• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34422
+
-

12میلیون یمنی در آستانه قحطی

جهان‌نما
12میلیون یمنی در آستانه قحطی


سازمان ملل اعلام کرد: حدود 12میلیون یمنی زیر فشار حمله‌های عربستان سعودی و هم‌پیمان این کشور، در آستانه قحطی کامل قرار گرفته‌اند؛ وضعیتی که در 100سال گذشته در جهان بی‌سابقه بوده است.

طبق گزارشی که دیروز از سوی برنامه جهانی غذا منتشر شد، مردم یمن در بسیاری از مناطق یمن به‌خصوص بندر حدیده که چندین‌ماه است در محاصره قرار دارد، به‌دلیل جلوگیری عربستان از ارسال کمک‌های غذایی و دارویی و همچنین به‌دلیل عدم‌دسترسی به آب سالم در آستانه قحطی بی‌سابقه قرار دارند. در گزارش برنامه جهانی غذا که یکی از نهادهای امدادی وابسته به سازمان ملل است آمده که طی هفته‌های آینده حدود 4میلیون نفر دیگر نیز به شمار 12میلیون نفری که در آستانه قحطی کامل قرار گرفته‌اند، افزوده خواهد شد. بر این اساس، سازمان ملل ماهانه توانایی ارسال غذا و آب آشامیدنی تنها برای 8میلیون نفر از جمعیت کشور جنگ شده یمن را دارد، این در حالی است که این کشور حدود 28میلیون نفر جمعیت دارد.

برنامه جهانی غذا در گزارشی دیگر اعلام کرد: حدود 51هزار تن گندم متعلق به این نهاد در انبارهای متعلق به سازمان ملل در شهرهای ساحلی دریای سرخ در جنوب غرب یمن قرار دارند اما نیروهای وابسته به ائتلاف عربی مانع از دسترسی امدادگران به این انبارها شده‌اند. طبق اطلاعات منتشرشده از سوی این نهاد بین‌المللی، این حجم گندم برای تامین غذای 3میلیون و 700هزار یمنی به‌مدت یک‌ماه کافی است.

بیش از 80درصد کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی از طریق بندر حدیده وارده یمن می‌شود اما این بندر طی 4‌ماه گذشته صحنه درگیری نیروهای انصارالله (حوثی‌ها) و نیروهای ائتلاف عربی بوده است. نیروهای اماراتی و نیروهای وابسته به منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن تحت حمایت حملات هوایی عربستان در این منطقه با حوثی‌ها درگیر هستند.
نهادهای حمایت‌کننده از حقوق کودکان هشدار داده‌اند که بیش از 5میلیون کودک در یمن در آستانه مرگ قرار گرفته‌اند. طبق اعلام سازمان ملل در طول 3سال جنگ یمن، حدود 8هزار نفر از مردم این کشور در اثر حملات هوایی عربستان، امارات و متحدان آنها قربانی شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید