• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 24 مهر 1397
کد مطلب : 34313
+
-

‌رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست:

هامون دیگر هامون نمی‌شود

روی میز خبر
هامون دیگر هامون نمی‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که به سیستان سفر کرده است ، در نشست کارگروه احیای تالاب هامون و مقابله با گرد‌و‌غبار سیستان و بلوچستان، دروغ نگفتن به مردم منطقه در زمینه تالاب را مهم‌ترین گام در حمایت از مردم عنوان کرد و افزود: مردم باید قبول کنند که هامون دیگر آن هامون پرآب سال‌های گذشته نخواهد بود و این اتفاق هیچ زمان نمی‌افتد.

به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری گفت: در سیستان بالاتر از آب باید بعد معیشت مردم موردتوجه قرار گیرد؛ به طوری که اگر محیط‌زیست این منطقه درست شود اما مردم معیشت نداشته باشند، نمی‌توانند دوام آورند. معاون رئیس جمهوری افزود: موضوع معیشت از مسائل مهمی است که به موازات آب و محیط‌زیست در این منطقه از ایران اسلامی باید پیش رود. کلانتری اضافه کرد: در سیستان دیگر کشاورزی نمی‌تواند تامین‌کننده معیشت کل باشد؛ زیرا آبی وجود ندارد و نخواهد داشت. وی جدی شدن دیپلماسی آب با کشور افغانستان را از مسائل مهم در شمال سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: برای تامین افزون بر 820 میلیون مترمکعب آب از آن سوی مرز در سیستان نباید برنامه‌ریزی کرد. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: ضروری است در مدت باقیمانده از سال‌جاری برای تصویب بودجه سال آینده مسئولان استان با کمک دانشگاهیان طرحی جمع‌بندی و طرح‌ریزی کنند.
وی ادامه داد: اگر قرار است سازمان عمران سیستان مجددا احیا شود نیازمند یک مدیریت متمرکز است  و احیای تالاب بین‌المللی هامون در کوتاه مدت از اولویت‌های سازمان محیط‌زیست کشور است.   

 هیچ راهی به‌جز کم‌کردن مصرف آب در کشور نداریم

  معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: هیچ راهی به‌جز جلوگیری از اسراف و کم‌کردن مصرف آب در کشور نداریم.
  عیسی کلانتری با تاکید براینکه کشور درگیر مشکل خشکسالی است که بدترین آن در سیستان‌و‌بلوچستان رخ داده است، یادآور شد:  یکی از قربانیان تغییر اقلیم استان گیلان است؛ به طوری که با وجود برخورداری از بالاترین بارش‌های کشور آب شالیکاری در این استان از استان‌هایی نظیر زنجان و آذربایجان‌شرقی که دیم‌کار هستند تامین می‌شود.
معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تغییر اقلیم را باید به عنوان یک واقعیت پذیرفت، گفت: تغییر اقلیم در منطقه و کشور سبب اثرات نامطلوب شده به طوری که میانگین بارش‌های کشور از 250 میلی‌متر با کاهش 25‌درصدی به 190میلی‌متر رسیده است.
کلانتری با بیان اینکه  یک سری سیاست‌هایی وجود دارد که آنها را  رها نمی‌کنیم درصورتی که این سیاست‌ها دیگر کارایی ندارند، گفت: با وجود کاهش بارندگی‌ها، در برنامه ششم توسعه تصویب می‌شود که در زمینه تولید محصولات کشاورزی 95درصد خودکفا شویم؛ یعنی 5/35میلیارد مترمکعب آب اضافی باید در کشور مصرف شود اما این آب از کجا باید تامین شود؟
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در حدود 35 سال پیش کمتر از 200 میلیون تن کربن در کشور تولید می‌شد اما امروز سالانه در حدود 730 میلیون تن تولید می‌شود که این موارد به عنوان تغییر اقلیم مورد توجه است.  به گفته وی، امروز به دلیل برخی اقدامات و دخالت‌های انسانی شاهد خشک شدن بسیاری از منابع آب در استان‌های مختلف کشور هستیم به طوری که دلایل ایجاد مشکل برای دریاچه ارومیه 18درصد از اقلیم و 82 درصد مشکلات آن مربوط به دستکاری انسان‌هاست. کلانتری با بیان اینکه ایران رتبه نخست فرسایش خاک در دنیا را به خود اختصاص داده است، گفت: سالانه 2میلیارد تن خاک در کشور از دست خارج می‌شود درصورتی که برای هر سانتی‌متر خاک سال‌های متمادی زمان نیاز است.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با بیان اینکه در جهان تصویب شده که کشورها حداکثر40 درصد آب تجدیدپذیر خود را باید استفاده کنند، گفت: در سال آبی97- 96 آب تجدیدپذیر کشور حدود 74 میلیارد مترمکعب و مصرف ما 90 میلیارد مترمکعب بود؛ یعنی 120‌درصد آب خود را استفاده کردیم درحالی که سقف ما 40درصد است.  وی با اشاره به مشکلات تالاب بین‌المللی هامون و مشکلات مردم منطقه سیستان گفت: مهم‌ترین اقدام در این حوزه برای رفع مشکل اصلاح ساختار مدیریت است؛ یعنی برنامه‌های تمامی نهادها و سازمان‌ها در قالب مدیریت یکپارچه عمل شود. البته  ضروری است که مردم منطقه از سوی دولت، حکومت و رهبر معظم انقلاب مورد حمایت قرار گیرند.


 هامون قرار بود تا سال 96 احیا شود

به گزارش همشهری این نخستین‌بار است که بالاترین مقام مسئول در حوزه محیط‌زیست کشور به صراحت اعلام می‌کند که هامون دیگر هامون نمی‌شود. ابتکار، رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط‌زیست، که  پس از 8سال دوری از مسند ریاست سازمان محیط‌زیست دوباره توانست در دولت یازدهم بر این مسند تکیه بزند، چهارم دی‌ماه 92 در سفر به سیستان و بازدید از دریاچه هامون با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای احیای هامون اعلام کرده بود که «زندگی به هامون بازمی‌گردد و دوباره شاهد حضور مردم برای امرارمعاش در این منطقه خواهیم بود». 2سال بعد از این اظهارات(30 تیرماه 94)   مدیر وقت طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از احیای دریاچه هامون طی 2 سال آینده یعنی تا سال 96 خبر داد و گفت که با اجرای برنامه جامع مدیریتی برای تالاب هامون، این تالاب احیا می‌شود. حالا یک سال از زمان موعد برای احیای هامون گذشته و عیسی کلانتری می‌گوید که هامون دیگر هامون نمی‌شود.  هامون در زمان پرآبی بالغ بر 10میلیارد مترمکعب آب داشت و آن‌طور که مسئولان محیط‌زیست پیش از این اعلام کرده بودند 3820 کیلومتر مربع از عرصه‌های تالابی هامون که در سرزمین ایران واقع شده سالانه به 5/1 تا 5/2 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد که قرار بود این نیاز آبی از طریق دستگاه دیپلماسی پیگیری شود تا دولت افغانستان حقابه هامون را رهاسازی کند. 90درصد حقابه هامون از طریق هیرمند تامین می‌شود که در دست افغان‌هاست و 10درصد باقیمانده نیز از فرارود و خاش رود تامین می‌شود. افغان‌ها در حالی از رهاسازی حقابه هامون دریغ می‌کنند که 1840 کیلومتر مربع از عرصه‌های تالاب هامون در سرزمین افغانستان واقع شده و خشک‌شدن هامون و تبدیل این تالاب به کانون گردوغبار علاوه بر نابودی معیشت هزاران خانوار حاشیه‌نشین این تالاب در ایران، زندگی و سلامت  افغان‌ها را نیز به‌شدت تهدید می‌‌کند.      

این خبر را به اشتراک بگذارید