• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 26 مهر 1397
کد مطلب : 34545
+
-

4مقام دولتی روز گذشته در شورای نگهبان درباره CFT رایزنی کردند

گفت‌وگوی ظریف با آیت‌الله جنتی

یک هفته پس از تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم(CFT) در مجلس، نوبت به بررسی این قانون در شورای نگهبان رسید؛ شورای نگهبان در جلسه دیروز خود میزبان تعدادی از اعضای هیأت دولت بود که برای ارائه توضیحاتی درباره این قانون حضور یافته بودند. آنطور که سخنگوی شورای نگهبان گفته، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور برای پاسخ به سؤالات اعضای شورای نگهبان درخصوص این لایحه در این جلسه حضور داشتند. به گفته عباسعلی کدخدایی، در جلسه بعدی شورا نیز از کارشناسان مربوطه در این حوزه برای ارائه توضیحات بیشتر دعوت به عمل خواهد آمد تا توضیحات دقیق‌تری در این زمینه ارائه شود. 

معیار و ملاک شورا

در همین حال، آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در جلسه روز گذشته به مصوبات مجلس شورای اسلامی درباره اف‌ای‌تی‌اف (FATF) اشاره  کرد و گفت: معیار و ملاک شورای نگهبان شرع مقدس و قانون است و امیدواریم که نتیجه عملکرد ما به نفع اسلام و انقلاب و تضمین‌کننده عزت کشور باشد.
با وجود مخالفت‌ها و اصرار حامیان مصوبه CFT، هنوز تصمیم نهایی شورای نگهبان در این‌باره مشخص نیست و بررسی جزئیات و رأی‌گیری درباره آن به جلسات آتی شورا موکول شده است. کدخدایی در نشست گفته‌ها و ناگفته‌های FATF  هم که سه‌شنبه برگزار شد، به توضیحاتی درباره مصوبه CFT پرداخت. وی در این نشست گفت: لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) از بقیه مصوبات دیگر FATF سخت‌تر است و عیوب بیشتری دارد و همه کشورها امکان آزادی کمتری در آن دارند.  به گزار ش فارس ، سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه «نمی‌خواهم اظهارنظری نسبت به ابعاد اقتصادی و امنیتی این موضوع و مسائلی که پیرامون این کنوانسیون‌هاست، کنم» گفت: نظرات مختلفی که کارشناسان اقتصادی، امنیتی و سیاسی اعلام کردند، بسیاری از آنها در رسانه‌ها مطرح شده و من هم در این حوزه تخصصی ندارم که بخواهم ورود کنم اما لازمه ورود به این موضوعات، این است که تأمل بیشتر و بحث‌های کارشناسی بیشتری داشته باشیم و فارغ از مسائل جناحی و سیاسی، بتوانیم تصمیمی بگیریم که نه خود ما و نه آیندگان در مضیقه قرار نگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید