آن نیاز به مصوبه قانونی مجلس دارد و مجلس هم از 2 سال پیش تاکنون بعد از تأخیر‌های فراوان دولت در تصویب آن علنا آن را از دستور کار خارج کرده است. آخرین بار 2 سال پیش دولت لایحه‌ای را که در آن نحوه اختصاص سهام عدالت به مشمولان مشخص شده بود، تصویب کرد و برای تصویب به مجلس فرستاد اما با وجود اینکه در این مدت خیلی از مشمولان سهام عدالت فوت کرده‌اند هنوز هیچ خبری از زمان دقیق واگذاری سهام عدالت به مشمولان مشخص نیست، این رویه کند در آزاد‌سازی‌ سهام عدالت موجب انتقاد‌های فراوانی به دولت و مجلس شده است؛ به‌طوری که برخی کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس آن را فقط یک کاغذپاره می‌دانند.

دیدگاه رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌
میرعلی‌اشرف پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در پاسخ به این پرسش که تکلیف سهام عدالت چه خواهد شد به همشهری گفت: به ما مربوط نیست. سازمان خصوصی‌سازی‌ فعالیت‌هایی که مربوط به‌خودش بوده انجام داده و اکنون تصویب آن در اختیار مجلس، دولت و سران سه قوه است.
سازمان خصوصی که نقش اصلی را در تهیه این لایحه داشته است، 4سال پیش لایحه را تکمیل و برای تصویب به دولت فرستاد. بعد ازآن 2 سال طول کشید تا رئیس‌جمهوری لایحه را امضا کند و به مجلس بفرستد. اما از سال پیش که لایحه به مجلس ارسال شده بنا به دلایل نامعلومی تصویب آن به تعویق افتاده و حتی مسکوت باقی مانده است. با اینکه مشخص نیست چرا دولت تصمیمی برای تعیین تکلیف سهام عدالت ندارد برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که واهمه اصلی دولت از تخصیص سهام عدالت ارزش بالای دارایی‌های موجود در این سبد است که مدیریت و کنترل آن را دچار پیچیدگی‌های زیادی کرده است. حتی در آخرین خبر‌ها برخی منابع خبری تعیین‌تکلیف آن را منوط به اذن مقام معظم رهبری دانستند اما برخی خبر‌ها هم گویای این است که دولت از اینکه حجم گسترده‌ای از منابع مالی را در اختیار یک گروه قرار دارد واهمه دارد. در چنین شرایطی تا زمانی که این لایحه در مجلس مورد تصویب قرار نگیرد سهام عدالت قابل خریدو فروش نیست و اصطلاحا همان کاغذ پاره‌ای است که برخی منتقدان می‌گویند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید