• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 26 مهر 1397
کد مطلب : 34542
+
-

سیدمحمدعلی افشانی در مراسم اعزام کاروان خادم‌الحسینع شهرداری تهران به عتبات عالیات:

آزادگان جهان، آماج تهمت و افترا هستند

اربعین
آزادگان جهان، آماج تهمت و افترا هستند

محمد سرابی/خبرنگار

اعزام نیروهای خدماتی شهرداری تهران به مراسم اربعین حسینی با حضور شهردار و چندعضو شورای شهر تهران همراه بود. شهردار تهران در این مراسم گفت:امروز هم آزادگان جهان از سوی فرصت‌طلبان آماج تهمت و افترا هستند.
سیدمحمدعلی افشانی در مراسم «اعزام کاروان خادم الحسین(ع) شهرداری تهران به عتبات عالیات» گفت: با توجه به اینکه راهپیمایی اربعین حسینی یک حرکت بین‌المللی است و از جهان تشیع هر ساله افراد زیادی برای این مراسم به کشور عراق می‌روند، بر همین اساس شهرداری تهران نیز برابر وظایف محوله خدماتی را به زائرین ارائه می‌کند. وی افزود: در راستای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی، وزارت کشور ستادی را تشکیل داده است که در آن هر یک از دستگاه‌های مرتبط وظایفی را بر عهده دارند. بخشی از این وظایف بر عهده خدمات شهری است که مسئولیت آن به شهرداری‌های کشور ازجمله شهرداری تهران سپرده شده است.
افشانی ادامه داد: شهرداری تهران در مراسم اربعین حسینی اقدام به خدمت‌رسانی به شهروندان کشور و البته سایر زائرین در این مراسم می‌کند. در مراسم راهپیمایی اربعین امسال ۱۳۵۰ نفر از پرسنل شهرداری به شهرهای کربلا و نجف اعزام می‌شوند. خوشبختانه امسال با حمایت شورای اسلامی شهر تهران به‌ویژه ریاست کمیسیون فرهنگی شورا مراسم اربعین همچون سال‌های گذشته گسترده و براساس مصوبه شورا برگزار خواهد شد.
وی درباره هزینه برگزاری این مراسم گفت: قطعا بر مبنای اعتبار مصوب شورای شهر تهران اقدام خواهیم کرد البته میزان هزینه نهایی در پایان مراسم به اطلاع مردم خواهد رسید. افشانی سپس با تبریک به زائران حسینی به‌دلیل توفیق زیارت حرم امام حسین(ع) گفت: شما نمایندگان ایرانیان و مهمان اباعبدالله و شهدای کربلا و میزبان زائران آن شهیدان هستید و باید آداب میزبانی و مهمانی را به جای آورید.
وی یکی از درس‌های عاشورا را آزادگی دانست و عنوان کرد: امام حسین(ع) پیشوای آزادگان جهان و فرزند امیرالمومنین است که در نهج البلاغه‌ می‌فرماید: عبادت از ترس جهنم، عبادت بردگان است. عبادت آنها که با هدف بهشت است هم عبادت تجار است، اما عبادتی شایسته است که به‌خاطر خداست که این عبادت آزادگان است.
شهردار تهران خطاب به زائران حسینی درخواست کرد: در تمام مسیر پیام آزادگی ملت ما را به جهانیان برسانید، ملت ما در جهان به آزادگی مشهور است و یکی از دلایل شیعه‌بودن ایرانیان داشتن روح آزادگی است، به همین دلیل اعراب ما را «بنی‌الاحرار» خطاب می‌کردند.
افشانی ادامه داد: بر همین اساس ما مقتدای خود را امام حسین(ع) انتخاب کرده‌ایم که رهبر آزادگان جهان است. جوانان ما نیز در دفاع‌مقدس به امام حسین(ع) اقتدا کردند و هیچ‌گاه از دشمن نهراسیدند. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام حسین(ع) به گردن همه بشریت حق دارد و مولانا که مشخص نیست شیعه یا سنی است، در اشعار بلندی امام حسین(ع) را وصف کرده است.
شهردار تهران در ادامه خطاب به زائران عنوان کرد: سعی کنید در این سفر مهمان و میزبان شایسته‌ای باشید تا با دستانی پر از این سفر بازگردید. امام حسین(ع) زمانی که می‌خواست به کربلا برود با آماج تهمت و افترا مواجه بود، به همین دلیل در نامه‌ای به برادرش نوشت که سفرش برای اصلاح امور امت جدش است و برای امر به معروف و نهی از منکر این کار را می‌کند نه پیروی از هوای نفس. به گفته افشانی، امروز هم آزادگان جهان از سوی فرصت‌طلبان آماج تهمت و افترا هستند. وی در پایان بر درس‌آموزی از فداکاری و ازخودگذشتگی مکتب عاشورا تأکید کرد و گفت: شهیدان با بذل خون خود جامعه را از گمراهی درآورده‌اند و به سوی خوشبختی و سعادت رهنمون کردند، امیدوارم ما نیز پیروان واقعی آن بزرگوار نه‌تنها در حرف و سخن که در عمل باشیم.


   شهردار پایتخت: تابع قانون هستم

روز گذشته شهردار تهران پس از بیرون آمدن از جلسه هیأت دولت در میان خبرنگاران حاضر شد تا علاوه بر توضیحاتی درباره شایعه اتهام شنود شهردار تهران در ادامه درباره تغییر و تحولاتی که در مدیریت شهرداری تهران ایجاد کرده است نیز توضیحاتی را ارائه کند. افشانی با بیان اینکه از روز اول تغییرات را در مدیریت شهرداری انجام دادم، گفت: « گفته‌‌ام اگر یک روز هم در شهرداری باشم، عزل و نصب خواهم داشت.» او سپس در مورد ماندن یا رفتنش از شهرداری تهران هم گفت: «من در مقابل مردم و شورایی که به من ۱۹ رأی داده است، احساس مسئولیت اجتماعی دارم. من به اعضای شورا گفته‌ام «هر زمان که فکر می‌کنند من باید مسئولیت را ترک کنم، من آماده این کار هستم؛ اما تا زمانی که شما می‌خواهید، من هستم. در دوران خدمتم همواره گفته‌ام مبنای عملم قانون است. الان هم همینطور است. اگر قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شامل حال من شود، حتی پس از اتمام موعد قانونی یک ساعت هم در شهرداری نمی‌مانم اما اگر قانون شامل من نشد، در شهرداری می‌مانم و خدمت می‌کنم.»افشانی با اشاره به اینکه رئیس مجلس پیش از این گفته‌اند قانون منع‌به‌کارگیری بازنشستگان شامل شهرداری‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: «اگر موضوع شخص من نبود، اثبات می‌کردم که قانون شامل شهرداری‌ها نمی‌شود. ما قانونی مصوب مجلس داریم تحت عنوان قانون انتخاب شهرداران. حقوقدان‌های بزرگی مثل بهمن کشاورز در تفصیل قانون گفته‌اند که این قانون شامل حال شهرداری‌ها نمی‌شود ولی نظر برخی این است که شامل حال شهرداران می‌شود. به همین دلیل هم من گفته‌ام اگر قانون شامل من شد، حتما زودتر از موعد مقرر مسئولیت را تحویل می‌دهم.» شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که آیا در این زمینه با رئیس‌جمهور هم صحبتی داشته‌اید، بیان کرد:« من نه با آقای انصاری صحبت داشتم، نه با خانم جنیدی و نه با رئیس‌جمهور.» او همچنین درباره جلسه مجمع امید و پیشنهاد ارائه طرح دوفوریتی برای اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان اظهار کرد:« به هیچ‌وجه برای مسئول‌ماندن تلاش نمی‌کنم. من در آن جلسه به محض آنکه مباحث مربوط به اصلاح قانون در جلسه مجمع امید مطرح شد، جلسه را ترک کردم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید